https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Droga S1 z Oświęcimia do Bierunia już pod koniec tego roku! Na początek z ograniczeniami

Bogusław Kwiecień
Na części S1 od węzła Oświęcim do Bierunia drogowcy kładą już asfalt
Na części S1 od węzła Oświęcim do Bierunia drogowcy kładą już asfalt GDDKiA
Pod koniec tego roku oddana zostanie jedna z dwóch budowanych jezdni S1 między Oświęcimiem a Bieruniem. To dobra wiadomość dla kierowców podróżujących z Małopolski zachodniej na Śląsk.

Jedna jezdnia S1 między Bieruniem a Oświęcimiem

Budowa S1 od węzła Oświęcim w stronę południową do Bielska i Beskidów jest coraz bliżej finału. GDDKiA zapowiada, że jeszcze w tym roku zostaną oddane do ruchu trzy odcinki.

Z poślizgiem natomiast rozpoczęła się budowa dwóch części trasy w stronę Mysłowic, tj. Oświęcim - Bieruń oraz Bieruń - Mysłowice Kosztowy.

Roboty na pierwszej z nich wraz z obwodnicą Bierunia ruszyły w sierpniu ub. roku. W tym przypadku chodzi o odcinek o długości 2,9 km, a całkowity koszt to ok. 213 mln zł.

O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planowane jest udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem - zapowiada GDDKiA.

Kierowców z Małopolski zachodniej ucieszyłoby, gdyby mogli podróżować na Śląsk bez ograniczeń, ale przy ogromnym natężeniu ruchu, to ważne jest każde ułatwienie.

Dobre tempo prac między Bieruniem a Mysłowicami

Ostatni, na którym inwestycja ruszyła w lutym tego roku jest 10-kilometrowy odcinek od Bierunia do węzła Mysłowice Kosztowy. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł, a wykonawcą jest firma Budimex SA.

Tym samym cały brakujący 40-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą jest w fazie realizacji robót budowlanych.

Zakończenie prac dla dwóch odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku - zapowiada GDDKiA.

Ważna trasa dla kierowców z Małopolski

Większość budowanej nowym śladem ekspresowej "jedynki" przebiega w województwie śląskim, ale od Oświęcimia do Dankowic na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.

Trasa jest ważna dla kierowców w Małopolsce, szczególnie zachodniej części regionu.

Na przykład kierowcom z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego otworzy możliwości szybkiego połączenia z autostradą A4 czy lotniskiem w Pyrzowicach, a drugą stronę ułatwi dojazd do Bielska i w Beskidy oraz do granicy ze Słowacją

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to ok. 2,3 mld zł.

S1 od węzła Oświęcim w kierunku południowym

W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1. Oddanie do ruchu 15-kilometrowego odcinka od węzła Oświęcim w gminie Bojszowy do Dankowic przewidziane jest w trzecim kwartale kwartale tego roku. Następny w czwartym kwartale będzie 12-kilometrowy fragment Dankowice - węzeł Bielsko-Biała Hałcnów.

Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.

S1 na obejściu Węgierskiej Górki

GDDKiA informuje ponadto o finiszu na budowie obejścia Węgierskiej Górki. Inwestycja na długości 8,5 km trwa od października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 roku.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Papież Leon XIV: „Pokój dla całego świata"

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska