FLESZ - Ukraińcy chcą więcej zarabiać, chętniej myślą o własnym interesie i osiedleniu na stałe w Polsce
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia strefy był gotowy już na wrześniowej sesji, ale wtedy radni postanowili odłożyć głosowanie o miesiąc. W tym czasie do pierwotnego projektu zostały wprowadzone zmiany. - Jest to inna filozofia niż była poprzednio. Tamta strefa była przygotowana na wzór rozwiązań stosowanych w Miechowie, teraz jest opracowana na wzór uchwały obowiązującej w Krakowie - mówi burmistrz Grzegorz Cichy.
Najważniejsza z wprowadzonych zmian dotyczy wysokości opłat abonamentowych. Te zaproponowane w pierwszej wersji wydały się radnym zbyt wysokie i zostały obniżone (stawki w tabelce obok). Teraz jednak wykupienie abonamentu pozwoli na parkowanie w jednej podstrefie a nie - jak było wcześniej - w całej strefie.
Zmienił się też zasięg strefy płatnego parkowania, gdyż zostały z niej wyłączone dwie ważne ulice: 3 Maja i Zamkowa. W tej chwili strefa ma się dzielić na cztery podstrefy. Pierwsza obejmie ulicę Kolejową. Druga Rynek, Królewską, Kilińskiego, Ojca Rafała i Reja. Trzecia odcinek ulicy Szpitalnej od skrzyżowania z ul. Kopernika do wjazdu pod dawny hotel pielęgniarek. Czwarta to zatoka postojowa wzdłuż ogrodzenia cmentarza przy ulicy Krakowskiej.
Choć przygotowania do wprowadzenia strefy ciągną się od ponad dwóch lat, przed głosowaniem nie brakowało kontrowersji. Pierwsza dotyczyła tego, od kiedy strefę płatnego parowania wprowadzić. Zdaniem burmistrza Grzegorza Cichego należy to zrobić w przyszłym roku. Zwraca uwagę, że gmina poniosła spore koszty, związane z opracowaniami, konsultacjami itp. - Coś z problemem parkowania trzeba zrobić. Mamy w gminie 16 tysięcy 300 mieszkańców i 17 i pół tysiąca pojazdów - mówił i przekonywał, że tylko wprowadzenie strefy spowoduje, że miejsca postojowe na terenie miasta nie będą na wiele godzin blokowane przez pojazdy osób, dojeżdżających do pracy do Krakowa. - Przez wprowadzenie strefy osiągniemy cel w postaci rotacji parkujących samochodów - uważa burmistrz.
Część radnych jest jednak innego zdania. Uważają, że od wprowadzenia strefy miejsc postojowych nie przybędzie, zatem samochody osób dojeżdżających do pracy w Krakowie nadal będą pozostawiane na terenie miasta, tyle, że poza strefą. W efekcie tamtejsze uliczki zostaną zablokowane. - Ja jestem za strefą. Chcę powiedzieć wyraźnie, że ona jest w mieście potrzebna. Ale trzeba podejść do tematu profesjonalnie, rzetelnie i nie wylać dziecka z kąpielą. Poczekajmy aż zbudujemy parkingi alternatywne. Ja mieszkam w Szklanej i mam z Krakowem świetne połączenie. Ale co zrobią ludzie z Makocic, Gniazdowic, którzy pracują w Krakowie? Oni muszą dojechać do Proszowic, zostawić samochód i jechać dalej. Tymczasem nie mamy ani dworca, ani parkingów park and ride - przekonuje Grzegorz Sopala.
Według zapewnień składanych przez przedstawicieli UGiM w Proszowicach gmina ma zapewnione dotacje na budowę dwóch parkingów typu park and ride na terenach przylegających do obwodnicy miasta. Wartość projektu to 3,5 mln złotych. - Myślę, że jesteśmy w stanie zbudować je w 2021 roku. W przyszłym może być problem ze sfinansowaniem zadania - mówi odpowiedzialny za gminne inwestycje Zbigniew Kotlarz.
Radny Dariusz Duchnowski miał z kolei wątpliwości, czy należy wprowadzić płatne parkowanie w sąsiedztwie cmentarza. - Czy tam rzeczywiście występuje deficyt miejsc postojowych? Nie sądzę. A efekt będzie taki, że osoby przyjeżdżające na pogrzeb będą musiały płacić za postój - mowi.
Tymczasem burmistrz Cichy argumentuje, że właśnie uczestnicy pogrzebów mają problem z pozostawieniem samochodów, ponieważ miejsca parkingowe obok cmentarza są blokowane przez pojazdy osób, które w tym miejscu przesiadają się w busy i jadą do Krakowa. - Coś musimy w kwestii parkowania zrobić, bo tkwienie w marazmie do niczego nie prowadzi - mówi.
Opłaty jednorazowe
Przyjęta uchwałą Rady Miejskiej stawka opłaty za pierwszą godzinę postoju w strefie wynosi 2 zł. Za drugą godzinę zapłacimy 2,40 zł, za trzecią 2,80 zł, a za czwartą i następne po 2 złote.
Za 1 zł będzie można parkować do 30 minut.
Za postój w strefie nie będą płacić osoby niepełnosprawne, motocykliści, taksówki, pojazdy oznakowane wykonujące przewóz osób w ramach transportu sanitarnego, pogotowie gazowe, ciepłownicze, wod-kan itp.
Opłaty abonamentowe
Uchwała wprowadza opłaty abonamentowe: jednodniowa - 25 zł, tygodniowa - 125 zł i miesięczna - 250 zł. Dla mieszkańców strefy miesięczny abonament to 10 zł, a dla właściciela firmy znajdującej się w strefie 100 zł miesięcznie.
- Najgorsze mieszkania do wynajęcia. Zobacz, co oni oferują [ZDJĘCIA]
- Rynek Główny pełen grzybów. Tak handlowano skarbami lasu!
- Nowy odcinek ekspresowej zakopianki gotowy! Zobacz jak wygląda!
- Parkowanie w Krakowie. Nowe zasady, większa strefa
- Najbardziej ekskluzywne osiedla w Krakowie [TOP 10]
- Wisła Kraków. Żony i partnerki piłkarzy [ZDJĘCIA]
