Politechnika wycofuje się z pomysłu budowy bloku na terenach zielonych. Trwa spór o drogę do centrum nauki

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Koncepcja drogi do MCN, wraz ze wskazaniem, gdzie PK ma wuzetki na parking i gdzie Akopol chciał budować blok Google
Akopol, spółka-córka Politechniki Krakowskiej, starała się o możliwość budowy bloku w zielonym rejonie dawnego pasa startowego w Czyżynach. Teraz z pomysłu rezygnuje. Wcześniej miasto nie dało zgody na inwestycję, bo wskazywało na brak dostępu do drogi publicznej. Politechnika liczyła, że ta powstanie w ramach budowy dojazdu do planowanego centrum nauki Cogiteon. Okoliczni mieszkańcy cały czas protestują przeciwko proponowanemu przebiegowi drogi. Pojawiają się też postulaty, aby w czasie kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa, zrezygnować z budowy Cogiteonu.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

W październiku zeszłego roku Akopol - spółka-córka Politechniki Krakowskiej, nie dostała zgody od miasta na warunki zabudowy (tzw. wuzetka, na jej bazie wydaje się pozwolenie budowlane, jeśli w danym miejscu nie obowiązuje plan miejscowy) dla bloku mieszkalnego na południe od os. Akademickiego (to też inwestycja Akopolu), na zielonych terenach w rejonie dawnego pasa startowego lotniska w Czyżynach.

Powodem odmownej decyzji był brak dostępu do drogi publicznej. Akopol próbował przekonać urzędników, że droga powstanie w przyszłości, bo przecież władze Krakowa i województwa małopolskiego podpisały umowę na budowę dojazdu do Małopolskiego Centrum Nauki (MCN) Cogiteon, które powstać ma pomiędzy os. Akademickim, al. Bora-Komorowskiego i dawnym pasem startowym. Urzędnicy wytłumaczyli, że wuzetkę wydaje się dla stanu bieżącego, a nie przyszłego i jeśli drogi nie ma, to zgody też nie.

Kraków. Zobacz, jak przebudowują wiadukt kolejowy nad ulicą ...

Politechnika rezygnuje z bloku

Zapytaliśmy Politechnikę, jakie są dalsze plany Akopolu, czy budynek powstanie oraz czy Akopol zamierza współfinansować powstanie drogi w tym miejscu. Okazuje się, że plany budowy bloku zostały porzucone.

- Rzecznik Politechniki nie ma uprawnień do wypowiedzi w imieniu spółki Akopol, ale w związku z tym, że pytania dotyczą terenu, będącego własnością uczelni, pozwalam sobie przekazać, że inwestycja nie będzie realizowana - odpowiedziała nam Małgorzata Syrda-Śliwa, rzeczniczka PK.

To dobra wiadomość dla okolicznych mieszkańców. - Patrząc z perspektywy ostatnich 15 lat na działalność Politechniki i jej spółki Akopol, należy podchodzić do tej deklaracji z rezerwą, ale to krok w dobrym kierunku. Póki jednak nie będzie kompleksowego zachowania zieleni, to będę z ostrożnością podchodził do tej deklaracji - mówi Rafał Nowak, mieszkaniec os. Akademickiego.

Czytaj także

Politechnika dysponuje natomiast wuzetką na budowę parkingu na obecnych terenach zielonych, na południe od klubu Kwadrat i końcówki pasa startowego. To właśnie tędy ma być poprowadzona droga do Cogiteonu. Przeciwko jej przebiegowi po terenach zielonych i tuż pod oknami bloków protestują mieszkańcy. Petycję o zmianę koncepcji dojazdu do MCN podpisało ponad 4700 osób.

Bardzo krytycznie o działaniach Politechniki wypowiada się radny dzielnicowy Jakub Łoginow. - Uczelnia szantażuje miasto, bo chce, żeby to ono zbudowało drogę w wariancie do MCN, bez dokładania się nawet złotówki ze strony uczelni. Tymczasem to PK powinna wybudować chodniki i remontować drogę - przekonuje radny. Uczelnia w połowie marca zamknęła wspomniany betonowy łącznik Życzkowskiego z Stella-Sawickiego. Auta tamtędy nie przejadą, można tylko przejść.

Co dalej z drogą do Cogiteonu? Jest raport i postulaty mieszkańców

Od 12 marca do 3 kwietnia trwały konsultacje społeczne na temat dojazdu do MCN. Właśnie opublikowano raport z ich przebiegu. Urzędnicy zaproponowali koncepcję dojazdu od Stella-Sawickiego, w stronę Życzkowskiego, po obecnej drodze technologicznej, wyłożonej płytami betonowymi. Przed skrzyżowaniem z Życzkowskiego miałoby się pojawić rondo, z którego droga pójdzie dalej na północ pod klub Kwadrat, a następnie odbije w prawo, ku połączeniu z ul. Skarżyńskiego, oraz w lewo (tu miał stanąć blok Akopolu), północną stroną pasa startowego, do centrum nauki.

Czytaj także

- W raporcie zebraliśmy głosy mieszkańców, chcieliśmy wiedzieć, jakie są ich oczekiwania. Teraz przekażemy raport projektantowi, który wypowie się, co jest możliwe, a co nie i przygotuje projekt dojazdu do MCN, wraz z okolicznym układem drogowym - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZDMK.

Mieszkańcy postulowali przede wszystkim o zachowanie jak najwięcej terenów zielonych, zwłaszcza w otulinie pasa startowego, poprowadzenia drogi w tunelu jako przedłużenie ul. Życzkowskiego, budowy dodatkowego wjazdu i wyjazdu od al. Bora-Komorowskiego, czy zbudowanie parkingu podziemnego w sąsiedztwie centrum nauki.

Niektóre postulaty się wykluczały. Np. część biorących udział w konsultacjach chciała poprowadzenia drogi od strony ul. Stella-Sawickiego wyłącznie w miejsce istniejącej drogi technologicznej, a inni postulowali odstąpienia od prowadzenia drogi od strony ul. Stella-Sawickiego. W ramach konsultacji mieszkańcy wypełniali specjalne ankiety. Zebrano tam 342 głosy.

Dojazd od Bora-Komorowskiego? Nie da się

- Raport i wnioski już są, więc miasto musi wziąć pod uwagę prośby i potrzeby mieszkańców. Żeby nie wyrzucić tego do kosza, bo będzie to pogrzebanie aktywizacji mieszkańców - mówi Rafał Nowak. Jego zdaniem ZDMK powinno oddzielić dwa zadania od siebie – osobno dojazd do Życzkowskiego od Stella-Sawickiego i osobny do centrum nauki od Bora-Komorowskiego.

Już teraz urzędnicy dają jednak jasno do zrozumienia, że nikłe są szanse na jeden z głównych postulatów, czyli wjazd od strony Bora-Komorowskiego. - Ten wariant jest o wiele bardziej skomplikowany i droższy oraz nie rozwiązuje problemu komunikacyjnego od strony Życzkowskiego - dodaje Michał Pyclik.

Kraków. Mieszkańcy coraz częściej wychodzą z domów. Na krako...

Urzędnicy tłumaczą, że dojazd od strony Bora-Komorowskiego wymagałby wybudowania nie tylko nowej drogi dojazdowej, ale i znacznej przebudowy Bora-Komorowskiego, w tym wykonanie drugiego pasa włączania się do ruchu oraz wydłużenia istniejącego, co w zasadzie jest jednoznaczne z budową czwartego pasa ruchu aż do przystanku autobusowego.

A może nie budować w ogóle…?

MCN to inwestycja urzędu marszałkowskiego. Na mocy umowy urzędu z władzami Krakowa, układ drogowy zrealizuje jednak ZDMK. Droga ma być gotowa do 2022 r. Jej koszt szacowany jest na 12 mln zł, dzielony po połowie na urząd marszałkowski i urząd miasta. Jeszcze droższa jest budowa samego Cogiteonu. Szacuje się ja na 150 mln zł (inwestycja ma jednak zapewnione dofinansowanie ze środków unijnych w 75 procentach), a roczne koszty utrzymania na ok. 30 mln. Stąd głosy, aby w trudnych czasach, odstąpić od tej inwestycji.

- Ogólna sytuacja ekonomiczna z powodu epidemii koronawirusa jest teraz taka, że nie ma pieniędzy na takie inwestycje. Nawet jak zbudujemy centrum, a mieszkańcy nie do końca tego chcą, to zabraknie pieniędzy na transport, m.in. kolej aglomeracyjną i autobusowe połączenia w województwie, bo środki na to i Cogiteon są z tej samej puli - mówi Jakub Łoginow. Przeciwko budowie MCN kilka dni temu założył petycję. Na razie podpisało ją ok. 300 osób.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kminek

Urzędnicy są leniwi ! Dlaczego leniwi ? Ano dlatego że sami przyznają że dojazd od Bora-Komorowskiego jest możłiwy ale jest skomplikowany i droższy ALE nikomu z nich nie chce się przedstawić wyceny i kosztów takiej realizacji. Może dlatego że okazaloby się ze to byloby tansze niz 12 MLN PLN które lekka reka chce zie wydac i zamienic zielen w asfalt ?

https://www.youtube.com/watch?v=HDq72xhftKk

m
m
7 maja, 17:53, Gość:

Po co budować ten Cogiteon? Może by go założyć w szkieletorze, skoro już powstał (po co nam tyle biurowców)?

Do tego zeby pracowac. Jednak praca zdalna nie jesy az tak popularna i ciagle pracodawcy preferuje prace z biura. To sie raczej nie zmieni

M
Michał Ziobro

Jaki 4 pas na bora komorowskiego? Niech swiatla zrobia? Totalnie tego nie ogarniam. Zrobia zwykle swiatla i bedzie zjazd do Cogniteonu. Najlepiej to jakby zmienili lokalizacje tego calego Cogniteonu. Bo wybrali dupna lokalizacje. Niech zbuduja gdzies w polach przy Nowohuckiej, a nie tutaj na Bloniach 2.0. Jak chca robic wjazd od Stella Sawickiego to niech zrobia cogniteon przy ulicy od strla sawickiego pas 50 m od ulicy i tak nikt nie bedzie zalowal. A nie wymysliliw. Takim miejscu zeby 1km Blon Czyzynskich zabetonowac asfaltem. Glupota totalna

G
Gość

Po co budować ten Cogiteon? Może by go założyć w szkieletorze, skoro już powstał (po co nam tyle biurowców)?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3