https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty

Piotr Tymczak
Na to Nowa Huta czekała aż 21 lat! Po tak długiej przerwie, od połowy marca wybrane pociągi będą zatrzymywać się na przystanku w tej części miasta. Dzięki nowym połączeniom będzie można dojechać tam koleją z Dworca Głównego w Krakowie w ok. 19 minut. Natomiast najpóźniej od 14 czerwca tego roku pociągi mają się też zatrzymywać na stacji Lubocza.

WIDEO: Krótki wywiad

Jak informują PKP PLK, realizujące przebudowę torów w Krakowie, na przystanku Kraków Nowa Huta trwają prace porządkowe. Od 15 marca przy ul. Organki w Ruszczy zaczną się zatrzymywać wybrane pociągi Kolei Regionalnych - w ciągu doby trzy składy jadące w kierunku Dworca Głównego i pięć jadących w przeciwną stronę.

- Przywrócenie kursów pociągów do Nowej Huty to jeden z etapów odbudowy połączeń kolejowych w tym rejonie Krakowa. Bierzemy pod uwagę zwiększenie w przyszłości liczby kursów do przystanku w Ruszczy. Dalszy rozwój połączeń będzie uzależniony od zakończenia prac modernizacyjnych na pozostałych liniach na terenie Krakowa oraz od wybudowania kolejnych przystanków - mówi Wojciech Friediger, dyrektor departamentu handlowego w Kolejach Małopolskich.

Kolejny przystanek jaki ma być wykorzystywany na trasie do Nowej Huty przygotowywany jest w Luboczy. - Wspólnie z przewoźnikami chcemy sprawdzić potencjał tego obszaru dla przewozów pasażerskich. Z przystanku Kraków Lubocza podróżni będą mogli skorzystać w czerwcu - informują w PKP PLK.

Pociągi przez stację Lubocza mają powrócić najpóźniej od 14 czerwca br. To rozwiązanie ma poprawić dostępność komunikacyjną tego rejonu Krakowa, umożliwiając dojazd do centrum miasta w 15 minut, z takich osiedli jak Wzgórza Krzesławickie, Grębałów i Lubocza. Nowe połączenie ma także zapewnić możliwość dojazdu do firm zlokalizowanych na północ od Nowej Huty.

O przywrócenie połączeń kolejowych do Nowej Huty zwrócili się miejscy radni w formie rezolucji do marszałka województwa małopolskiego oraz prezesa Kolei Małopolskich podczas sesji 26 lutego. Odpowiedź była natychmiastowa, bo informację o wznowieniu połączeń podano kolejnego dnia.

- Wykorzystajmy ten moment, że niedługo będzie można jeździć szybką koleją do Nowej Huty i rozwijamy ten projekt dalej. To jest dopiero początek - komentuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa. Był inicjatorem uchwalenia przez radnych dwóch rezolucji - tej związanej z wnioskiem o przywrócenia połączeń do Nowej Huty, ale też drugiej, skierowanej do prezydenta Krakowa - o pilne podjęcie zdecydowanych działań, które pozwoliłyby w dużo większym zakresie wykorzystywać szybką kolei aglomeracyjną (SKA) przez mieszkańców.

Zdaniem radnych można to osiągnąć poprzez przyspieszenie budowy przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony (wraz z parkingiem park&ride) oraz Kraków - os. Piastów wraz z doprowadzeniem do niego linii tramwajowej. - Wykonanie przystanku na osiedlu Piastów pozwoliłoby na to, by mieszkańcy dwóch dużych sypialni Krakowa: Mistrzejowic i Bieńczyc mogli szybko dojechać do centrum. Podobnie byłoby w przypadku budowy przystanku na Prądniku Czerwonym - zaznacza radny Pietrus.

W uchwalonej rezolucji radni zwrócili się też do prezydenta o zakończenie prac nad Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa", które trwają od 2017 roku. Radni zawnioskowali również o wykonanie analizy sprzężenia istniejącej siatki połączeń kolejowych oraz uruchamianych sukcesywnie nowych z kursami autobusów miejskich.

Radni oczekują też od prezydenta, że podejmie działania zmierzające do wykupu terenów w Łęgu potrzebnych do tego, by mogła powstać trasa SKA: Kraków Główny - Czyżyny/Łęg - plac Centralny.

Nowohucki kombinat

Kraków. Postapokaliptyczny klimat. Nieznane miejsca z wnętrz...

Na stacji Kraków Nowa Huta od 15 marca zatrzymywać się będą pociągi:

  • SKA3 Kraków Główny 6:11 – Kraków Nowa Huta 6:30 – Tarnów 7:39
  • Dolina Popradu Kraków Główny 7:44 – Kraków Nowa Huta 8:01 – Krynica-Zdrój 12:38
  • Kraków Główny 13:09 - Kraków Nowa Huta 13:26 – Rzeszów Główny 15:59
  • SKA3P Kraków Główny 14:10 – Kraków Nowa Huta 14:30 – Tarnów 15:28
  • SKA3 Kraków Główny 23:41 – Kraków Nowa Huta 0:00 – Tarnów 1:09
  • SKA3 Tarnów 7:53 – Kraków Nowa Huta 9:02 – Kraków Główny 9:21
  • SKA3 Tarnów 15:42 – Kraków Nowa Huta 16:54 – Kraków Główny 17:10
  • Dolina Popradu Krynica-Zdrój 14:00 – Kraków Nowa Huta 18:51 – Kraków Główny 19:10
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
ff

super ciesze sie bardzo to pozwoli zrezygnowac z samochodow bedzie mniejszy smog bardziej ekologicznie najwiekszy problem dla opozycji znowu beda wyc i krytykowac przeciez w niemczech mamy pociagi

a
ashut

Jak tam dojechać z Placu Centralnego i jakie potem przesiadki do AGH?

G
Gość

Proponowany rozkład jazdy nie przemyślany. Pierwsze poranne połączenie z Nowej Huty do centrum o 9, a powrotne z Dworca Głównego o 14, następne o 23.. serio? :(

G
Gość
28 lutego, 10:39, as:

to co piszą to koszmar wczorej jechałem z Katowic do Tarnowa wyjazd z Katowic 12,56 relacji Wiedeń -Przemysł KOSZMAR JAK JECHAŁ do Krakowa no myślałem że dalej będzie normalnie co się okazuje z Krakowa jechał przez Batowice i dopiero w Podłężu wjechał na znaną mi magistrale do Podłęza jechachal 50 minut wszystko z godnie z grafikiem i dojechał do Tarnowa 16, 34 przejechal 152km koszmar

Bo cały czas trwa modernizacja linii. Po skończeniu pociąg z Krakowa do Katowic będzie jechał 50 min.

G
Gość
28 lutego, 9:23, ula:

już widzę, jak ludzie będą szli w zimie na kolejkę, jak w komunie.

Będzie stał pusty każdy z tych peronów tak samo jak stoi pusty przystanek zabłocie i Kraków podgórze.

Jak się ludzie zorientują, że w 5 min. znajdą się przy Hali Targowej lub przy Galerii Krakowskiej to nikt ich nie namówi na MPK. A to, ze teraz stoją puste to jak ma być inaczej skoro trwa budowa ? Zobaczymy za rok po oddaniu dobudowanych torów jak będzie.

G
Gość
28 lutego, 7:14, res:

Można też utworzyć przystanek :kąpielisko Przylasek Rusiecki --z Krakowa do Przylasku jazda kolejką 20 min- i do tego ścieżki rowerowe w rejonie Przylasku i obszar sam się ożywi gospodarczo--tylko kto to zrobi??/

Jest taka koncepcja aby był tam przystanek, z powodów wyżej wymienionych. Więc prawdopodobnie tak będzie.

J
Ju

Ja mieszkam w Austrii i tutaj mnóstwo ludzi jeździ pociągami chociaż są brudne zatłoczone i niepunktualne obecny rząd zwalcza kierowców drogie ubezpieczenia paliwo mechanicy i wszędzie radary sceptyków zapraszam na zmywak do austri

U
Ub

No proszę jak PiS rządzi to się da za platfusow nic się nie opłacało ciekawe?za dużo kradli

a
as

to co piszą to koszmar wczorej jechałem z Katowic do Tarnowa wyjazd z Katowic 12,56 relacji Wiedeń -Przemysł KOSZMAR JAK JECHAŁ do Krakowa no myślałem że dalej będzie normalnie co się okazuje z Krakowa jechał przez Batowice i dopiero w Podłężu wjechał na znaną mi magistrale do Podłęza jechachal 50 minut wszystko z godnie z grafikiem i dojechał do Tarnowa 16, 34 przejechal 152km koszmar

u
ula

już widzę, jak ludzie będą szli w zimie na kolejkę, jak w komunie.

Będzie stał pusty każdy z tych peronów tak samo jak stoi pusty przystanek zabłocie i Kraków podgórze.

K
Kuba

Zachęcam do podpisania petycji w sprawie rozwoju kolei miejskiej:

www.petycjeonline.com/kolej

r
res

Można też utworzyć przystanek :kąpielisko Przylasek Rusiecki --z Krakowa do Przylasku jazda kolejką 20 min- i do tego ścieżki rowerowe w rejonie Przylasku i obszar sam się ożywi gospodarczo--tylko kto to zrobi??/

r
res

Przecież pasuje ,żeby miasto dorobiło do tego infrastruturę :chodniki ,parkingi i dojścia: przykład Lubocza brak chodnika od strony cmentarza,brak dojścia od Lubockiej i Darwina,a chodnik od Blokowej zniknął parę lat temu .

Będzie tak jak z szpitalem uniwersyteckim: jest szpital ,ale dojazdu nadal nie ma

G
Gość

A co że zlikwidowanym, podobno tylko zawieszonym ,przystankiem Wisła-Grabie to była komunikacja dla dużej części Niepołomic położonej tuż na prawym brzegu Wisły i dla strefy przemysłowej

G
Gość
27 lutego, 11:08, zalew:

Ulica Organki to troche za daleko od cywilizacji, po drugiej stronie Mittala. Jak tam nie ma polaczenia tramwajem z centrum NH to projekt upadnie a i tak trzeba za 20-30 min. zeby do tych Organek z miasta dojechac.

Jak ktos ma jechac z Huty do Tarnowa to juz lepiej jechac na Dworzec GL. niz na ul. Organki bo bedzie szybciej i wiecej tramwajow jezdzi w tym kierunku niz na Organki.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska