https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod Wawelem będzie linia tramwajowa? Czas na kluczową opinię

Bartosz Dybała
Urzędnicy planują budowę trasy dla tramwajów przez chronione centrum miasta. W tej sprawie ma się teraz wypowiedzieć wojewódzki konserwator zabytków.

Pod Wawelem da się wybudować nową linię tramwajową - twierdzi Zarząd Transportu Publicznego (ZTP). Propozycja właśnie została zgłoszona do zaopiniowania przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Tramwaje miałyby jeździć przez Stare Miasto, które jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Urzędnicze analizy

ZTP przygotował analizę możliwości poprowadzenia nowej linii z widokiem na Wawel. Ostatnio przedstawiono jej efekty. Przedstawiciele Zarządu wskazują, że trasy dla tramwajów są już w zabytkowych centrach Pragi, Gandawy oraz Lizbony. W przypadku stolicy Portugalii szyny biegną wzdłuż wąskich uliczek, takich jak np. Escolas Gerais.

W Krakowie nowa trasa miałaby zostać poprowadzona od skrzyżowania ulic Zwierzynieckiej, Franciszkańskiej i Straszewskiego (przy niej zaplanowano nowy przystanek). Następnie tramwaje pojechałyby ostatnią z tych dróg na południe, a później ulicami świętej Gertrudy, Stradomską i Bernardyńską. Nowa linia miałaby przebiegać na odcinku nieco ponad 830 metrów.

- Połączenie między Filharmonią a Stradomiem bardzo podniosłoby możliwości zwiększenia częstotliwości kursów tramwajów w tym rejonie miasta - przekonywał na naszych łamach już w czerwcu Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego.

Zaznaczał, że taka inwestycja byłaby stosunkowo niedroga i prosta do przeprowadzenia. Koszty miałyby się zamknąć w kwocie ok. 60 mln zł. - Kraków potrzebuje dość pilnie poprawy możliwości przewozowych. Linia Filharmonia-Wawel byłaby szybkim i efektywnym narzędziem do uzyskania lepszego transportu - dodawał Piłat.

Z zaprezentowanej analizy wynika jednak, że inwestycja wcale nie byłaby taka prosta do zrealizowania. Głównie dlatego, że tramwaje mają jeździć przez ściśle chroniony obszar.

Przykładowo jedną z dróg na trasie planowanej linii jest ul. Podzamcze, ciągnąca się bezpośrednio przy zabytkowych, objętych ochroną konserwatorską murach Wawelu.

Autorzy opracowania wskazali, że w przypadku tej ulicy zachowane zostałyby zjazdy na pobliskie Planty oraz do posesji po północnej stronie. Jednak z uwagi na odsunięcie trasy tramwajowej w kierunku Wawelu, nie obyłoby się bez konieczności budowy muru oporowego na długości ok. 50 metrów - od skrzyżowania z ul. Straszewskiego w kierunku ul. św. Idziego. Miałby chronić Wzgórze Wawelskie.

Zmiany w ruchu

Zdaniem autorów analizy, niezbędnym będzie ograniczenie prędkości przejazdu tramwajów po nowej trasie i uzyskanie szeregu ustępstw od warunków technicznych, jakie powinny spełniać drogi publiczne. Ich zdaniem nie dyskwalifikuje to jednak idei nowego połączenia tramwajowego. Budowa trasy pod Wawelem z pewnością wymusiłaby też zmiany w organizacji ruchu.

Czy nowa trasa powstanie, zależy w dużej mierze od opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, który ma się teraz zapoznać z propozycją Zarządu Transportu Publicznego.

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 53

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Szczur
Na całym świecie inwestuje się w tramwaje i metro. Uważam ze tramwaj powinien jeździć pod Wawelem, co bardzo skróciło by czas przejazdu. Ale przy okazji powinno się zrobić tam szeroki deptak dla ludzi i wyrzucić ruch samochodowy. Dla przykładu np. Amsterdam. Tam tramwaje jeżdżą w samym centrum po prawie wszystkich uliczkach i nikomu ten tramwaj nie przeszkadza a tym bardziej zabytkom. Tylko u nas każdy pomysł musi być głupi, bezsensowny i głupi. Tak jak większość naszego zacofanego społeczeństwa!
S
Smok
czy chodzi o to, żeby metropolita mógł sobie jeździć (na zniżkę) na Wawel? I tam winda by sie przydała
G
Gość
2019-08-14T12:45:36 02:00, Chętny:

"Tylko" 60 mln zł. za ok. 880 m torów i kabli - czyli jakieś 70 tys. zł. za każdy metr bieżący - jakby chodziło o 6-pasmową autostradę? To zaraz gotów jestem kupić kilof i łopatę, i zgłosić się do tej roboty za konkurencyjną cenę 50 tys. zł. za metr...

2019-08-14T13:19:21 02:00, oświecony:

jeszcze nie dotarło do Krakusów, że KAŻDA inwestycja drogowa w tym grajdole to dojenie z kasy miasta maksymalnie, aby starczyło wykonawcą na łapówy dla tej mafii? w Krakowie metr czy kilometr drogi, torowiska, trawy na stadionie itd. zawsze będzie min 30% ceny rynkowej

Chyba Kolega miał na myśli 300%?

A ja chyba pomyliłem się w swoim szacunku; 70 tys. zł. za metr bieżący to chyba 12-pasmówka kosztuje, a nie zaledwie 6-pasmówka.

Ale rozumiem, że radni zamierzają to "klepnąć"?

T
Tczd
2019-08-14T11:00:45 02:00, Iza:

Jeju ktoś organizuje protest ?

Przecierz tramwaje trzeba likwidować w centrum gdyż powodują wstrząsy przykład ulica dominikańska to ciche torowisko słyszę właśnie jak jedzie nowy podobno wg.mpk też cichy bombardier już sama nazwa wskazuje co bombarduje ? autobusy elektryczne wokół 1obwodnicy tylko one są ciche nie powodują drgań i infrastruktura jest tania nie to co tramwajowa ....MPK tramwaje trzeba wyprowadzać z centrum do nowych centrów przesiadkowych np.na rondzie mogilskim.

2019-08-14T12:19:29 02:00, Gość:

Zapraszam do Pragi na ulicę Letenską

A wiesz z jaką prędkością w Pradze tramwaje jeżdżą po zwrotnicach a z jaką s Krakowie? My Kraków do Pragi do pięt nie dorastamy ..... Chłopie z czym do czego a dworce widziałeś a rozwiązania komunikacyjne ? Kraków jest słaby do Pragi ....

k
koss
2019-08-14T10:54:09 02:00, Jejłoł:

Boże gdzie ja mieszkam ? Co za debilizm już osiąga szczyty .... Nigdy bym nie pomyślał że w moim rodzinnym mieście dojdzie do czegoś takiego , dzięki Bogu że buduje dom poza Krakowem i swoje życie planuje przenieść poza Kraków gdyż tu z roku na rok cymbałów coraz więcej .Pomysły są tak prostackie że w głowie się to nie mieści ale zobaczcie Państwo jak psychologiczne są wizualizacje w internecie wysoki przystanek wykorzystanie osoby niepelnosprawnej która wsiada do tramwaju , TOTALNA MANIPULACJA acha i w tym artykule trasa z widokiem na Wawel no popatrzcie się , bez urazy ale współczesne kobiety gąbki zachodu może się dadzą tym nasiąknąć ja dziękuję ,frajer do manipulacji nie jestem ! ? Wstyd mi za Majchrowskiego radnych i cały układ krakowski co zrobili z tego miasta Koterba zabetonowała nas i poszła w trok, szkoda gadać o mój domek kochany ???

co poradzić na głupotę i ciemnotę większości mieszkańców i prawie wszystkich słoików których zero obchodzą taki sprawy

o
oświecony
2019-08-14T12:45:36 02:00, Chętny:

"Tylko" 60 mln zł. za ok. 880 m torów i kabli - czyli jakieś 70 tys. zł. za każdy metr bieżący - jakby chodziło o 6-pasmową autostradę? To zaraz gotów jestem kupić kilof i łopatę, i zgłosić się do tej roboty za konkurencyjną cenę 50 tys. zł. za metr...

jeszcze nie dotarło do Krakusów, że KAŻDA inwestycja drogowa w tym grajdole to dojenie z kasy miasta maksymalnie, aby starczyło wykonawcą na łapówy dla tej mafii? w Krakowie metr czy kilometr drogi, torowiska, trawy na stadionie itd. zawsze będzie min 30% ceny rynkowej

m
mędaJM
proponuję zamiast linii pod Wawelem poprowadzenie torowiska przez posesję Majchra w Łagiewnikach (drogę dojazdową z pieniędzy podatników już mu 10 lat temu zbudowali), potem prosto przez UM przy Pl. Wszystkich Św. i dalej centralnie w fasadę (pseudo - tutaj płaci sie za dyplom) uczelni Frycza. Kilka kursów starym tramwajem z 80tych lat tą trasą i pożytek większy niż "z oglądania Wawelu" z okien tramwaju.
Ż
Żal.
2019-08-14T10:49:07 02:00, Gość:

A cóż to za problem budowa 50 m muru oporowego... Ta linia jest bardzo potrzebna w Krakowie.

Opór to ma twój mózg chyba.

q
qwerty
2019-08-14T09:38:09 02:00, Majki:

może jednak metro? Minęły wybory i jakoś PO RAZ KOLEJNY sprawa ucichła.

2019-08-14T12:49:40 02:00, Gość:

Jakie metro, "get real", człowieku... na poważnie bierzesz tę "kiełbasę wyborczą"? Im każdego roku nie starcza na utrzymanie w ruchu tego, co jest - a ty marzysz o metrze.

Znalazłem właśnie w jednej z książek stary bilet, z początku lat 200x... cena? 1,20 zł. Obecnie jest 4x więcej - i okazuje się to ciągle za mało.

Ciekaw jestem, czy sama "obsługa zadłużenia" miasta Krakowa - czyli same odsetki od kredytów - nie kosztują krakowskiego podatnika więcej, niż potrzeba rokrocznie na dofinansowanie krakowskiego "zbiorkomu".

Najgorsze, że prezydent pożyczył pieniądze pod zastaw Kopca Kościuszki i jak tak dalej pójdzie trzeba sie będzie z nim pożegnać

G
Gość
2019-08-14T09:38:09 02:00, Majki:

może jednak metro? Minęły wybory i jakoś PO RAZ KOLEJNY sprawa ucichła.

Jakie metro, "get real", człowieku... na poważnie bierzesz tę "kiełbasę wyborczą"? Im każdego roku nie starcza na utrzymanie w ruchu tego, co jest - a ty marzysz o metrze.

Znalazłem właśnie w jednej z książek stary bilet, z początku lat 200x... cena? 1,20 zł. Obecnie jest 4x więcej - i okazuje się to ciągle za mało.

Ciekaw jestem, czy sama "obsługa zadłużenia" miasta Krakowa - czyli same odsetki od kredytów - nie kosztują krakowskiego podatnika więcej, niż potrzeba rokrocznie na dofinansowanie krakowskiego "zbiorkomu".

C
Chętny
"Tylko" 60 mln zł. za ok. 880 m torów i kabli - czyli jakieś 70 tys. zł. za każdy metr bieżący - jakby chodziło o 6-pasmową autostradę? To zaraz gotów jestem kupić kilof i łopatę, i zgłosić się do tej roboty za konkurencyjną cenę 50 tys. zł. za metr...
G
Gość
Hehe, chyba chodzi o tramwaj konny, który będzie jeździł za dorożkami.
G
Gość
2019-08-14T11:00:45 02:00, Iza:

Jeju ktoś organizuje protest ?

Przecierz tramwaje trzeba likwidować w centrum gdyż powodują wstrząsy przykład ulica dominikańska to ciche torowisko słyszę właśnie jak jedzie nowy podobno wg.mpk też cichy bombardier już sama nazwa wskazuje co bombarduje ? autobusy elektryczne wokół 1obwodnicy tylko one są ciche nie powodują drgań i infrastruktura jest tania nie to co tramwajowa ....MPK tramwaje trzeba wyprowadzać z centrum do nowych centrów przesiadkowych np.na rondzie mogilskim.

Zapraszam do Pragi na ulicę Letenską

a
aaa
Wy się do Lizbony porównujecie pajace....

Szkoda słów.
A
Adolf Hejter
DOŚĆ! Kurwa, trza się zebrać, wziąć taczki i wypierdolić w kosmos na tych taczkach tych pojebów z dawnego zikit-u a obecnie z zarządu transportu
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska