https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Starowiślnej wywołała konflikt [WIZUALIZACJE]

Bartosz Dybała
Urzędnicy zakładają wpuszczenie aut na tory, co może spowolnić tramwaje. Grupa mieszkańców proponuje inne rozwiązanie, ale to z kolei ograniczyłoby ruch samochodów do jednego kierunku

Koncepcja przebudowy ulicy Starowiślnej, którą przygotował Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, wzbudza duże emocje. Chodzi przede wszystkim o pomysł wpuszczenia samochodów na torowisko, który według grupy Platforma Komunikacyjna Krakowa (PKK), spowoduje opóźnienia w kursowaniu tramwajów. Protestującym nie podoba się również likwidacja miejsc postojowych na odcinku od ul. Miodowej do ul. św. Wawrzyńca. „Utrudni to dostawę towarów, więc samochody będą parkować na jezdni, a ruch pojazdów przeniesie się na torowisko” - argumentują przeciwnicy koncepcji.

ZIKiT chce również zastosować podwójne słupy trakcyjne na chodnikach po obu stronach. To według PKK utrudni ruch pieszych i podniesie koszty inwestycji. Ponadto urzędnicy nie wyznaczyli ścieżki rowerowej.

- Póki co chcemy rozmawiać. Jeśli to nie przyniesie pozytywnego skutku, będziemy myśleć o proteście - mówi Sebastian Kudela z PKK. - Urzędnicy tak naprawdę nie godzą interesów uczestników ruchu drogowego. Swoją koncepcją mogą wywołać jedynie konflikty.

PKK proponuje dwa warianty dla odcinka Starowiślnej między ul. Dietla, a Św. Wawrzyńca. Pierwszy zakłada jeden pas dla aut i ruch jednokierunkowy, ale przy tym ścieżkę rowerową w obu kierunkach. Drugi wariant to kontrapas dla rowerów i parkowanie aut na jednym pasie ruchu. Ten można by jednak też wykorzystać do jazdy aut i ruch dwukierunkowy by pozostał. Słupy trakcji stanęłyby po jednej stronie, ale miałyby wysięgnik. PKK zakłada też pozostawienie miejsc parkingowych.

Urzędnicy bronią swojej koncepcji. - Propozycja strony społecznej usuwa ruch samochodowy w jednym kierunku, zostawiając tylko w stronę ulicy Dietla - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT. Twierdzi, że takie rozwiązanie nie zostałoby zaakceptowane przez kierowców.

Autobus w pobliżu Barbakanu, rok 1932.http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/84310/

Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

- Widać to choćby po przebiegu konsultacji w sprawie ograniczeń w centrum, czy protestów, które wywołało wprowadzenie priorytetu dla tramwajów na ul. Kalwaryjskiej - mówi Hamarnik.

Twierdzi, że w zaprezentowanej przez ZIKiT koncepcji, urzędnicy chcą pogodzić użytkowników ul. Starowiślnej, z wyraźnym naciskiem na transport zbiorowy i pieszych. - Wspólny pas tramwajowo - samochodowy występuje tylko na niewielkim odcinku, pomiędzy Dietla a ul. Miodową, w miejscu, w którym nie będą występować korki. Tam, gdzie mogą się pojawić, ruch aut będzie odseparowany od tramwajowego - dodaje Hamarnik.

ZIKiT uważa, że inaczej trzeba będzie całkowicie usunąć możliwość parkowania na tym odcinku Starowiślnej, przenieść słupy trakcyjne głębiej na chodnik i radykalnie ograniczyć przestrzeń dla pieszych (ok. 1,6 metra szerokości chodnika) przy zachowaniu parkowania w zatoce.

Co ciekawe, ZIKiT właśnie ogłosił, że na innym odcinku Starowiślnej (od ul. św. Gertrudy do ul. Dietla) chce... wyrzucić samochody z torowiska. Urzędnicy planują wymalować linię ciągłą, oddzielającą tory od pasa ruchu. Zamontują też separatory na odcinku około 40 metrów od przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. św. Gertrudy oraz na odcinku ok. 50 metrów przed ul. Dietla Prace rozpoczną się w połowie tygodnia.

Przebudowa Starowiślnej jest planowana na 2019 rok.

Komentarze 51

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxxx
masz mózg lajkonika? Dzieci, osoby niepełnosprawne to też staruszki? A wiesz ty, że staruszki też mają prawo jazdy, koniku zwierzyniecki?
P
PP
A co jeśli propozycje nie będą zaakceptowane przez pieszych i pasażerów? Hm?
l
lajkonik
Ktoś napisał że nie kierowców jest 10 razy więcej Po pierwsze to nieprawda a po drugie ci co nie są kierowcami to za parę lat wymrą bo to staruszki więc trzeba myśleć przyszłościowo czyli ze kazdy kto nie jest alkoholikiem ma prawo jazdy i jest kierowca
K
Konik Krakusek
A Pan/Pani znowu swoje :-(
Już przecież pisałem:
"OK, Tobie korona nie spadnie,
Konik Krakusek (gość) 22.03.17, 07:59:17
Ale jest sporo osób, a będzie ich coraz więcej, bo społeczeństwo się nam starzeje, dla których przejście nawet 100m jest problemem, a nie zostali zakwalifikowani do żadnej grupy niepełnosprawności. Miał być wybudowany podziemny parking w tym rejonie pod placykiem między zachodnią odnogą Wielopola, a Starowiślną, może być podziemny piętrowy...."
Tak niektórym ciężko jest przejść 100, 50m... sorry takich mamy mieszkańców - starych, niepełnosprawnych, itd
g
gniewko_syn_ryba
Zwłaszcza biorąc pod uwagę FAKT, że w K-wie na 1000 mieszkańców jest ok. 600 samochodów...
K
Kuba
Poziom wizualizacji to nieporozumienie. Nie świadczy to dobrze o Inwestorze.
K
Kierowcy i kierowcy
Caly czas głosy "co kierowcy powiedzą", o Boze jak tak mozna.

A co z nie-kierowcami ktorych jest x 10 razy wiecej ale tak glosno nie krzyczą????
K
Konik Krakusek
Ale jest sporo osób, a będzie ich coraz więcej, bo społeczeństwo się nam starzeje, dla których przejście nawet 100m jest problemem, a nie zostali zakwalifikowani do żadnej grupy niepełnosprawności. Miał być wybudowany podziemny parking w tym rejonie pod placykiem między zachodnią odnogą Wielopola, a Starowiślną, może być podziemny piętrowy.
Sam sobie przeczysz:
"A miejsca parkingowego pod domem nie musisz mi likwidować, bo nie mam. Parkuję na swojej posesji, gdzie wygospodarowałem miejsce na samochód zamiast np. powiększyć ogród albo dom."
Czyli jednak masz miejsce parkingowe, kosztem ogrodu/domu i to własne ;-P
Q
Qba
Most na rzece Rudawa w ciągu al.Focha jest gotowy os soboty 19 III 2017. Prace ukończono przed czasem, obecnie wykonuje się [prace pod mostem, nie kolidujące z jego częścią jezdną. Most pozostaje zamknięty. Jeśli wykonawca był wstanie ukończyć prace w połowie czasu przewidzianego, a most nie jest odebrany częściowo, bo mamy czas; dowodzi ignorancji ZiKiTu. Ten kto podpisywał, ogłaszał przetarg NIE MA bladego pojęcia o kosztach i czasie trwania poszczególnych prac. Należy go zwolnić, gdyż marnotrawi nasze pieniądze.
J
Juicy360
Kierowcy to nie jedyna grupa uczestników ruchu na ulicy, więc trzeba pogodzić interesy pomiędzy nich. Zresztą jest to konieczne ze względu na wytyczne polityki miejskiej. W szczególności obecnie, gdy auta powodują znaczny dyskomfort w użytkowaniu i mieszkaniu w Krakowie.
L
Luck
bo niestety masz rację. W Krakowie chodzi o turystów, którzy przyjeżdżają, zostawiają hajs i wyjeżdżają. Mieszkańcom ma tutaj być źle i tyle.
?
Po pierwsze nie ty - tak wymaga kultura dyskusji. To też jest element consensusu. Consensus wymaga wzajemnego poszanowania. Po drugie - tak, zgadzam się z tą tezą. W tym miejscu tylko tak, tylko nie zabierajmy przestrzeni jedni drugim. Niech piesi mają chodnik i niech pojazdy mają jezdnię. W pełni to popieram. W żadną stronę nie wolno przeciągać struny. Ale jest jeszcze inne możliwe rozwiązanie. Tyle, że nie na ulicach typu Starowiślna, lecz raczej ulice typu Józefa (ale nie świętego) bądź Jakuba czy inne uliczki dojazdowe, a nie tranzytowe. To właśnie całkowity brak separacji uczestników ruchu. Przy małych wąskich ulicach to się naprawdę sprawdza. Przykładem są włoskie miasta i to niekoniecznie małe, np. centrum Florencji. Polecam osobiste zapoznanie się z takim rozwiązaniem.
g
gosc
Albo po prostu pisze prawdę :-)
k
krakowianin
Każdemu podłóg potrzeb. Dlaczego rowerzyści którzy stanowią zaledwie niecałe 2% ruchu w mieście i to w ciepłe miesiące w słoneczną pogodę. Mają się domagać takich samych praw jak pasażerowie komunikacji miejskiej stanowiacy 36% ruchu w mieście w każdym miesiącu roku.

I to jest draństwo które może oburzać resztę. Rowerowi teroryści drą mordy że im się należy, a durni urzędnicy w ZIKICie lub Trzmil jeszcze im przytakują. Czyż to nie moze wqurwić reszty ?
o
olo
To może rowerzyści dadzą się opodatkować i będzie kasa na ich infrastrukturę? Kierowcy płacą w cenie paliwa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska