Pierwszy odcinek krakowskiego premetra ma powstać w 2025 roku. Podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Linia tramwajowa wraz z tunelem do Mistrzejowic ma powstać do końca 2025 roku.
Linia tramwajowa wraz z tunelem do Mistrzejowic ma powstać do końca 2025 roku. Materiały prasowe
Wiosną 2023 r., po uzyskaniu decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), mają się rozpocząć zasadnicze prace, związane z budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowym 4,5-kilometrowym odcinkiem torowiska, realizowanego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, pojedziemy pod koniec 2025 r. W poniedziałek, 30 stycznia, podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą tej inwestycji. Podpisana przez przedstawicieli miasta, wykonawcy – Gülermak i instytucji finansujących umowa finalizuje kilkuletnie prace dokumentacyjne i dotyczące sfinansowania największego w Polsce projektu transportowego, realizowanego w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. W ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstanie 4,5-kilometrowa linia łącząca pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema – zaznacza prezydent Jacek Majchrowski.

Torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice.

Cała inwestycja ma kosztować 1,92 mld zł.

– Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 roku. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu – wylicza prezydent Jacek Majchrowski.

Zgodnie z podpisaną w grudniu 2020 r. umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny), druga ze stron ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic, a potem przez 20 lat dbać o jej infrastrukturę. Po tym okresie w użytkowanie przejmie je miasto.

Za projekt ze strony miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyraził Europejski Bank Inwestycyjny. Pozostali współfinansujący to Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Fundusz Rozwoju.

– Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, i w drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski.

PPP to model realizacji inwestycji oparty o wieloletnią współpracę podmiotu publicznego (np. miasta, gminy) z partnerem prywatnym. Korzyści, ale i odpowiedzialność wynikająca z tej współpracy jest podzielona między obie strony, zgodnie z zawartą umową, a jej celem jest poprawa jakości infrastruktury i usług oferowanych mieszkańcom.

– Zdajemy sobie sprawę, że mieszkańcy czekają na budowę tego połączenia od dawna i z tą myślą w ostatnich miesiącach kompletowaliśmy setki dokumentów, prowadziliśmy skomplikowane negocjacje i przygotowywaliśmy się do spełnienia wyśrubowanych wymogów instytucji finansujących – mówi Bülent Özdemir, dyretor Gülermak na Polskę. - Już dziś możemy powiedzieć, że ten wyjątkowy projekt stworzy nowe standardy i wzorce nie tylko w Polsce, ale również na skalę europejską. Ciężką pracą dopasowaliśmy projekt do kolejnych wymagań, jakie stawiało przed nami miasto Kraków – dostosowaliśmy infrastrukturę do obsługi przyszłego premetra oraz zredukowaliśmy wpływ inwestycji na otoczenie - dodaje.

Tunel w ramach linii tramwajowej do Mistrzejowic ma być wstępem do budowy pierwszej linii premetra z tunelem z Olszy, przez centrum do rejonu ul. Piastowskiej.

Sytuacja pracownika na rynku pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ja proszę o przeniesienie środków budżetu z nadprogramowych zadań inwestycyjnych na komunikację miejską bez podwyżek dla mieszkańców - inwestycje mogą poczekać!!! mieszkańcy jeżdżą autobusami w ścisku
E
Ehh
30 stycznia, 14:51, Zbigniew Rusek:

Niechby przyszla jakaś klęska i ten tramwaj nie powstał. Nazywają to premietrem, a to jest - niesteyt - tramwaj. Precz z tramwajami!!!

Faktycznie jest to w dobie elektryków zbędny wydatek,bo caly trik tramwajowy polegal na zasilaniu .Autobusu spalinowego ,szczególnie tych wcześniejszy konstrukcji by do tunelu nie wpuścił.

S
Szeregowy ORZEŁ
Metro jako schron
L
LonfyńcYk
Metro jest potrzebne na wypadek bombardowania !!!
G
Gość
To jest brak gospodarności a nie zarządzanie finansami miasta! Dzisiaj ludzie wypadali z autobusu taki ścisk był!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie