"Krakowska" dotarła do projektów tych uchwał. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wpłyną one na życie mieszkańców. Zapytaliśmy urzędników, ile pieniędzy przeznaczą na budowę dróg, ile na oświatę, a także o ile w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększy się zadłużenie obu samorządów.
Przyszłoroczny budżet Nowego Targu zaplanowano na kwotę 130 mln 200 tys. złotych (czyli o przeszło 11 mln więcej niż przed rokiem). Tyle miasto zamierza wydać. Dochody będą o wiele mniejsze i według planów wyniosą 119 mln zł (101 mln zł w 2013 r.). - By zrównoważyć obie kwoty, podobnie jak w tym roku będziemy musieli zaciągnąć kredyt - mówi Marek Fryźlewicz, burmistrz Nowego Targu. - Pożyczka nie będzie jednak wysoka, bo nasze miasto jeszcze w tym roku wyemituje obligacje, które przyniosą 11 mln zł dochodu. Spora część z tej kwoty trafi do przyszłorocznego budżetu - dodaje.
Niezależnie o tego jak duża będzie przyszłoroczna pożyczka, pewne jest, że w 2014 roku zadłużenie Nowego Targu po raz kolejny wzrośnie do poziomu 62 mln zł. Władz miasta to jednak nie przeraża. Twierdzą, że zadłużenie nie jest złe, jeśli za pożyczone pieniądze w mieście powstają nowe inwestycje.
A tych po 1 stycznia będzie sporo... Nowy Targ wreszcie odda do użytku basen miejski, halę "Gorce", dwa stadiony sportowe, a także Strefę Aktywności Gospodarczej i wyremontowaną oczyszczalnię ścieków. W 2014 r. przebudowanych zostanie też wiele ulic, zbudowane rondo na ul. Św. Anny oraz ruszy budowa nowego cmentarza. Łącznie na wszystkie inwestycje miasto przeznaczy 46,3 miliona złotych, czyli prawie 1/3 budżetu.
W 2014 roku zaszaleć zamierza też Zakopane. Budżet pod Giewontem jest o wiele ambitniejszy niż w tym roku. Planowane wydatki mają wynieść 120,5 mln zł (102,5 mln zł w 2013 r.), a dochody - 106,9 mln zł (101 mln zł w 2013 r.). Na inwestycje w założeniu urzędników pójdzie kwota przeszło 26 milionów złotych. - W 2014 roku deficyt wyniesie ok. 13,6 mln zł. Będzie to więc budżet bardzo ambitny i wymagający od nas sporego zacięcia w realizacji. By pokryć dziurę budżetową, trzeba będzie zapewne zaciągnąć kolejny kredyt - zapowiada burmistrz Janusz Majcher.
Jeżeli chodzi o inwestycje, to miasto w 2013 roku będzie przede wszystkim kontynuowało zadania już rozpoczęte. - Wznosimy halę sportową przy gimnazjum na Chramcówkach i na nią pójdzie sporo środków - mówi burmistrz Majcher. - Z nowych inwestycji rozpoczniemy m.in. budowę drogi do Szkoły Podstawowej nr 2 czy długo oczekiwaną przebudowę ulicy Broniewskiego, a także remont ulicy Piłsudskiego.
Co ciekawe, władze Zakopanego w przyszłorocznym budżecie wreszcie zdecydowały się na obniżenie kosztów administracji publicznej. Burmistrz chce wydać na urzędników 13 mln 85 tys. zł, czyli o ok. 350 tysięcy zł mniej niż w tym roku.
Wszystko wskazuje jednak na to, że ostatecznie nawet i takie cięcia pozostaną "w strefie marzeń". Od nowego roku w mieście (czego nie zapisano w projekcie budżetu) powstanie bowiem Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Na pensje oraz obsługę biurową jego pracowników też trzeba znaleźć w budżecie środki. Ostatecznie więc bardzo prawdopodobne jest, że wydatki na administrację w 2014 r. nie spadną lecz... wzrosną.
Budżet w liczbach
Zakopane
- Oświata i wychowanie młodzieży - wydatki rzędu 30,7 mln zł, z czego miasto dostanie subwencję z Warszawy w kwocie 11,6 mln
- Drogi - 18,1 mln złPomoc społeczna - 11,1 mln złKultura - 5,6 mln złSport - 5 mln zł
- Obsługa długu publicznego - wydatki 2,5 mln zł
- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (w tym dotacje do opłaty śmieciowej) - wydatki rzędu 17,1 mln zł
- Wydatki na administrację - 13 mln 85 tys zł, z czego m.in. 10,5 mln zł to pensje dla urzędników, a 1,6 mln koszty materiałów biurowych i eksploatacja magistratu.
Nowy Targ
- Oświata i wychowanie młodzieży - wydatki rzędu 30,2 mln zł, z czego miasto dostanie subwencję z Warszawy - 11 mln
- Drogi - 13,5 mln złPomoc społeczna - 13,1 mln złKultura - 3,4 mln złSport - 21,7 mln zł
- Obsługa długu publicznego - wydatki rzędu 2,2 mln zł
- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (w tym dotacje do opłaty śmieciowej) - wydatki rzędu 22,9 mln zł
- Wydatki na administrację - 11,3 mln zł, z czego m.in. 8,6 mln zł to pensje dla urzędników, a 1,2 mln koszty materiałów biurowych i eksploatacja magistratu.
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
