https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prokurator złożył sprzeciw w sprawie wydania pozwolenia na budowę kładki Kazimierz-Ludwinów

Piotr Tymczak
Trwa budowa kładki
Trwa budowa kładki Piotr Tymczak/ Lewicki&Łatak
Prokuratura Rejonowa Kraków-Śródmieście-Zachód zawiadomiła o złożeniu przez prokuratora do Wojewody Małopolskiego sprzeciwu od ostatecznej decyzji prezydenta Krakowa z czerwca 2022 roku dotyczącej zatwierdzenia projektu i wydania pozwolenia na budowę kładki łączącej Kazimierz z Ludwinowem. Decyzja prokuratury jest odpowiedzią na skierowany do niej wniosek przez Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody. Kładka już powstaje. Niedawno nad brzegiem Wisły pojawiła się ogromna palownica.

- Kładka Kazimierz-Ludwinów to przeskalowana inwestycja, to jest de facto budowa mostu. Taki obiekt zaburzy panoramę widokową w tym mieście. Inwestycja może być szkodliwa dla drzew, które rosną na bulwarze od strony Kazimierza, w rejonie gdzie zaplanowano jeden z przyczółków. Jeżeli mówilibyśmy o kładce, to powinna być to prosta przeprawa na drugi brzeg. Budowa już ruszyła, ale wciąż można ją zatrzymać, zmienić projekt - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes TnROP w Krakowie.

Zwracają uwagę na ingerencję w krajobraz i szkodliwy wpływ na nietoperze

We wniosku TnROP do Prokuratury wśród powodów do wniesienia sprzeciwu dotyczącego pozwolenia na budowę kładki Kazimierz-Ludwinów wskazano m.in., że zakładana w ramach inwestycji ingerencja w krajobraz i środowisko jest sprzeczna z zaleceniami ochrony gatunkowej, a także z wytycznymi zawartymi w opracowaniu: „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2019-2030. Aneks II: Ochrona przyrody”, mówiącym o wymogu zachowania starych drzew, zakazu wprowadzania zmian w krajobrazie, itd.

We wniosku zwrócono także uwagę na negatywny wpływ planowanej inwestycji na populację nietoperzy zamieszkujących centrum Krakowa. Podkreślono, że ta okoliczność nie była przedmiotem zainteresowania Urzędu Miasta Krakowa, gdzie wydano decyzję o pozwoleniu na budowę.

Obawiają się o drzewa rosnące na bulwarze wiślanym

Kolejny wskazany argument, to nieuwzględnienie w wydanej decyzji rzeczywistej skali szkód w zakresie zieleni, a w szczególności niedoszacowanie liczby drzew, które będą musiały zostać wycięte lub ulegną obumarciu w wyniku realizacji inwestycji.

"Organ w sposób błędny przyjął, że planowana inwestycja będzie wymagała usunięcia wyłącznie dwóch drzew znajdujących się w bezpośrednim pobliżu planowanej kładki, gdy tymczasem wykonanie najazdów rowerowych wzdłuż szpaleru klonów, według obecnego projektu, spowoduje uszkodzenie, a nawet zniszczenie, a w konsekwencji konieczność usunięcia zdecydowanie większej liczby drzew. W związku z tym realnie zagrożona jest cała aleja klonów wzdłuż alei przy bulwarze Inflanckim, które to drzewa obfitują w niewielkie, naturalne dziuple oraz inne mikrosiedliska nadrzewne".

W uzasadnieniu napisano również: "Inwestycja spotykała i nadal spotyka się ze znacznym sprzeciwem społecznym, jako całkowicie nieuzasadniona, kosztowna oraz skutkująca znaczącymi szkodami w zakresie walorów przyrodniczych i widokowych Krakowa".

W uzupełnieniu wniosku zaznaczono, że przedsięwzięcie prowadzone jest na terenie wpisanym do rejestru zabytków. "Projekt musi uwzględniać wyznaczenie placu budowy, drogi technicznej, stosowania specjalnych mat ochronnych itd. Z kolei w pkt. 10 zakazuje się składowania materiałów budowlanych, pryzm ziemi i postoju samochodów i ciężkiego sprzętu w obrębie rzutu koron drzew. Ten zakaz został złamany już w pierwszym dniu prac budowlanych, co potwierdza nasza dokumentacja fotograficzna" - poinformowano w uzasadnieniu.

Kładka połączy Kazimierz z Ludwinowem

Obecnie w ramach budowy kładki Kazimierz-Ludwinów wykonawca rozpoczął betonowanie pali fundamentowych pod konstrukcję podpór kładki Kazimierz – Ludwinów. Prace odbywają się z wykorzystaniem wielkiej palownicy, która przypłynęła do Krakowa na barce.

Przypomnijmy: kładka Kazimierz–Ludwinów będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Przeprawa połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.

Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Nowe rozwiązania nad Wisłą dla pieszych i rowerzystów

Inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wykonawcą zadania jest firma Primost Południe sp. z o.o.

Przeprawa ma stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych.

Fale upałów nad Polską. Jak się chronić?

od 7 lat
Wideo

Wybrane dla Ciebie

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska