Skład nowego gremium podano 16 września, natomiast zarządzenie prezydenta powołujące formalnie Radę Naukowo–Techniczną ds. budowy metra w Krakowie ma zostać opublikowane w najbliższych dniach. Do pracy w Radzie zaproszono naukowców z krakowskich Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytety Ekonomicznego i Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz innych polskich uczelni, a także osoby, które brały udział w budowie warszawskiego metra.
Powołano radę ds. budowy metra w Krakowie
- Budowa metra to wyjątkowo skomplikowany proces, który wymaga wiedzy z wielu dyscyplin, stąd tak dobieraliśmy skład rady, by znaleźli się w niej specjaliści z różnych dziedzin. Rada jest tak skonstruowana, by każdy z jej członków odpowiadał za inny istotny przy budowie i funkcjonowanie metra aspekt. To 17 wybitnych fachowców, „pokrywających” w zasadzie całość tematyki związanej z tym przedsięwzięciem - od kwestii budowlanych, po społeczne. Do rady powołani zostali specjaliści m.in. od konstrukcji budowlanych, geologii, oddziaływania dynamicznego przejazdów pociągu na otoczenie i potoków pasażerskich, z zakresu cyberbezpieczeństwa i systemów teleinformatycznych, a także finansiści, socjologowie i prawnicy - wyliczał prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i przewodniczący Rady Naukowo-Technicznej ds. budowy metra w Krakowie, który zajmował się także kompletowaniem zespołu.
Radę ds. metra tworzą naukowcy z krakowskich uczelni: prof. Tadeusz Słomka, prof. Krzysztof Tajduś, prof. Jacek Chmielewski, dr hab. Jarosław Kaczmarek, dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. Kazimierz Furtak, prof. Magdalena Kozień-Woźniak, prof. Tadeusz Tatara, dr hab. Maciej Szkoda, dr hab. Bartłomiej Marona, dr hab. inż. Jacek Chmielewski oraz prof. Tomasz Komornicki (Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN oraz Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie), dr hab. Marek Pawlik (Instytut Kolejnictwa), prof. Anna Siemińska-Lewandowska (Politechnika Warszawska, konsultantka I linii metra w Warszawie), prof. Franciszek Tomaszewski (Politechnika Poznańska), prof. Andrzej Chudzikiewicz (Uniwersytet Radomski), dr Jerzy Lejk (prezes zarządu Metro Warszawskie), prof. Franciszek Tomaszewski (Politechnika Poznańska).
Plan zakłada, że rada będzie się zbierać raz na kwartał, a jej zespoły tematyczne znacznie częściej, raz na dwa–trzy tygodnie.
- Chcemy budować metro mądrze. Opinie rady będą kluczowe znaczenie dla decyzji podejmowanych w związku z tą inwestycją. Członkowie rady będą pracować przede wszystkim społecznie. Nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo, jednak większe, szczegółowe ekspertyzy i raporty mogą się odbywać na podstawie zawieranych umów – zaznaczył w poniedziałek prezydent Aleksander Miszalski.
Metro w Krakowie – pierwsza linia ma być budowana w latach 2028-2032
Obecnie finalizowane są prace nad raportem oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Prowadzone są także analiza potoku ruchu pasażerskiego oraz ekonomiczna. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2024 roku. – Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, co planujemy do połowy 2025 roku, ogłoszone zostanie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej – przewiduje wiceprezydent Krakowa prezydent Stanisław Mazur.
Plan zakłada, że w pierwszej kolejności powstanie linia metra wschód-zachód, a więc z Nowej Huty przez centrum miasta - do Bronowic. Długość tego etapu to 6 km, a szacunkowy koszt jego realizacji 3 mld zł. Budowa I linii metra powinna rozpocząć się w 2028 roku, a prognozowany finał inwestycji to rok 2032.
F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska
