MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik Strefy Biznesu. Jak uniknąć niechcianej umowy?

Redakcja
Codziennie możemy znaleźć się w sytuacji, w której narażeni jesteśmy na zawarcie niekorzystnych dla nas umów. Bardzo często nie mając świadomości skutków prawnych naszych zachowań wyrażamy zgodę na powstanie narażających nas na straty zobowiązań. Należy pamiętać, że choć polskie prawo daje dużą swobodę stroną związaną z zawieraniem umów- wprowadza też przepisy gwarantujące im bezpieczeństwo przez różnorodne obostrzenia prawa.

Podążając za treścią artykułu 353¹ kc. dowiadujemy się, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania. W praktyce oznacza to swobodę związaną z zawarciem a także zakończeniem stosunku umownego pomiędzy stronami. Przepis ten, choć zawierający ograniczenia swobody takie jak: zgodność treści i celu stosunku prawnego z właściwością stosunku, ustawą, zasadami współżycia społecznego-  pozwala na nadużycia prawa co w konsekwencji prowadzi do zawarcia wielu umów, które są dla jednej ze stron niekorzystne.

Wielu konsumentów zawiera dziś tzw. umowy poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy na odległość ( przykładowo umowy zawierane przez telefon, w mieszkaniu strony, zakupy w e-sklepie).
Praktyka prawników Kancelarii Prawnej Lex Patronum pokazuje, że bardzo często przedsiębiorcy starają się omijać ciążący na nich obowiązek informacyjny w zawieranych tego typu umowach, dążąc do uzyskania ustnej zgody konsumenta na związanie się umową ( przykładowo przez telefon).

Bezpieczeństwo konsumentów poza przepisami kodeksu cywilnego dodatkowo gwarantuje nowa ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014r. która weszła w życie 25.12.2014r. jasno określając uprawnienia osoby chcącej odstąpić od umowy a także obostrzając warunki, które spełnić musi przedsiębiorca zawierający z nami umowę.

Rozdział czwarty przytoczonej ustawy informuje nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy. Przykładowo, gdy zawieramy umowę przez telefon możemy od niej odstąpić bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów w ustawowo określonym terminie 14 dni ( zgodnie z Art. 27 u.o.p.k: „ Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35”. Bieg terminu 14 dni do odstąpienia od umowy oblicza się zgodnie z art. 28 tejże ustawy).

Aby doszło do skutecznego zawarcia umowy przez telefon nie wystarczy ustne wyrażenie przez nas zgody. Dotychczas to właśnie zgoda ( łac. consensus) wyrażona przez stronę stanowiła wykorzystywaną przez przedsiębiorców podstawę do stwierdzenia, że pomiędzy stronami doszło do skutecznego zawarcia umowy.

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania konsumenta o celu rozmowy zgodnie z art. 20 ust. 1
„ Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje”.

Samo zawarcie umowy przez telefon wymaga dziś utrwalenia jej treści: „Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy”.

Dodatkowo na przedsiębiorcy ciąży obowiązek informacyjny jasno określony w rozdziale trzecim ustawy, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentowi bardzo często wprowadzanemu w błąd.
Należy podkreślić, że przedsiębiorca musi dopełnić swojego obowiązku wobec konsumenta w sposób jasny i zrozumiały.

Dzięki wprowadzonej regulacji prawnej zarówno przepisy dotyczące umowy zawieranej na odległość jak i umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa zostały ujednolicone. W praktyce oznacza to jasne zasady dla obu stron umowy.

Obowiązująca regulacja prawna ma dla konsumenta w XXI wieku ogromne znaczenie.
To jej prawa są dla nas podstawą przy zawieraniu umów przez internet, z przedstawicielami handlowymi w naszych mieszkaniach, z konsultantami sieci telekomunikacyjnych przez telefon, podczas prezentacji/ konferencji organizowanych w hotelach.

Wyrażając zgodę na zawarcie umowy na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa warto pamiętać, że nasze prawa gwarantują odpowiednie przepisy a ustawowo określone terminy pozwalają na odstąpienie od umowy.

 

Źródło: Lex Patronum

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska