Warto też wiedzieć, że za płatności dokonane przez osoby nieupoważnione przed zgłoszeniem przez nas utraty karty też odpowiadamy w ograniczonym stopniu – tylko do kwoty 150 euro (50_w przypadku płatności zbliżeniowych).
Gdy już wyczerpiemy wszystkie możliwości i pilnie potrzebujemy gotówki, możemy się zwrócić do rodziny lub bliskich o przysłanie jej za pośrednictwem przekazu Western Union. Z Polski można w ten sposób transferować kwoty o równowartości do 7,5 tys. dol. (do odebrania w złotych, dolarach, euro lub funtach brytyjskich). Organizacja ta ma swoje placówki (ok. 0,5 mln) w ponad 200 krajach na całym świecie, a transfer gotówki trwa zaledwie kilka minut. Wystarczy więc za granicą znaleźć placówkę Western Union, zatelefonować do kraju, wskazując jej lokalizację i w krótkim czasie od razu wypłacić pilnie potrzebne pieniądze. Przekazy można nadawać i odbierać również w placówkach i bankomatach banków – taką usługę oferuje na przykład PKO Bank Polski.
Operacje kontrolowane
Bywa, że dokonamy transakcji za granicą i w jakiś czas później zatelefonuje do nas pracownik banku, by dodatkowo autoryzować wydatek. To standardowa procedura, która ma nas chronić przed stratami wskutek nieuprawnionego użycia karty. Uruchamiana jest automatycznie w przypadku transakcji o znacznej wysokości lub dokonywanych w „dziwnym” miejscu, np. w Ameryce Południowej, ale też np. nad Bałtykiem, jeśli krótko wcześniej płaciliśmy kartą na południu Polski. Pamiętajmy jednak, że oszuści znają tę procedurę i też próbują ją wykorzystać do wyłudzeń. Dlatego jeśli odbierzemy taki telefon, nigdy nie podawajmy numeru PIN karty, loginu lub hasła do rachunku ani jednorazowego kodu, który służy do autoryzowania transakcji – pracownik banku nigdy o takie dane nie poprosi. Działanie, które ma wykonać po rozmowie z nami, sprowadza się do zablokowania transakcji lub ostatecznej jej autoryzacji, jeśli ją telefonicznie potwierdzimy.
Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby bank miał nasz aktualny numer telefonu. Jeśli pracownik dzwoniący, aby potwierdzić operację, nie będzie mógł się skontaktować z nami, bank profilaktycznie zablokuje kartę ze względów bezpieczeństwa.
Podobnie powinniśmy zachować się – telefonując do banku z własnej inicjatywy –_gdy sami zauważymy, że rachunek karty został obciążony podejrzaną kwotą. Inną przykrą przygodą, która może nas spotkać zarówno w kraju, jak i za granicą, jest połknięcie karty przez bankomat. Zdarza się to zarówno z naszej winy (np. potrójnie błędnie wprowadzony PIN), jak i z powodu awarii maszyny. Na bankomacie zawsze jest numer telefonu (lub maszyna wyświetla komunikat), pod który należy zadzwonić. Jednak dla pełnego bezpieczeństwa warto dodatkowo zadzwonić do własnego banku, by zastrzec kartę przed niepowołanym użyciem. Jeśli nie znamy numeru do swojego banku, dzwonimy pod numer w Polsce (+48) 828 828 828, pod którym całodobowo można zastrzec dowolną kartę.
Kieszonkowe w podróży
Wyprawiając dzieci na wakacje, zamiast gotówki lepiej jest wyposażyć je w nowoczesne produkty bankowe. A rozwiązań obecnie jest niemało. W przypadku najmłodszych doskonałym rozwiązaniem jest karta typu prepaid, obrazowo określana też mianem „elektronicznej portmonetki”. Ładuje się ją dowolną kwotą, w dowolnym momencie (można ją też rozładować, gdy np. karta zostanie zagubiona lub skradziona), a służą do tego proste funkcje w zakresie internetowego czy mobilnego zarządzania kontem osobistym. W odniesieniu do dzieci w wieku 13 lat i więcej warto pomyśleć o założeniu w banku konta osobistego, którego właścicielem jest nastolatek. Daje ono podobne korzyści (w tym możliwość posługiwania się kartami na zasadach podobnych jak karta wystawiona do rachunku rodziców), ale dodatkowo uczy dzieci samodzielnego korzystania z bankowości.
Pamiętaj!
* Oprócz gotówki zabierz ze sobą kilka kart różnych organizacji płatniczych – jeśli jedna nie zadziała, zawsze można zapłacić drugą.
* W niektórych miejscach, jak hotele czy wypożyczalnie samochodów, przydaje się karta kredytowa. To również dobre rozwiązanie na nieprzewidziane wydatki.
* Zapisz sobie w telefonie numer infolinii banku. Przyda się, jeśli zgubisz kartę lub połknie ją bankomat.
* Zostaw w banku swój aktualny numer telefonu. Bank może się kontaktować, żeby potwierdzić dokonywanie transakcji za granicą.
KONKURS BANKOMANII
Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym: www.bankomania.pkobp.pl
Masz pytania? Napisz na adres:
[email protected]
Fot. Marcin Makówka
Pieniądze na wakacjach. Na co warto zwrócić uwagę?
Rozmowa z Jakubem Łakomym, kierownikiem Zespołu Obsługi Klienta w 7. Oddziale PKO Banku Polskiego w Krakowie
Na wakacje lepiej zabrać ze sobą kartę czy gotówkę?
Wszystko ma swoje plusy i minusy. Idealnym połączeniem jest mieć jedno i drugie. W małych miasteczkach nie zawsze będziemy mieć możliwość zapłacenia kartą. Z kolei branie samej gotówki powoduje większe ryzyko jej utraty.
Jakie karty warto mieć?
Minimum dwie – kredytową i debetową. Szczególnie ważne jest to za granicą. Warto mieć drugą kartę jako rezerwę, ale nie trzymać jej w portfelu, tylko na przykład w sejfie w pokoju hotelowym. Kiedy zostaniemy okradzeni, mamy do czego wracać, nie zostajemy bez środków i nie musimy kończyć wypoczynku. Zawsze doradzamy to klientom, którzy często wracają i mówią, że dzięki temu ich wakacje były uratowane.
Czy możemy zarezerwować hotel za pomocą karty?
Na wielu stronach internetowych, gdzie rezerwuje się hotele, jest miejsce tylko na wpisanie numeru karty kredytowej. W takiej sytuacji trzeba zaznaczyć kredytowa i wpisać debetową – nie ma wtedy problemu, wszystko działa. Inaczej jest z założeniem kaucji, można to zrobić tylko dzięki karcie kredytowej. Hotel, który wymaga przedpłaty, wysyła do banku prośbę o blokadę odpowiedniej sumy na naszej karcie, na którą godzimy się, podpisując regulamin. Kiedy klient zapłaci, to oczywiście środki zostają zwolnione.
Jakie są inne metody płatności za rezerwację?
Każdy punkt określa swoje. Część honoruje przedpłaty w formie przelewów, część tylko płatność kartą kredytową. W Polsce może to być też wpłata gotówkowa. Warto wcześniej dowiedzieć się, z jakiej strony korzystamy, jakie ma opinie. Duże firmy, np. znane sieci hoteli, stać na lepsze zabezpieczenia, możliwość ubezpieczenia przelewu.
Dlaczego zdarza się, że bank blokuje nam kartę? Jak tego uniknąć ?
Założenie banku jest takie, że lepiej chronić klienta, niż pozwolić na to, żeby stracił środki. Zawsze dzwonimy, kiedy widzimy, że coś jest nie tak, na przykład klient płaci kartą w Krakowie, a po kilku minutach w Anglii. Jeżeli w takiej sytuacji nie będzie kontaktu z klientem, to bank zastrzeże kartę. Podobnie jest, kiedy robimy kilka transakcji w krótkim czasie. Istniej prawdopodobieństwo, że nasza karta została skradziona. Może się to też zdarzyć w momencie, kiedy ktoś zauważy, że na bankomacie jest nakładka w miejscu wkładania karty. Kopiuje ona wszystkie informacje z karty. Bank zastrzega wtedy karty wszystkim klientom, którzy korzystali z podejrzanego bankomatu. Działa profilaktycznie.
Czy można w banku wypłacić walutę w konkretnych nominałach?
Jeżeli przychodzimy z ulicy, to otrzymamy takie nominały, jakie bank aktualnie posiada. Najczęściej są to popularne nominały. Zawsze możemy zgłosić pisemnie trzy dni wcześniej, jakiej kwoty i w jakich banknotach będziemy potrzebować. Jest to bezpłatne, jeśli jednak środki nie zostaną odebrane, zostanie od nich pobrana prowizja. Tak samo jest z większymi kwotami w złotówkach. Kwoty do 50_tys. są wypłacane w oddziale bez problemu.
Jak zabezpieczyć finansowo dzieci na wakacjach?
Jak najbardziej polecam karty przedpłacone czy aplikacje na telefon. Ważne jest, żeby od małego uczyć dzieci zarządzania swoimi pieniędzmi. PKO Bank Polski wprowadził teraz Konto Junior dla dzieci od 0 do 13. roku życia. To pierwszy taki pomysł w Polsce. Do takiego konta wydajemy właśnie karty przedpłacone, to rodzic decyduje jaka kwota się tam znajdzie.
Rozmawiała Paulina Piotrowska
