Kilka inwestycji na zakopiance jest obecnie realizowanych. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ubiegłym roku oddaliśmy do użytku węzeł w Gaju, jednocześnie rozpoczęła się budowa węzłów w Krzyszkowicach i w Myślenicach. Na początku tego roku rozpoczęły się prace przy budowie nowego układu drogowego w Libertowie z przejazdem pod zakopianką.
Przygotowanie do budowy węzła w Jaworniku
GDDKiA rozpoczęła przygotowania do realizacji węzła Jawornik w terenie. Przetarg na budowę tego węzła ma być ogłoszony w przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, a udostępnić go kierowcom w 2028 r.
Nowy węzeł pozwoli na bezkolizyjny wjazd i zjazd z drogi krajowej nr 7 na drogę wojewódzką nr 955, biegnącą przez Jawornik w kierunku Sułkowic.
- W ramach węzła powstanie 71-metrowy wiadukt nad zakopianką, który połączy Jawornik ze strefą aktywności gospodarczej „Jawornik/Polanka”. Po obu stronach węzła powstaną dwa ronda, każde z nich łączące się z pięcioma drogami (tzw. ronda pięciowlotowe). Ronda będą miały 55 m (po zachodniej stronie zakopianki) i 61 m średnicy (po wschodniej stronie). W ramach inwestycji powstanie ok. 3,5 km nowych i rozbudowanych dróg (w tym niemal kilometrowy nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 955 i kolejny kilometr wjazdów i zjazdów). Zbudujemy też 1,8 km nowych chodników - informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ogromny ruch, który nieustannie wzrasta
DK7 należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy coraz większą liczbę pojazdów na tej trasie. W latach 2020-2021 na samym odcinku DK7 Jawornik – Myślenice wyniosła ona prawie 47 tys. pojazdów na dobę. Drogą wojewódzką nr 955 każdego dnia porusza się ponad 6 tys. samochodów.
Od 2016 do 2024 roku doszło w tym miejscu do 16 wypadków. Przyczyną ponad 80 proc. z nich było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. W tych wypadkach zginęło pięć osób, a 29 zostało rannych.
Zakopianka w przebudowie. Inwestycja dla bezpieczeństwa
- Węzeł w Jaworniku to kolejny etap realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych - informuje Kacper Michna z GDDKiA.
Wskazuje, że zeszłym roku na zakopiance został oddany do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Natomiast obecnie w budowie są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach, a ponadto rozbudowywany jest układ drogowy w Libertowie.
Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jeden (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku. Poza tym przygotowujemy też projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie.
- Dzień żałoby w Szpitalu Uniwersyteckim. W Krakowie zawyły syreny
- Wielki jubileusz OSP Liszki z defiladą pojazdów bojowych i Medalem Polonia Minor
- Strażackie święto w gminie Wielka Wieś. 100 lat OSP Będkowice z tablicą ku pamięci
- Remont drogi pod Krakowem. Utrudnienia, wstrzymany ruch przelotowy i kursy autobusów
