Jedna jezdnia S1 między Bieruniem a Oświęcimiem
Budowa S1 od węzła Oświęcim w stronę południową do Bielska i Beskidów jest coraz bliżej finału. GDDKiA zapowiada, że jeszcze w tym roku zostaną oddane do ruchu trzy odcinki.
Z poślizgiem natomiast rozpoczęła się budowa dwóch części trasy w stronę Mysłowic, tj. Oświęcim - Bieruń oraz Bieruń - Mysłowice Kosztowy.
Roboty na pierwszej z nich wraz z obwodnicą Bierunia ruszyły w sierpniu ub. roku. W tym przypadku chodzi o odcinek o długości 2,9 km, a całkowity koszt to ok. 213 mln zł.
O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planowane jest udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem - zapowiada GDDKiA.
Kierowców z Małopolski zachodniej ucieszyłoby, gdyby mogli podróżować na Śląsk bez ograniczeń, ale przy ogromnym natężeniu ruchu, to ważne jest każde ułatwienie.
Dobre tempo prac między Bieruniem a Mysłowicami
Ostatni, na którym inwestycja ruszyła w lutym tego roku jest 10-kilometrowy odcinek od Bierunia do węzła Mysłowice Kosztowy. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł, a wykonawcą jest firma Budimex SA.
Tym samym cały brakujący 40-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą jest w fazie realizacji robót budowlanych.
Zakończenie prac dla dwóch odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku - zapowiada GDDKiA.
Ważna trasa dla kierowców z Małopolski
Większość budowanej nowym śladem ekspresowej "jedynki" przebiega w województwie śląskim, ale od Oświęcimia do Dankowic na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.
Trasa jest ważna dla kierowców w Małopolsce, szczególnie zachodniej części regionu.
Na przykład kierowcom z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego otworzy możliwości szybkiego połączenia z autostradą A4 czy lotniskiem w Pyrzowicach, a drugą stronę ułatwi dojazd do Bielska i w Beskidy oraz do granicy ze Słowacją
Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to ok. 2,3 mld zł.
S1 od węzła Oświęcim w kierunku południowym
W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1. Oddanie do ruchu 15-kilometrowego odcinka od węzła Oświęcim w gminie Bojszowy do Dankowic przewidziane jest w trzecim kwartale kwartale tego roku. Następny w czwartym kwartale będzie 12-kilometrowy fragment Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów.
Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.
S1 na obejściu Węgierskiej Górki
GDDKiA informuje ponadto o finiszu na budowie obejścia Węgierskiej Górki. Inwestycja na długości 8,5 km trwa od października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 roku.
Zobacz także
