Nie będzie w tym przesady, jeśli napiszemy, że budowa tego mostu była jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji na Podhalu. Most w Białym Dunajcu przez ostatnie pięć lat powodował korki na drodze do i z Zakopanego.
Od 2013 roku ruch na moście odbywa się jedynie po jednym pasie - z uwagi na zły stan techniczny przeprawy. Ruchem zaś steruje sygnalizacja świetlna. To powoduje, że zarówno w jedną, jak i drugą stronę ustawiają się przed mostem sznury samochodów.
Budują most zastępczy
Wczoraj rozpoczęła się budowa przeprawy zastępczej, którą kierowcy będą jeździć w trakcie prac przy rozbiórce starego mostu i powstawaniu nowego.
- Szacujemy, że uda nam się wybudować zastępczą przeprawę do połowy kwietnia. I wtedy zostanie tam puszczony ruch samochodowy. Przeprawa zastępcza będzie co prawda miała dwa pasy, po jednym w każdym kierunku, jednak zamontujemy także sygnalizację świetlną. W większości kierowcy muszą się nastawić na to, że ruch na moście tymczasowym będzie odbywał się wahadłowo - mówi Roman Rogowski z firmy IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa, która będzie budowała nowy most.
Gdy ruch zostanie skierowany na most zastępczy, rozpoczną się prace przy rozbiórce obecnego mostu.
Na święta nowy most
Według zapowiedzi inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, a także wykonawcy prac, nowy most na być gotowy do czerwca 2019 roku.
- Kierowcy już na święta Bożego Narodzenia i na sylwestra tego roku będą mogli przejechać po nowym moście w obu kierunkach - zapewniał wczoraj Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, który przyjechał do Białego Dunajca, by oficjalnie otworzyć prace przy budowie nowej przeprawy.
Roman Rogowski wyjaśnia, że co prawda ruch na moście powinien pod koniec roku być dopuszczony, jednak prace ostatecznie zakończą się w czerwcu 2019 roku. - Kierowcy będą już jeździli, kiedy my będziemy kończyli prace na terenie wokół mostu - mówi Roman Rogowski.
Nowy most ma być zupełnie inny niż ten obecny, wybudowany przed II wojną światową. Konstrukcja, która zostanie niebawem wybudowana, będzie liczyła 15 metrów szerokości i 60 metrów długości. Będzie to konstrukcja jednoprzęsłowa, czyli bez żadnej podpory betonowej w korycie potoku. Most ma posiadać chodniki po obu stronach.
Wybudowanie nowej konstrukcji pochłonie w sumie ponad 12 milionów złotych.
ZOBACZ KONIECZNIE:
[a]WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 13. "Cymbergaj"
Follow https://twitter.com/gaz_krakowska