https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik Strefy Biznesu. Jak uniknąć niechcianej umowy?

Codziennie możemy znaleźć się w sytuacji, w której narażeni jesteśmy na zawarcie niekorzystnych dla nas umów. Bardzo często nie mając świadomości skutków prawnych naszych zachowań wyrażamy zgodę na powstanie narażających nas na straty zobowiązań. Należy pamiętać, że choć polskie prawo daje dużą swobodę stroną związaną z zawieraniem umów- wprowadza też przepisy gwarantujące im bezpieczeństwo przez różnorodne obostrzenia prawa.

Podążając za treścią artykułu 353¹ kc. dowiadujemy się, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania. W praktyce oznacza to swobodę związaną z zawarciem a także zakończeniem stosunku umownego pomiędzy stronami. Przepis ten, choć zawierający ograniczenia swobody takie jak: zgodność treści i celu stosunku prawnego z właściwością stosunku, ustawą, zasadami współżycia społecznego-  pozwala na nadużycia prawa co w konsekwencji prowadzi do zawarcia wielu umów, które są dla jednej ze stron niekorzystne.

Wielu konsumentów zawiera dziś tzw. umowy poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy na odległość ( przykładowo umowy zawierane przez telefon, w mieszkaniu strony, zakupy w e-sklepie).
Praktyka prawników Kancelarii Prawnej Lex Patronum pokazuje, że bardzo często przedsiębiorcy starają się omijać ciążący na nich obowiązek informacyjny w zawieranych tego typu umowach, dążąc do uzyskania ustnej zgody konsumenta na związanie się umową ( przykładowo przez telefon).

Bezpieczeństwo konsumentów poza przepisami kodeksu cywilnego dodatkowo gwarantuje nowa ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014r. która weszła w życie 25.12.2014r. jasno określając uprawnienia osoby chcącej odstąpić od umowy a także obostrzając warunki, które spełnić musi przedsiębiorca zawierający z nami umowę.

Rozdział czwarty przytoczonej ustawy informuje nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy. Przykładowo, gdy zawieramy umowę przez telefon możemy od niej odstąpić bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów w ustawowo określonym terminie 14 dni ( zgodnie z Art. 27 u.o.p.k: „ Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35”. Bieg terminu 14 dni do odstąpienia od umowy oblicza się zgodnie z art. 28 tejże ustawy).

Aby doszło do skutecznego zawarcia umowy przez telefon nie wystarczy ustne wyrażenie przez nas zgody. Dotychczas to właśnie zgoda ( łac. consensus) wyrażona przez stronę stanowiła wykorzystywaną przez przedsiębiorców podstawę do stwierdzenia, że pomiędzy stronami doszło do skutecznego zawarcia umowy.

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania konsumenta o celu rozmowy zgodnie z art. 20 ust. 1
„ Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje”.

Samo zawarcie umowy przez telefon wymaga dziś utrwalenia jej treści: „Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy”.

Dodatkowo na przedsiębiorcy ciąży obowiązek informacyjny jasno określony w rozdziale trzecim ustawy, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentowi bardzo często wprowadzanemu w błąd.
Należy podkreślić, że przedsiębiorca musi dopełnić swojego obowiązku wobec konsumenta w sposób jasny i zrozumiały.

Dzięki wprowadzonej regulacji prawnej zarówno przepisy dotyczące umowy zawieranej na odległość jak i umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa zostały ujednolicone. W praktyce oznacza to jasne zasady dla obu stron umowy.

Obowiązująca regulacja prawna ma dla konsumenta w XXI wieku ogromne znaczenie.
To jej prawa są dla nas podstawą przy zawieraniu umów przez internet, z przedstawicielami handlowymi w naszych mieszkaniach, z konsultantami sieci telekomunikacyjnych przez telefon, podczas prezentacji/ konferencji organizowanych w hotelach.

Wyrażając zgodę na zawarcie umowy na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa warto pamiętać, że nasze prawa gwarantują odpowiednie przepisy a ustawowo określone terminy pozwalają na odstąpienie od umowy.

 

Źródło: Lex Patronum

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieszka P.
Głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa śląskiego jest stymulowanie dynamicznego rozwoju przy wzmocnieniu spójności gospodarczej, przestrzennej i społecznej regionu. Przy czym rozwój należy rozumieć bardzo szeroko, odnosi się on bowiem do wielu komplementarnych płaszczyzn tj. uwarunkowania gospodarcze, społeczne, środowiskowe, infrastrukturalne i technologiczne. RPO zakłada, że wejście regionu na ścieżkę dynamicznego i jednocześnie zrównoważonego rozwoju wymaga przeistoczenia gospodarki z bazującej na przemyśle ciężkim do modelu opartego na wiedzy i informacji. Dlatego tylko się cieszyć, ze region tak dynamicznie się zmienia.
T
Tadek T
Biznes w ostatnich miesiącach zachowuje się w większości tak, jakby nie wiedział, co ma robić. Przedsiębiorcy z jednej strony boją się kryzysu i o przyszłość swoich firm, z drugiej zaś nie chcą przegapić momentu w którym należałoby już zacząć działać bardziej ofensywie. Stąd te wahania nastrojów .Taka sytuacja wynika z braku wsparcia przedsiębiorstw, które nie znajdują nigdzie informacji służących im pomocą, ani rozwiązań zwiększających efektywność działań. Muszą sobie radzić same w tej sytuacji turbulentnego otoczenia, jednak jest to źle pojęta, wymuszona sytuacją samodzielność , która nie ma odpowiedniej bazy merytorycznej. Firmy nie mogą kompleksowo skonsultować strategii swoich działań, dlatego około 1/3 z nich kończy działalność w czasie krótszym niż jeden rok od rozpoczęcia funkcjonowania.
A
Ania Nowak
Według danych pochodzących z czerwca 2010 roku aż 68% firm korzysta z usług firm konsultingowych przy tworzeniu wniosku o dofinansowanie i ubieganie się o dofinansowanie
M
Marek H
Należy podkreślić, że region w którym funkcjonują śląskie firmy jest według portalu Invest in Silesia jednym najatrakcyjniej szych w kraju. Również pod względem infrastruktury, co ma niebagatelne znaczenia dla zagranicznych i krajowych inwestorów. W województwie zlokalizowane jest międzynarodowe lotnisko, trasy szybkiego ruchu łączące je z innymi regionami, skomplikowana sieć połączeń kolejowych. To wszystko powoduje, że nie tylko pod względem zaplecza organizacyjnego województwo śląskie dostarcza funkcjonującym na jego terenie podmiotom bardzo dobrych fundamentów do rozwijania działalności. Niestety nie zawsze firmy potrafią to wykorzystać.
K
Karina Kowalska
Statystyki wskazują, że znacznie ponad 1/3 przedsiębiorców nie zna instytucji, które mogłyby udzielić im pomocy w prowadzeniu biznesu. Oznacza to, że w razie niepowodzeń nie będą wiedzieli gdzie szukać wsparcia, prawdopodobnie nie są oni też zainteresowani optymalizacją i ulepszeniem swojej działalności, gdyż aktywnie nie poszukują zewnętrznych bodźców sprzyjających rozwojowi i budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.
G
Graża
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ukazuje, że województwo śląskie stoi na średnim poziomie pod względem rozwoju przedsiębiorczości. W 2010 roku ten obszar administracyjny był na czwartym w kraju pod względem liczny nowopowstałych MŚP na 1000 mieszkańców i szóstym pod względem zlikwidowanych MŚP na 1000 mieszkańców.
H
Heniek kl
trudno jest przedsiebiorcom... Dobrze, ze jest kasa unijna
C
Czesław
Według zaleceń polityki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – jako instytucji odpowiedzialnej za Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 – istotne dla generowania znaczącej liczby miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowane j siły roboczej będzie wsparcie przedsiębiorstw świadczących prorozwojowe usługi związane z obsługą finansową, księgową i teleinformacyjną oraz usługi profesjonalne oferujące wsparcie w dziedzinie zarządzania, marketingu. Więc jeśli jest konkretny pomysł, czeka konkretna kasa.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska