Książka Marcina Kościelniaka "Prawie ludzkie, prawie moje" jest pierwszą próbą monograficznego opracowania tej twórczości. Nie jest to jednak monografia tradycyjna, która w porządku chronologicznym prezentuje cały dorobek artysty. W zamian proponuje ujęcie problemowe, które idąc w poprzek archiwum, śledzi podstawowe wątki i zbiera argumenty pozwalające zaprezentować teatr Helmuta Kajzara jako wyrazisty projekt myślenia o kulturze i tworzenia w kulturze. Celem książki jest określenie źródeł i
parametrów wpisanego w twórczość Kajzara kontr-kulturowego projektu, które pozwalają mówić o jego odrębnym, marginalnym i wywrotowym charakterze.
Tom" Koniec półświni" jest pierwszą od niemal trzydziestu lat edycją książkową tekstów Helmuta Kazjara. Siedem pomieszczonych w tomie utworów literackich Kajzara obejmuje mniej więcej połowę jego publikowanego dorobku. Łączy je figura odmieńca i temat inności jako nadrzędnej perspektywy, z której Kajzar spogląda na kulturowe mechanizmy i dokonuje ich dekonstrukcji. Prezentowany dodatkowo wybór esejów i wypowiedzi Kajzara ma charakter refleksji złożonej, dotyczącej szerokiego spektrum zjawisk artystycznych i kulturowych. Służyć ma jako swoisty "reader": zbiór drogowskazów pomocnych w rozpoznaniu terytorium osobnego teatru Kajzara i poruszaniu się po nim. Do tomu dołączona jest płyta CD z nagraniem odczytywanej przez Kajzara Samoobrony. Nagrań dokonał Kajzar na przenośnym magnetofonie Grundig w okolicach 1981 roku. Zachowały się dwie różne rejestracje: obydwie urwane, jednak w sumie składające się na kompletną lekturę utworu. Jest to jedyne zachowane w
prywatnym zbiorze kilkudziesięciu kaset nagranie Kajzara czytającego własny utwór.
I.
18.00 akcje performatywne wokół "Włosów błazna" Helmuta Kazjara.
reż. Michał Borczuch
współpraca dramaturgiczna: Aśka Grochulska
występują: Faustyna Ostróżka, Jaśmina Polak, Łukasz Wójcik
II.
19.30 dyskusja o koncepcji pogranicza, motywie zakazanego pragnienia i krytycznym wymiarze twórczości
Helmuta Kajzara z udziałem Marcina Kościelniaka, Mateusza Kanabrodzkiego, Michała Borczucha.
Prowadzenie: Joanna Wichowska
III.
Poza tym w przestrzeni Klubu Pauza pojawią się dwie strefy audio z nagraniem odczytywanej przez Kajzara
"Samoobrony".
adaptacja i dramaturgia: Lukáš Jiřička
reżyseria: Lukáš Jiřička i Robert Piotrowicz
muzyka: Robert Piotrowicz
udział biorą: Klara Bielawka, Joanna Drozda, Miłogost Reczek
Klub Pauza, podziemia
Floriańska 18, Kraków
www.klubpauza.pl
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+