https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prokurator złożył sprzeciw w sprawie wydania pozwolenia na budowę kładki Kazimierz-Ludwinów

Piotr Tymczak
Trwa budowa kładki
Trwa budowa kładki Piotr Tymczak/ Lewicki&Łatak
Prokuratura Rejonowa Kraków-Śródmieście-Zachód zawiadomiła o złożeniu przez prokuratora do Wojewody Małopolskiego sprzeciwu od ostatecznej decyzji prezydenta Krakowa z czerwca 2022 roku dotyczącej zatwierdzenia projektu i wydania pozwolenia na budowę kładki łączącej Kazimierz z Ludwinowem. Decyzja prokuratury jest odpowiedzią na skierowany do niej wniosek przez Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody. Kładka już powstaje. Niedawno nad brzegiem Wisły pojawiła się ogromna palownica.

- Kładka Kazimierz-Ludwinów to przeskalowana inwestycja, to jest de facto budowa mostu. Taki obiekt zaburzy panoramę widokową w tym mieście. Inwestycja może być szkodliwa dla drzew, które rosną na bulwarze od strony Kazimierza, w rejonie gdzie zaplanowano jeden z przyczółków. Jeżeli mówilibyśmy o kładce, to powinna być to prosta przeprawa na drugi brzeg. Budowa już ruszyła, ale wciąż można ją zatrzymać, zmienić projekt - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes TnROP w Krakowie.

Zwracają uwagę na ingerencję w krajobraz i szkodliwy wpływ na nietoperze

We wniosku TnROP do Prokuratury wśród powodów do wniesienia sprzeciwu dotyczącego pozwolenia na budowę kładki Kazimierz-Ludwinów wskazano m.in., że zakładana w ramach inwestycji ingerencja w krajobraz i środowisko jest sprzeczna z zaleceniami ochrony gatunkowej, a także z wytycznymi zawartymi w opracowaniu: „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2019-2030. Aneks II: Ochrona przyrody”, mówiącym o wymogu zachowania starych drzew, zakazu wprowadzania zmian w krajobrazie, itd.

We wniosku zwrócono także uwagę na negatywny wpływ planowanej inwestycji na populację nietoperzy zamieszkujących centrum Krakowa. Podkreślono, że ta okoliczność nie była przedmiotem zainteresowania Urzędu Miasta Krakowa, gdzie wydano decyzję o pozwoleniu na budowę.

Obawiają się o drzewa rosnące na bulwarze wiślanym

Kolejny wskazany argument, to nieuwzględnienie w wydanej decyzji rzeczywistej skali szkód w zakresie zieleni, a w szczególności niedoszacowanie liczby drzew, które będą musiały zostać wycięte lub ulegną obumarciu w wyniku realizacji inwestycji.

"Organ w sposób błędny przyjął, że planowana inwestycja będzie wymagała usunięcia wyłącznie dwóch drzew znajdujących się w bezpośrednim pobliżu planowanej kładki, gdy tymczasem wykonanie najazdów rowerowych wzdłuż szpaleru klonów, według obecnego projektu, spowoduje uszkodzenie, a nawet zniszczenie, a w konsekwencji konieczność usunięcia zdecydowanie większej liczby drzew. W związku z tym realnie zagrożona jest cała aleja klonów wzdłuż alei przy bulwarze Inflanckim, które to drzewa obfitują w niewielkie, naturalne dziuple oraz inne mikrosiedliska nadrzewne".

W uzasadnieniu napisano również: "Inwestycja spotykała i nadal spotyka się ze znacznym sprzeciwem społecznym, jako całkowicie nieuzasadniona, kosztowna oraz skutkująca znaczącymi szkodami w zakresie walorów przyrodniczych i widokowych Krakowa".

W uzupełnieniu wniosku zaznaczono, że przedsięwzięcie prowadzone jest na terenie wpisanym do rejestru zabytków. "Projekt musi uwzględniać wyznaczenie placu budowy, drogi technicznej, stosowania specjalnych mat ochronnych itd. Z kolei w pkt. 10 zakazuje się składowania materiałów budowlanych, pryzm ziemi i postoju samochodów i ciężkiego sprzętu w obrębie rzutu koron drzew. Ten zakaz został złamany już w pierwszym dniu prac budowlanych, co potwierdza nasza dokumentacja fotograficzna" - poinformowano w uzasadnieniu.

Kładka połączy Kazimierz z Ludwinowem

Obecnie w ramach budowy kładki Kazimierz-Ludwinów wykonawca rozpoczął betonowanie pali fundamentowych pod konstrukcję podpór kładki Kazimierz – Ludwinów. Prace odbywają się z wykorzystaniem wielkiej palownicy, która przypłynęła do Krakowa na barce.

Przypomnijmy: kładka Kazimierz–Ludwinów będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Przeprawa połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.

Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Nowe rozwiązania nad Wisłą dla pieszych i rowerzystów

Inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wykonawcą zadania jest firma Primost Południe sp. z o.o.

Przeprawa ma stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych.

Fale upałów nad Polską. Jak się chronić?

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska