https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie Aleja Dwóch Kółek dla rowerzystów i ulice z tempem dla aut do 30 km/h

Piotr Tymczak
Już jesienią rowerzyści nie będą musieli ryzykować jazdy po ruchliwych alejach
Już jesienią rowerzyści nie będą musieli ryzykować jazdy po ruchliwych alejach fot. Anna Kaczmarz
Komunikacja. Rowerzyści dostaną trasę, dzięki której ominą zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów. Kierowcy będą musieli jednak zwolnić.

Aleja Dwóch Kółek to inicjatywa, na którą krakowscy cykliści czekają od wielu lat. W końcu ich postulaty mają zostać spełnione. Jesienią powstanie trasa rowerowa z okolic Nowego Kleparza do mostu Dębnickiego, poprowadzona równolegle do Alej Trzech Wieszczów.

- To dobry pomysł, ale bardzo spóźniony. Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami, Aleja Dwóch Kółek powinna być już zrobiona cztery lata temu - mówi Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

Nowa aleja dla rowerzystów ma powstać do jesieni wraz z innymi zmianami w strefie parkowania. Są one dostosowane do zalecenia wojewody, aby przejście dla pieszych na chodnikach wynosiło dwa metry, a w szczególnych przypadkach półtora metra.

Aleja Dwóch Kółek ma być poprowadzona od ul. Prądnickiej, przez ul. Lubelską albo Cieszyńską, następnie ul. Sienkiewicza, przez park Krakowski, teren Akademii Górniczo-Hutniczej (nocą przejazd będzie zamknięty, trzeba więc będzie znaleźć inną drogę), ul. Oleandry, Błonia, ul. Kałuży, Włóczków, aż do skweru Konika Zwierzynieckiego w rejonie mostu Dębnickiego. Na ulicach jednokierunkowych na tej trasie dopuszczony zostanie ruch rowerowy pod prąd. Aby tak się stało, zostanie też wprowadzona strefa Tempo 30, w której samochody mogą jeździć do 30 km/h.

- W takiej sytuacji można wprowadzać ruch rowerowy pod prąd bez wyznaczania kontrapasa - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Marcin Hyła zaznacza: - Jeżeli jest wprowadzany kontrapas, to często okazuje się, że trzeba likwidować miejsca postojowe dla samochodów. W przypadku strefy Tempo 30 i jazdy rowerami pod prąd można tego uniknąć.

Strefa Tempo 30 jest planowana nie tylko na ulicach, które wejdą w skład Alei Dwóch Kółek, ale na większym obszarze ograniczonym: Alejami Trzech Wieszczów, ul. Czarnowiejską, Nawojki i Armii Krajowej, a od północy - torami kolejowymi. Wyłączone z niej mają być ulice, po których jeżdżą tramwaje albo autobusy komunikacji zbiorowej, np. Wrocławska, Piastowska, Kijowska, Kazimierza Wielkiego, Królewska.

Marcin Hyła zwraca uwagę, że strefa Tempo 30 istnieje na wielu ulicach, np. między Alejami a Rynkiem: - Jej wprowadzenia nie powinno się przedstawiać jak jakąś rewolucję.

W ZIKiT i środowisku cyklistów nie obawiają się więc, że ograniczenie prędkości do 30 km/h i dopuszczenie jazdy pod prąd na rowerze może być niebezpieczne. Podobnie wypowiadają się w Radzie Dzielnicy V Krowodrza, która zabiegała o wprowadzenie Alei Dwóch Kółek i strefy Tempo 30. - Wydaje mi się, że czas najwyższy na takie rozwiązanie. Chodzi o małe, kręte uliczki, na których już teraz kierowcy i tak nie rozwijają dużych prędkości - mówi radny „piątki” Łukasz Mańczyk.

Od jesieni ZIKiT zamierza też ograniczyć prędkość na Alejach Trzech Wieszczów z 70 do 50 km/h. To będzie oznaczać, że przy 50 km/h rowerzyści nie będą już mogli jeździć na Alejach chodnikiem. Policja wnioskuje więc o 60 km/h. ZIKiT i organizacje cyklistów liczą jednak na to, że rowerzyści będą wybierać Aleję Dwóch Kółek. A gdyby przy wprowadzeniu ograniczenia do 50 km/h na Alejach były problemy związane z bezpiecznym przejazdem tak aut, jak i rowerów, to ZIKiT zastanowi się nad sugestią funkcjonariuszy z krakowskiej drogówki.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 14. "Biber"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Prawnik
Szerokość 1,5 lub 2 metry to nie zalecenie wojewody a Ustawa o ruchu drogowym.
Zikit wyznaczył miejsca parkingowe łamiąc ustawę i teraz musi je zlikwidować.
a
aj
Jako kierowca puszki (nie mam roweru nawet) czekam z utęsknieniem na te ścieżki rowerowe, żeby móc wreszcie do pracy śmigać rowerem a nie kisnąć w korkach i jeszcze za to płacić w paliwie i utrzymaniu samochodu. Póki co wizja jazdy rowerem po alejach mnie przeraża ;]
L
Lolu
Jak sie nie miescisz an ulicach jednokierunkowych jednopasmowych z pasami zieleni zamiast parkociagow to przestan byc kierowca.
H
Hehe
Tylko ze rowerem jak sie zrobi schody ruchome (pochylnie) i windy co 100-200m to kwzdy sobie z tunelu wyjedzie. Natomiast auto to tak beznadziejny srodek transportu ze jakby zbudowal tunel bez wyjazdow to jikt nie bedzie uzywal, a tunel z wyjazdami co 100m to debile w auta odrazu zakorkuja. Auto to smieszny srodek transportu
l
lol
Taka aleja 2 kolek ze sie bedzie krazycdrozkami osiedlowymi i tak zapelnionymi autami na ktorych koerowcy maja w d**** przepisy. Jeszcze ok jakby na tej aleji byla ta cala zielona strefa i wjazd tylko dla mieszkancow z identyfikatorami. Kolejny problem to dlugosc takiej alternatywnej trasy. Dlaczego to nie auta maja krazyc, a rowery miec na skroty tylko odwrotnie. Wybierajac w miare bezpoeczne trasy musze minimum 1.5-2x nadkladac drogi w Krakowie w stosunku do samochodu.
B
Bartek
Jak tylko kierowcy zaczną zrzucać się na drogi w miastach to i rowerzyści zaczną. I nie, podatki od paliw nie finansują dróg w miastach.
n
nie jestem zielon
Panie Olo, zielone strefy są niezgodne z prawem, art. 1 jakiej ustawy? Kto wie, komentuje...
o
ola
Jak się nie mieścisz na 1,5m, to przestań być pieszym, a zacznij być biegaczem. Na zdrowie
o
olo
Interesują, interesują. Może by tak rowerzyści zaczęli zrzucać się na ścieżki z których tylko oni korzystają? Czy uważasz gh, że nie i już?
g
gh
ale twoje teorie nikogo nie interesują - co doskonale udowadniają jedna za drugą nowe inwestycje rowerowe :) pozdrawiamy
D
Dobrze
Rowery sa zdrowsze...
f
frodo
Masz rację, ale po części. Na pewno dłuższy przejazd to więcej spalin - opory tarcia przy małych prędkościach są takie same, czyli więcej trzeba będzie spalić benzyny. natomiast powyżej 100 km trzeba brać opór powietrza co powoduje wzrost spalania. to że optimum jest koło 110-120 km/h to tylko statystyka.
k
krakowianin
Matołów z zikitu juz zupełnie jakies cyklowe pedaly przeleciały ?
Kolejne utrudnienia dla zwykłych krakowian dla garstki rowerzystów, jeżdżących w lato i pod warunkiem że deszcz nie pada i jeszcze jest ciepło.
Dość zikitowskich idiotyzmów!!!!!
G
Gość
Mówisz o przepisie dotyczącym parkowania "zwykłego". Czym innym jest WYZNACZANIE miejsce parkingowych, a w strefie muszą być wyznaczone.
e
ech
to byłoby rozsądniejsze
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska