Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg z Chin już przyjechał. Jego podróż trwa dzień krócej niż planowano [8.01.]

PD
Pierwszy pociąg z Chin wjechał do Polski szerokim torem LHS bez przeładunku na granicy
Pierwszy pociąg z Chin wjechał do Polski szerokim torem LHS bez przeładunku na granicy lhs.com.pl
W poniedziałek, 6 stycznia, tuż po północy na docelową stację - w Sławkowie (woj. Śląskie) dotarł pociąg ze stacji Xi`an w Chinach. Planowo miał przyjechać jutro. Pokonał 9477 km. W składzie jest 45 kontenerów. Jego trasa wiodła przez Rosję, Ukrainę i Kazachstan. To pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy), który dotarł do Polski bezpośrednio z Chin w ramach tzw. "Nowego Jedwabnego Szlaku".

Pociąg rozbudza wyobraźnię u mieszkańców pow. olkuskiego. Kilka lat temu planowano budowę stacji przeładunkowej dla towarów przywożonych LHS w Wolbromiu a w latach 90-tych ub. wieku do Olkusza tą linią docierały pociągi osobowe, m.in. z Moskwy.

Dzisiejszy chiński pociąg od miejscowości Dostyk na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków pociąg jechał Linią Hutniczą Szerokotorową, czyli taką, której rozstaw szyn to 1520 mm. W Polsce oprócz tej jednej linii, szyny mają rozstaw 1435 mm. Oznaczało to, że nie było konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE. Jest to pierwszy przewóz Nowym Jedwabnym Szlakiem do Europy z wykorzystaniem linii LHS oraz Euroterminala Sławków.

Jak informuje portal lhs.com.pl, ruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

Na trasie na pociąg czekał m.in. Krzysztof Bugaj, pasjonat kolejnictwa. "Złapał" skład na rogatkach w Wolbromiu (pow. olkuski). - Goniłem go 30 km - wyznaje. Udało mu się nakręcić filmik z przejazdu.

Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja korytarzy transportowych łączących Azję z Europą opierająca się na transporcie kolejowym. Ma być on trzy razy szybszy niż przewóz towarów drogą morską i znacznie tańszy oraz bardziej ekologiczny niż samolot.

Z kolei Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Kiedyś myślano też o budowie stacji przeładunkowej w Wolbromiu, ale pomysł upadł. Teraz, gdy będą do nas docierać pociągi z tak daleka, może warto wrócić do pomysłu.

LHS łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów ze Sławkowem. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.

W latach 90. i dwutysięcznych linia LHS była wykorzystywana również do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para pociągów pospiesznych relacji Moskwa – Olkusz – Moskwa, kursująca co drugi dzień. W kolejnych latach kursy te rozszerzono o dwa dodatkowe relacji Lwów – Zamość Północny i Moskwa – Zamość Północny.

Olkuszanie z nostalgią wspominają te pociągi. Jeździli nimi jednak głównie po Polsce, np. do Lublina. Z kolei dzięki Rosjanom i Ukraińcom, którzy przyjeżdżali nimi do Polski w Olkuszu działał "ruski targ", gdzie kwitnął handel.

- Fajnie by było, gdyby znów jeździły na tej linii pociągi osobowe - rozmarza się Jarosław Kocjan z Olkusza.

Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska