Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie pół miliarda zł tracą w korkach krakowianie

Redakcja
424 716 mln złotych stracili w korkach w 2011 roku krakowianie - wynika z raportu przygotowanego przez Deloitte. W porównaniu do 2010 roku to aż o 127 mln mniej. Związane jest to z otworzeniem dla kierowców m. in. wielopoziomowego ronda Ofiar Katynia.

W 2011 roku w Krakowie, podobnie jak we Wrocławiu i Łodzi korki zmniejszyły się. Wydłużył się czas spędzany w korkach w Warszawie, Poznaniu i Katowicach. Zmian nie odnotowano jedynie w Gdańsku.

- W siedmiu głównych miastach Polski kierowcy tracą w korkach prawie 3,6 mld zł - twierdzą autorzy. Raport przygotowali eksperci z Deloitte we współpracy z z operatorem serwisu Targeo.pl, informującego o utrudnieniach w ruchu. Najwięcej, ponad 1,4 mld zł rocznie, tracą kierowcy w Warszawie, najmniej, 168 mln zł - w Katowicach. Suma strat wywołanych korkami w siedmiu głównych miastach zmniejszyła się o 2,6 proc. w porównaniu do ubiegło roku. Stało się tak mimo wzrostu cen benzyny o 12 proc. (z 4,58 do 5,14 zł za litr) oraz wzrostu średniego wynagrodzenia o 8,7 proc.

- Statystyczny mieszkaniec-kierowca tracił rocznie w korkach 2,8 tys. zł, czyli 64 proc. średniej miesięcznej pensji - powiedział Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Business Consulting. Wyjaśnił, że czas spędzony w korkach uznano za stratę. Nie został on spożytkowany na pracę za wynagrodzeniem. Zatem budżet państwa nie zyskał dzięki podatkom dochodowym.

Statystyczny krakowianin stracił 2 590 zł (wobec 3 345 zł w 2010 roku). Najwięcej korki odczuł mieszkańców stolicy (4 389 zł, 77 złotych więcej niż rok wcześniej).

Ekspert Deloitte zaznaczył, że o ile kierowcy stracili 3,6 mld zł, to budżet państwa zarobił na korkach ze względu na podatki w cenach benzyny prawie 500 mln zł. To 10 proc. mniej niż rok wcześniej. W rezultacie koszt korków dla gospodarki oszacowany na podstawie siedmiu głównych miast w Polsce wyniósł niecałe 3,1 mld zł, co stanowiło 0,2 proc. PKB Polski w 2011 r.

W porównaniu z 2010 r. gospodarka na korkach straciła mniej o 96 mln zł, czyli o 0,03 proc. PKB.

Rafał Mikołajczak, prezes zarządu firmy Indigo, obsługującej portal Targeo.pl poinformował, że wnioski wyciągnięto z analizy ruchu około 80 tys. pojazdów wyposażonych w nawigację satelitarną GPS.

Z raportu wynika, że w pięciu z siedmiu badanych miast skrócił się czas spędzany w korkach. Największą długość "wąskich gardeł", czyli odcinków zakorkowanych o każdej porze, odnotowano w Warszawie. Łączna długość tych odcinków w porównaniu do 2010 roku wzrosła dwukrotnie. Ale w Krakowie, wg raportu, w 2011 roku, było nieco ponad 20 kilometrów takich odcinków. Rok wcześniej zaledwie 5,2 km.

W badaniu przeprowadzonym w październiku 2011 r. mierzono czas przejazdu 10-kilometrowej trasy w godzinach szczytu.

Przeczytaj cały raport (www.deloitte.com)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska