https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Połowa wielkiej budowy w ciągu drogi S1 coraz bliżej finału. Najbardziej zaawansowane są prace między węzłem Oświęcim a Bielskiem. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
15-kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic
15-kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic Paweł Klarecki / GDDKiA
Budowa 40-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S1 Mysłowice-Kosztowy - Bielsko-Biała na dwóch z czterech odcinków jest mocno zaawansowana. Najbardziej między węzłem Oświęcim a Dankowicami. Efekty już robią wrażenie, co widać na opublikowanych ostatnio przez GDDKiA zdjęciach. Co z resztą ważnej także dla Małopolski trasy?

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na pograniczu Śląska z Małopolską

Brakująca część ekspresowej "jedynki" przebiega na pograniczu Śląska z Małopolską. Na jednym z odcinków przecina m.in. gminę Brzeszcze. Kierowcom z Małopolski ułatwi podróżowanie w jedną stronę na Śląsk, a drugą w Beskidy.

15-kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic
15-kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic Paweł Klarecki / GDDKiA

Inwestycja od Oświęcimia do węzła Suchy Potok pod Bielskiem-Białą rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy to odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic.

Droga S1 ułatwi podróżowanie w Beskidy
Droga S1 ułatwi podróżowanie w Beskidy GDDKiA

Najdłuższy, najdroższy i najbardziej zaawansowany

Liczy 15 km i jest najdłuższym ze wszystkich czterech etapów brakującego 40-kilometrowego fragmentu S1. Jego koszt jest bliski 1 mld zł i obecnie jest najbardziej zaawansowany. Roboty drogowe w ocenie GDDKiA wykonane są w blisko 81 proc., a mosty w prawie 88 proc.

Roboty mostowe na części od Oświęcimia do Dankowic są zaawansowane na blisko 88 proc.
Roboty mostowe na części od Oświęcimia do Dankowic są zaawansowane na blisko 88 proc. Paweł Klarecki / GDDKiA

- Zakończenie realizacji tego blisko 15-kilometrowego etapu S1 przewidywane jest w drugiej połowie 2025 r. - szacuje GDDKiA.

Budowa 15-kilometrowego odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic jest najbardziej zaawansowana
Budowa 15-kilometrowego odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic jest najbardziej zaawansowana GDDKiA

Nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane jest w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim. Przyległe tereny w tym właśnie po stronie małopolskiej połączone będą z S1 trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Brzeszcze i Wola.

Roboty drogowe na odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic są zaawansowane na blisko 82 proc.
Roboty drogowe na odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic są zaawansowane na blisko 82 proc. GDDKiA

Mimo dobrego tempa prac i nie udało się uniknąć poślizgu. - O ile pamiętam to pierwsza część trasy od Oświęcimia do Dankowic miała być gotowa w tym roku - przypomina Szymon Dąbrowski, kierowca z Oświęcimia.

Budowa węzła Brzeszcze, jednego z trzech na 15-kilometrowym odcinku
Budowa węzła Brzeszcze, jednego z trzech na 15-kilometrowym odcinku GDDKiA

Pierwotnie zakończenie inwestycji miało nastąpić pod koniec lipca tego roku, ale w związku z odkryciami archeologicznymi w rejonie Jawiszowic (gmina Brzeszcze), prace na tej części zostały prawie na rok zawieszone.

Budowa drogi S1 na 15-kilometrowym odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic jest najbardziej zaawansowana
Budowa drogi S1 na 15-kilometrowym odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic jest najbardziej zaawansowana Paweł Klarecki / GDDKiA

Postępy prac widać także na części od Bielska do Dankowic. Ten odcinek ma długość 12 km, a jego koszt to prawie 500 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i wspomniany Suchy Potok.

Roboty drogowe od Dankowic do Bielska są zaawansowane w blisko 61 proc.
Roboty drogowe od Dankowic do Bielska są zaawansowane w blisko 61 proc. GDDKiA

W tym przypadku GDDKiA ocenia zaawansowanie inwestycji na blisko 61 proc. jeśli chodzi o roboty drogowe i na prawie 95 proc. przy robotach inżynierskich, czyli m.in. mosty i wiadukty.

Budowa węzła Suchy Potok pod Bielskiem
Budowa węzła Suchy Potok pod Bielskiem GDDKiA

Od Bierunia do Mysłowic Kosztowy brak decyzji

Gorzej wygląda sytuacja na pozostałych dwóch odcinkach S1. Między węzłem Oświęcim a Bieruniem prace ruszyły dopiero pod koniec sierpnia tego roku. Ta część ma długość przeszło 2,8 km.

Roboty drogowe na odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic są zaawansowane na blisko 82 proc.
Roboty drogowe na odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic są zaawansowane na blisko 82 proc. GDDKiA

Z kolei od Bierunia do Mysłowic-Kosztowy nie było jeszcze nawet symbolicznego wbicia łopaty. W tym przypadku chodzi odcinek ok. 10 km z dwoma węzłami Lędziny i właśnie Kosztowy.

Droga S1 na 15-kilometrowym odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic ma być gotowa w drugiej połowie 2025
Droga S1 na 15-kilometrowym odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic ma być gotowa w drugiej połowie 2025 GDDKiA

Trwają jeszcze uzgodnienia administracyjne i oczekiwanie na decyzję dotyczącą zezwolenia na realizację inwestycji drogowej tzw. zrid. Spodziewana jest pod koniec roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska