
Lata 2020 i 2021 przyniosły spadki produkcji wywołane pandemią, grypą ptaków oraz niską opłacalnością produkcji.

Udział eksportu w krajowej produkcji jaj przekracza 30%. Ograniczenia w handlu, wywołane grypą ptaków, osłabiony popyt w HoReCa oraz spadek podaży w kraju spowodowały, że polski eksport jaj w 2021 zmniejszył się o 25%.

Według danych MRiRW przeciętna cena sprzedaży jaj (kat. M) w 1q22 w kraju była wyższa o 24% r/r. Wzrosty cen wywołane są narastającą presją kosztową, grypą ptaków w UE i w USA oraz efektami wojny w Ukrainie (wstrzymany eksport jaj). Ukraina jest największym dostawcą jaj na rynek UE, choć udział importu w unijnej konsumpcji jest niewielki.

Znoszenie restrykcji w HoReCa sprzyjać będzie odbudowie popytu na jaja z Polski w 2022. Eksport hamowany będzie wciąż występującą w Polsce grypą ptaków, mimo iż w sez. 2021/22 liczba ognisk HPAI jest zdecydowanie mniejsza niż przed rokiem.