
7. Szybka kolej z centrum do Nowej Huty
System transportowy Krakowa i aglomeracji poprawiłby rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednym z głównych brakujących elementów jest skomunikowanie Nowej Huty z centrum Krakowa za pomocą transportu kolejowego. Powstała koncepcja, która zakłada realizację takiego połączenia.

6. Linia tramwajowa na os. Kliny
Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa dokonał wstępnej analizy możliwości prowadzenia linii tramwajowej do os. Kliny.
Analizie poddano 4 warianty przebiegu planowanej linii tramwajowej na os. Kliny:
I: linia tramwajowa biegnąca od istniejącej pętli tramwajowej Czerwone Maki wzdłuż ul. Bunscha oraz planowanej ul. Humboldta z odejściem w stronę os. Kliny w okolicy Szpitala im. Babińskiego w Krakowie,
II: linia tramwajowa biegnąca wzdłuż planowanej ul. 8 Pułku Ułanów z przedłużeniem w kierunku południowym do os. Kliny,
III: linia tramwajowa biegnąca od przystanku tramwajowego Borek Fałęcki I wzdłuż Lasu Borkowskiego do os. Kliny,
IV: linia tramwajowa biegnąca od przystanku tramwajowego Borek Fałęcki I wzdłuż ul. Żywieckiej Bocznej do os. Kliny.
"Należy jednakże zaznaczyć, że na ewentualną budowę linii tramwajowej według jednego z wyżej opisanych wariantów przebiegu będzie miało wpływ szereg bardzo istotnych uwarunkowań i ograniczeń, które wynikają z aktualnego stanu zagospodarowania terenu oraz podjętych już działań inwestycyjnych i będą rzutować na możliwości techniczne i finansowe jej realizacji" - wyjaśniają w urzędzie.
- W przypadku planowania linii tramwajowej na osiedle Kliny jesteśmy na etapie koncepcyjnym. Wcześniej można wykorzystać możliwości połączeń autobusowych. Myślimy o szybkich połączeniach autobusowych na osiedle Kliny z różnych stron i dlatego chcemy wybudować tam duży dworzec dla miejskich autobusów, umożliwiający komunikację w różnych kierunkach miasta - informuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

5. Szybka kolej z Krakowa do Myślenic, Niepołomic i Olkusza
Dla poprawy transportu w aglomeracji potrzebne są połączenia kolejowe Krakowa z Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Wszystkie trzy połączenia są w planach do realizacji w najbliższych latach przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

4. Linia tramwajowa z Małego Płaszowa na Rybitwy i os. Złocień
W planach miasta jest budowa linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową i parkingiem park&ride oraz rozbudową ulicy Domagały w obszarze Rybitw.
Zadanie podzielone zostało na trzy części. Pierwsza to przedłużenie linii tramwajowej od pętli tramwajowej Mały Płaszów do rejonu węzła drogowego Kraków Przewóz, druga to rozbudowa ul. Domagały od skrzyżowania z ul. Nad Drwiną do skrzyżowania z ulicami Śliwiaka i Bartników. Trzecia natomiast dotyczy poprowadzenia linii tramwajowej do osiedla Złocień, gdzie powstałaby pętla końcowa.
- Jeżeli chodzi o budowę linii tramwajowej do osiedla Złocień, to sprawa jest przesądzona. Ta inwestycja jest planowana. W przyszłym roku powinna być decyzja środowiskowa dla tego zadania i można byłoby zaprojektować i wybudować tę trasę - wyjaśnia wiceprezydent Andrzej Kulig.