Przebudowa DK94 czy budowa obwodnicy Olkusza?
Przebudowa drogi krajowej numer 94 w Olkuszu zbliża się wielkimi krokami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wyłoniła już wykonawcę dla tej inwestycji. Umowa nie została jeszcze podpisana. Samorządowiec z regionu – Paweł Piasny zauważa jednak, że budowa północnej obwodnicy miasta byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem dla mieszkańców Srebrnego Miasta i okolic.
- Remont drogi krajowej w tym wydaniu, w którym został zaprojektowany to jest katastrofa dla tego miasta. To jest podzielenie tego miasta na dwa organizmy, które przez wiele dziesiątek lat nie będą ze sobą zrośnięte. Tym bardziej jest to kuriozalna sytuacja, że od kilkudziesięciu lat po stronie północnej Olkusza mamy zarezerwowane grunty pod przebieg dwupasmowej obwodnicy - mówił w rozmowie z „Gazetą Krakowską” Paweł Piasny.
Jak podkreślił samorządowiec lokalizacja, w której ma powstać dwupoziomowe skrzyżowanie (DK94 – Rabsztyńska/Kościuszki) może nie należeć do najbezpieczniejszych miejsc. Kilkadziesiąt metrów dalej przebiega bowiem Sztolnia Ponikowska. W pobliżu mogą zatem znajdować się stare szybiki, które przy podnoszącym się zwierciadle wód gruntowych mogą się zapadać. Podnoszący się poziom wód po likwidacji kopalni może być także zagrożeniem dla podziemnej części skrzyżowania. Tę wodę można by było wypompowywać, ale koszty będą zapewne ogromne.

Obwodnica miałaby całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta. Obecnie samochody ciężarowe przejeżdżają przed DK 94, która biegnie przez środek Olkusza. Wybudowanie drogi po północnej stronie miasta pozwoliłoby przekierować cały ten ruch w taki sposób, aby ruchliwa droga krajowa nie korkowała dróg lokalnych.
Pomysł na budowę północnej obwodnicy Olkusza Paweł Piasny zaprezentował mieszkańcom miasta i okolic za pośrednictwem mediów społecznościowych. Inicjatywa spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Rozbudowa DK94 w Olkuszu
Na rozbudowę drogi krajowej numer 94 w Olkuszu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie planuje przeznaczyć około 217,5 miliona złotych. Przetarg na realizację inwestycji wygrało konsorcjum NDI, NDI SOPOT, Masfalt i Drogomex.

W ramach prac w mieście powstaną: dwupoziomowe skrzyżowanie, rondo turbinowe, ekrany akustyczne, nowe zatoki autobusowe, ciągi pieszo-rowerowe i chodniki. Głównym elementem przedsięwzięcia będzie natomiast wzmocnienie nawierzchni drogi i podniesienie jej parametrów nośności.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Ludzie łamią zakaz wstępu na teren niebezpiecznego zalewiska w Bolesławiu
- Bieg Lokalny Tropem Wilczym w Rabsztynie już w niedziele
- Wybór nowego wykonawcy rozbudowy DK 94 w Olkuszu jest już prawomocny
- Dwóch policjantów ewakuowało ludzi i psa z płonącego budynku
- „Pojezierze olkuskie” wciąż rośnie. W Hutkach powstało kolejne ogromne zalewisko
- W Olkuszu padła wysoka wygrana w Eurojackpot. Ponad pół miliona złotych