Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasjonaci Gratów zaprosili na rajd klasyków w Proszowicach. To była lekcja historii z zabytkowymi samochodami oraz motocyklami

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
W proszowickim rajdzie wystartowało 42 załogi pasjonatów starych samochodów i motocykli
W proszowickim rajdzie wystartowało 42 załogi pasjonatów starych samochodów i motocykli Zyta Widomska
Rajd Klasyków w Proszowicach został zorganizowany szósty raz. Na plac targowy EkRol zajechały piękne, zabytkowe samochody oraz motocykle. Organizatorami są Pasjonaci Gratów Proszowice. To nieformalna grupa miłośników dawnej motoryzacji, która spotyka się na rajdzie turystyczno-krajoznawczym dla pojazdów wyprodukowanych do 1991 roku.

Zainteresowanie starymi samochodami jest duże. Do Proszowic przyjeżdżają załogi rajdowe z całego regionu, ale i dalszych części Polski m.in.: z Krakowa, Skawiny, Nowego Sącza, Andrychowa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Myszkowa, Czechowic Dziedzic, Tarnowa, Brzeska, Gliwic, Tych, Wiślicy i wielu innych, a z gminy Proszowice w motoryzacyjnej imprezie uczestniczyły trzy załogi.
Rafał Adamski z grupy Pasjonaci Gratów Proszowice opowiada o najpiękniejszych pojazdach, które zachwycały znawców na starcie. Wymienia te niesamowite, wiekowe pojazdy.

Najpiękniejsze i najciekawsze klasyki na rajdzie

  • Fiat 130 Pinifarina Coupe z 1973 r.,
  • Citroen 2CV z 1984 r.,
  • Syrena 104 z 1971 r.,
  • Warszawa 223 z 1970 r.,
  • Toyota Corolla Coupe z 1972 r.,
  • Trabant 601 z 1968 r.,
  • Pickup GMC z 1974 r.,

Było też wiele innych ciekawych maszyn. Na starcie organizatorzy doliczyli się 42 załogach, z czego na skutek awarii do mety nie dojechały 3 pojazdy.

Dla uczestników rajdu przygotowana została malowniczą trasa o długości 75 km. Wiodła przez powiaty proszowicki i krakowski.

- Podczas jazdy z mapą drogową, rajdowe ekipy mogły podziwiać m.in.: miejsce gdzie w pierwszej połowie XX w. działała kopalnia siarki w Posądzy; zabytkowy, murowany dwór Woźniakowskich z 1923 roku przy DPS Łyszkowice; zespół dworski wybudowany w pierwszej połowie XIX wieku w Czulicach; drewniany kościół z 1547 roku w Czulicach; dwór w Baranówce z 1926 roku; drewniana kaplica z XVII wieku w Wilkowie; najstarszy zachowany dwór drewniany w Polsce najprawdopodobniej w 1673 roku w Goszycach; kolejny dwór w Goszycach z 1897 roku, drewniany kościół z 1623 roku w Biórkowie Wielkim; dwór z 1921 roku w Wierzbnie oraz na mecie Rajdu w Karwinie Izbę Pamięci zorganizowaną przez stowarzyszenie Bojowe Schrony Proszowice - Rafał Adamski wymienia najciekawsze punkty na trasie, pokonywanej przez załogi uczestniczące w rajdzie.

Pokonanie trasy rajdowej nie koniec zabawy. Zabaw i atrakcji przygotowano w Proszowicach znacznie więcej. Organizatorzy przygotowali dla uczestników warsztaty, konkursy z możliwością rywalizacji. Był symulator dachowania i symulator zderzeniowy - próba zorganizowana przez OSK PIK Ryszard Mazurek. Była nauka pierwszej pomocy – układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Wiele radości przyniosła jazda na rowerze typu tandem oraz układanie 1 ścianki kostki Rubika na czas.

Zorganizowano także jazdę egzaminacyjną nauką jazdy z manewrami parkowania przodem, tyłem i jazda po łuku, co odbyło się na placu udostępnionym przez gminę Kocmyrzów – Luborzyca. Ciekawą zabawą był odgadywanie rozmiaru klucza mając jedynie nakrętkę. Ponadto było zebranie znaczników – pieczątek na kartę drogową i próba sportowa własnymi pojazdami na placu targowym Ekrol w Proszowicach. A jak mówią organizatorzy zadaniem nieobowiązkowym było zrobienie i pochwalenie się zwariowanymi zdjęciami z trasy rajdu.

Przy okazji tej motoryzacyjnej imprezy - w trakcie rejestracji załóg - prowadzona była zbiórka na wsparcie działalności zaprzyjaźnionego stowarzyszenia Bojowe Schrony Proszowice. Udało się zebrać 1701 zł.

Na mecie Rajdu Klasyków w Proszowicach każda załoga otrzymała pamiątkowy dyplom i poczęstunek przygotowany przez panie z KGW w Karwinie.

Klasyfikacja końcowa VI Rajdu Klasyków w Proszowicach

Pojazdy POST 1985
MISTRZ - Kuboń / Kuboń - Peugeot 405 1989 r.
I WICEMISTRZ - Pieszka / Śmieciuch - Peugeot 309 1991 r.
II WICEMISTRZ - Tomaszewski / Tomaszewska - Porsche 944 1991 r.

Pojazdy 1975-1985

MISTRZ - Misiakiewicz / Błaszczeć - BMW 635 1981 r.
I WICEMISTRZ - Łuczywo / Prochalski - Fiat 125p 1984 r.
II WICE MISTRZ - Sapko / Tabor - Skoda 120 1985 r.

Pojazdy PRE 1975
MISTRZ - Michalski / Gądek - Fiat 125 p 1969 r.
I WICEMISTRZ - Gaweł - Kucab / Gaweł - Kucab - Syrena 104 1971 r.
II WICE MISTRZ - Kopta / Kopta - Warszawa 223 1970 r.

  • Najstarszy pojazd Rajdu - Bukowiec - K750 1962 r.
  • Pojazd Rajdu - Sala / Sala - Fiat 130 Pinifarina Coupe 1973 r.
  • Załoga Rajdu - Pałys / Pałys / Pałys / Pałys i pies - Fiat 125p 1982 r.
  • Wyróżnienie - Siudek / Siudek - Żuk A11b 1989 r.
  • Grand Prix - Kochańska / Kochański - Fiat 125p 1983

Foto konkurs:

  1. Pagacz - Polonez Milicja 1991 r.
  2. Dubas / Dubas - Wartburg 353 1984 r.
  3. Czosnyka / Zaucha - Fiat 127 1981 r.
Grupa folklorystyczna z Meksyku na ulicach Myślenic

Międzynarodowe Małopolskie Spotkania z Folklorem w Myślenica...

Zmiany w Kodeksie Pracy od 26 kwietnia

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska