https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radni zagłosowali przeciwko opcji atomowej. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie jednak kontynuowana. Pieniądze zostają

Bartosz Dybała
Ważą się losy budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Radny miejski Łukasz Maślona ("Kraków dla Mieszkańców") chce ściągnąć ponad 2 mln zł finansowania z tej inwestycji i przeznaczyć je na transport publiczny. - Wrócą do wieloletniej prognozy finansowej w 2025 roku. Ten czas trzeba wykorzystać na dyskusję nad budową trasy tramwajowej. Należy ograniczyć wycinkę drzew - mówił. Część radnych zgodziła się z jego stanowiskiem. Stwierdzili jednocześnie, że poprawki do prognozy nie poprą, bo może się to wiązać z karami umownymi, a budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic może już nigdy nie zostać zrealizowana. Ostatecznie propozycja radnego "Krakowa dla Mieszkańców" została odrzucona przez Radę Miasta Krakowa.

Co dalej z budową trasy tramwajowej do Mistrzejowic? Dyskusja na sesji rady miasta

Radny miejski Łukasz Maślona (klub "Kraków dla Mieszkańców") domaga się wykreślenia finansowania budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic z wieloletnich dokumentów miasta Krakowa. Chodzi o lata 2023 i 2024. Pieniądze miałyby się tam znów pojawić w 2025 roku, po uwzględnieniu uwag krakowian, dotyczących planowanej wycinki drzew w ramach inwestycji.

Chodzi o kwotę ponad 2,2 mln zł, które radny Maślona chciałby przenieść na transport publiczny. Przypomnijmy, że na komunikację miejską gminie brakuje ogromnej kwoty. Chodzi o 400 mln złotych.

- Moja poprawka do Wieloletniej Prognozy Finansowej nie ma na celu wystrzelenia w kosmos budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Jestem za realizacją tej ważnej inwestycji, jednak najpierw trzeba ograniczyć skalę wycinki drzew. Jeżeli z planowanych do usunięcia 1059 drzew ocalimy 50 czy 100, to dalej zbyt mało w oczach mieszkańców - zwrócił uwagę Łukasz Maślona.

Prezydent Jacek Majchrowski zauważył, że wszystkie postulaty mieszkańców zostaną uwzględnione. Zapewnił jednocześnie, że każde drzewo, które ma być usunięte, zostanie wycięte przy udziale dendrologa. - Z każdej wycinki będzie robiony protokół - mówił podczas środowej sesji RMK prezydent.

- Pan prezydent nie wymienił, jakie będą to postulaty - zauważył radny Maślona.

Zwrócił uwagę, że nie chodzi o to, aby dużo osób, w tym dendrolog, stało, obserwowało, jak wycinane są drzewa. - Mieszkańcy domagają się ich ocalenia - mówił w trakcie środowej sesji.

Poprawce radnego Maślony sprzeciwił się radny niezależny Wojciech Krzysztonek.

- To opcja atomowa, przynosząca natychmiastowe rozwiązanie, ale nieprzemyślane. Jeżeli przegłosujemy poprawkę, ta decyzja zdewastuje wizerunek miasta w kilku wymiarach - mówił Krzysztonek. - Pieniądze na inwestycje, związane umową, są święte. Nie możemy ich ruszać - dodał.

Poprawki nie popiera również radny Jakub Kosek (Platforma-Koalicja Obywatelska). - Popieram jednak to, abyśmy wyegzekwowali na projektantach lepsze rozwiązania, dotyczące tej inwestycji - mówił Kosek.

- Obecnie jest prowadzona w taki sposób, że nawet nie mam siły na ten temat dyskutować - mówił z kolei radny Mariusz Kękuś (Prawo i Sprawiedliwość). - Ale jeżeli w efekcie naszej decyzji przez dwa lata nic nie będzie działo się na budowie, może już nigdy nie zostać zrealizowana - stwierdził radny Kękuś.

Obawia się kar umownych, jeśli radni zdejmą finansowanie z inwestycji.

- Skopano ją. Ale nie można błędów z przeszłości naprawiać kolejnymi - mówił Kękuś.

Społecznik Maciej Fijak domagał się, żeby wstrzymać wycinkę drzew i wszelkie inne prace, związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic, które ruszyły początkiem lipca br. Jednocześnie domagał się od prezydenta Jacka Majchrowskiego deklaracji na piśmie, jakie konkretne postulaty krakowian zostaną uwzględnione w projekcie inwestycji, wartej ok. 2 mld zł.

Z kolei inny miejski społecznik, Mateusz Jaśko, pytał przedstawicieli prezydenta: - Dlaczego prowadzi się gigantyczną wycinkę drzew, i to już drugi raz, bo podobna sytuacja była przy okazji budowy trasy tramwajowej do Górki Narodowej? Poprzyjcie państwo poprawkę radnego Maślony. Dajmy sobie czas na zmianę projektu, by zieleń została oszczędzona w jak największym stopniu.

Rozmawiał z jedną z mieszkanek, która łamiącym się głosem pokazała mu cztery drzewa, które zasadziła 30 lat temu wraz ze swoimi dziećmi, a teraz mają zostać wycięte. - Czy naprawdę chcecie wycinać drzewa i krzywdzić mieszkańców? - dopytywał radnych oraz miejskich urzędników Jaśko.

Mieszkanka Aleksandra Piotrowska mówiła, że dyskusja na sesji RMK to efekt tego, że przez 2 lata miasto nie chciało nawiązać dialogu z krakowianami. Podkreśliła, że mieszkający w pobliżu planowanej linii tramwajowej sprzeciwiają się rozbudowie układu drogowego, która jest przyczyną wycinki drzew.

Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa Magdalena Nowak-Obrzut odpowiadała, że ze strony miasta i wykonawcy były prowadzone działania informacyjne. - Polityka informacyjna, dotycząca tej inwestycji, rozpoczęła się już w 2017 roku. Odbyły się konsultacje społeczne, podczas których nie reagowaliście państwo tak aktywnie jak teraz. Szkoda - stwierdziła podczas sesji rady miasta.

Co do poprawki radnego Łukasza Maślony, to stwierdziła, że Wieloletnia Prognoza Finansowa jest integralną częścią kontraktu, w ramach którego realizowana jest inwestycja. - Zaproponowane zmiany, na 99 proc., sprawią, że zostanie zerwany przez banki bądź wykonawcę - powiedziała Nowak-Obrzut.

Urzędnicy ostrzegają przed konsekwencjami

Miasto jeszcze przed rozpoczęciem sesji RMK ostrzegało, że przyjęcie przez radnych zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej, w efekcie których wstrzymane zostanie finansowanie budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, przyniesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje dla naszego miasta.

- Zmiana w Wieloletniej Prognozie Finansowej mogłaby skutkować wycofaniem się banków z finansowania inwestycji oraz żądaniem przed podmiot prywatny odszkodowania ze strony miasta. Szacuje się, że w tym przypadku miasto musiałoby wypłacić kwotę ok. 200 mln zł. To oznaczałoby faktyczną rezygnację z budowy tramwaju - napisali w wydanym oświadczeniu miejscy urzędnicy.

Budowa nowej linii tramwajowej jest realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, z zaangażowaniem wielu partnerów finansujących, m.in.: PFR Funduszu Inwestycji Samorządowych, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Banku PKO SA.

- Wycofanie się radnych z finansowania inwestycji nadszarpnie też wizerunek Krakowa jako wiarygodnego partnera i uniemożliwi w przyszłości negocjowanie realizacji kolejnych inwestycji w formule PPP, np. wymiany oświetlenia ulicznego - poinformowali przedstawiciele urzędu miasta.

Wyniki głosowania, dotyczące poprawki Łukasza Maślony:

  • za - 5,
  • przeciw - 19,
  • wstrzymało się - 4,
  • nie brało udziału w głosowaniu - 1.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof Polak
5 lipca, 22:17, FATUM:

Trasa tramwajowa przez ulicę Młyńską i Meissnera to pomysł totalnej głupoty. Zapełnione autobusy na trasach linii 152, 502 to szczyt pomiędzy godziną 6:30 a 8;00 i 15:00 a 16:30, potem pustki .... pustki w środkach komunikacji (zapełnienie ok 20 %). Poszerzenie ulic kolejna głupota przeskalowanej inwestycji, tj . robienie na siłe ulicy przelotowej przez centrum miasta, po co ??? jak ruch z miasta należy wyprowadzać a nie intensyfikować. Poza tym inwestycja na którą miasto Kraków - bankrut , nie ma pieniędzy. Kasa jest pusta, więc skąd środki ... a co do kar za przerwanie inwestycji. Kary powinni zapłacić osoby, które są autorami tej idiotycznej inwestycji czyli zastępcy Majchrowskiego. Przeciwko nim powinno być prowadzone postępowanie przygotowawcze przez Prokuraturę i tak się stanie .... a pani Magdalena Nowak-Obrzut jest śmieszna w twierdzeniu że były prowadzone konsultacje.. Ta osoba mówi o konsultacjach gdzie wynik miał być tylko jeden czyli inwestycja ma dojść do skutku. Już nie długo odpowiedzą za to ci krakowscy decydenci...

Bzdury. Z tramwaju skorzysta Olsza2, Prądnik Czerwony i Mistrzejowice. Na autobusy 500... mieszkańcy tych dzielnic muszą się przesiadać. Jeżeli nie pasuje ruch w mieście, to zawsze można przenieść się na wieś. Po atakach na PMK widać jakie są prawdziwe intencje protestujących przeciwko tej inwestycji.

B
Babcia Malina
5 lipca, 22:22, Ewka:

Jeżeli pan Gibała obieca że postawi przed sądem "dwór" Majchrowskiego, ma głosy większości Krakowian

Prędzej rodzinny „dwór” Gibały zawita przed wokandę sądową.

B
Babcia Malina
5 lipca, 22:17, FATUM:

Trasa tramwajowa przez ulicę Młyńską i Meissnera to pomysł totalnej głupoty. Zapełnione autobusy na trasach linii 152, 502 to szczyt pomiędzy godziną 6:30 a 8;00 i 15:00 a 16:30, potem pustki .... pustki w środkach komunikacji (zapełnienie ok 20 %). Poszerzenie ulic kolejna głupota przeskalowanej inwestycji, tj . robienie na siłe ulicy przelotowej przez centrum miasta, po co ??? jak ruch z miasta należy wyprowadzać a nie intensyfikować. Poza tym inwestycja na którą miasto Kraków - bankrut , nie ma pieniędzy. Kasa jest pusta, więc skąd środki ... a co do kar za przerwanie inwestycji. Kary powinni zapłacić osoby, które są autorami tej idiotycznej inwestycji czyli zastępcy Majchrowskiego. Przeciwko nim powinno być prowadzone postępowanie przygotowawcze przez Prokuraturę i tak się stanie .... a pani Magdalena Nowak-Obrzut jest śmieszna w twierdzeniu że były prowadzone konsultacje.. Ta osoba mówi o konsultacjach gdzie wynik miał być tylko jeden czyli inwestycja ma dojść do skutku. Już nie długo odpowiedzą za to ci krakowscy decydenci...

Takie brednie spisywane są na dwóch kanapach, zajętych przez klakierów p. Gibały. Podobnie było z trasą Łagiewnicką. Milionowe miasto ma słuchać zbiorowego krzyku kilku eko-oszołomów a gdzie wola dziesiątek tysięcy cichych mieszkańców?

E
Ewka
Jeżeli pan Gibała obieca że postawi przed sądem "dwór" Majchrowskiego, ma głosy większości Krakowian
F
FATUM
Trasa tramwajowa przez ulicę Młyńską i Meissnera to pomysł totalnej głupoty. Zapełnione autobusy na trasach linii 152, 502 to szczyt pomiędzy godziną 6:30 a 8;00 i 15:00 a 16:30, potem pustki .... pustki w środkach komunikacji (zapełnienie ok 20 %). Poszerzenie ulic kolejna głupota przeskalowanej inwestycji, tj . robienie na siłe ulicy przelotowej przez centrum miasta, po co ??? jak ruch z miasta należy wyprowadzać a nie intensyfikować. Poza tym inwestycja na którą miasto Kraków - bankrut , nie ma pieniędzy. Kasa jest pusta, więc skąd środki ... a co do kar za przerwanie inwestycji. Kary powinni zapłacić osoby, które są autorami tej idiotycznej inwestycji czyli zastępcy Majchrowskiego. Przeciwko nim powinno być prowadzone postępowanie przygotowawcze przez Prokuraturę i tak się stanie .... a pani Magdalena Nowak-Obrzut jest śmieszna w twierdzeniu że były prowadzone konsultacje.. Ta osoba mówi o konsultacjach gdzie wynik miał być tylko jeden czyli inwestycja ma dojść do skutku. Już nie długo odpowiedzą za to ci krakowscy decydenci...
G
Grzegorz
Panowie i Panie polecam głosować na Konfederacje również lokalnie.Wszyscy ci pseudoradcy i zdrajcy zostaną pogonieni.
G
Grzegorz
5 lipca, 14:28, dasz:

Wiecie ile to jest tysiąc drzew? i jaki duży park by z tego móc stworzyć?

To sobie kup działkę i zasadz swoje drzewa dobrze?

G
Grzegorz
5 lipca, 15:47, Becia:

Mieszkańcy, zacznijcie myśleć logicznie, największą katastrofą dla Krakowa będzie jak nie jaki Gibała i Maślona zostali by wybrani na włodarzy naszego pięknego miasta. Jeden populista i synek tatusia milionera - dewelopera, a drugi nieudacznik życiowy i podnóżek pierwszego. Stara Krakowska gwardia dobrze pamięta na czym dorobił się Gibałson, jaki wyrok dostał jego ojciec za przekręty finansowe i łapówki. Od jak dawna tatuś sponsoruje synka ? Podobno synek nie może odpowiadać za wyczyny tatusia i odżegnuje się niego, skoro tak jest to dlaczego przyjmuje od tatusia wielomilionowe przelewy. Skoro się odcina od przekrętów ojca to dlaczego nie odcina się od jego pieniędzy i układów ?

Sto procent racji😂

B
Brajanusz
5 lipca, 14:14, Jan:

Wszyscy radni sprzeciwiający się budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic poniosą konsekwencje. Jest skandalem, żeby garstka ludzi mogła zablokować tak od dawna oczekiwaną dla mieszkańców północno-zachodniej części Krakowa inwestycji ! Opamiętajcie się oszołomy ! Drzewa oczywiście muszą być przesadzone i na pewną zostaną nasadzone nowe ...

5 lipca, 14:30, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego cholernego trmawaju!!! W zamian powinni dać pirorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych (by wyeliminować [czerwone fale" dla autobsuów), wybudować w newralgicznych miejscach przejścia podziemne (by nie było czerwonych swiateł z powodu zebry - takie przejście podziemne bezwzględnie powinno być pod ul. Pilotów naprzeciw Almy i pod Młyńską naprzeciw wlotu ul. Miechowity), poszerzyć prawe pasy ruchu ul. Pilotów i Olszyny oraz Brodowicza (nieraz autobus jest szerszy ld pasa ruchu, gdyż te pasy sa dostosowane do mniejszych pojazdów), w newralgicznych miejscach poszerzyć jezdnie o BUS-pasy (Pilotów - od przystanku Pilotów do samego Ronda Myńskiego oraz Młyńską od przystanku "Miechowity" do Ronda POLSAD-u), przerobić kraty ściekowe na ciągu Olszyny-LPilotów ze zwykłych na krawęznikowe (by nie było tąpnięć autobusów podczas przejazdu po pozapadanych studzienkach - zapadają się one właśnie pod cięzarem autobusów). Precz z tramwajami!!!

Precz z ruska komentarzami!

B
Babcia Malina
Trwa w najlepsze wyrąb w Lasach Państwowych. Setki tysięcy drzew płyną do Chin. Czy radni Gibała i Maślona zrobili jakiś event w tej sprawie? Czy zależy im na przyrodniczym dziedzictwie? Czy wycięte w pień duże połacia puszczy wzbudzają u nich trwogę? Nie. Dlaczego? Bo lasami nie rządzi prezydent Majchrowski. Dodatkowo p. Gibała nie będzie zadzierał z Suwerenną Polską i Ziobrą, bo ma pełną świadomość, że jest kilka gotowych haków na jego gniazdo rodzinne. Obrzydliwość level hard!
J
Jan
5 lipca, 14:14, Jan:

Wszyscy radni sprzeciwiający się budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic poniosą konsekwencje. Jest skandalem, żeby garstka ludzi mogła zablokować tak od dawna oczekiwaną dla mieszkańców północno-zachodniej części Krakowa inwestycji ! Opamiętajcie się oszołomy ! Drzewa oczywiście muszą być przesadzone i na pewną zostaną nasadzone nowe ...

Oczywiście północno-wschodniej

A
Agnieszka
5 lipca, 12:59, Marta:

Gdzie był Pan Maślona i teraz schowany ja jego plecami nie jaki Pan Gbiała jak wycinali tysiące drzew pod trasę S7 w Krakowie i okolicach ???????

Teraz zbijają kapitał polityczny na kluczowej inwestycji, kilku pajaców przeciwko setkom tysięcy mieszkańców !!!!

Bali się bo to była i jest inwestycja Państwowa, tam by wyżej wała nie podskoczyli, chłopcy w krótkich spodenkach !!!

Ten cały Kraków dla Mieszkańców to dno i 7 metrów albo i więcej mułu,

Z czego jest to coś jak KdM jest finansowany ?? z handlu wódką ? z rozpijania mieszkańców Krakowa ??

z brudnych interesów ?? zakończonych prawomocnymi wyrokami, w ślad za którymi najważniejszy poszedł za kraty.

Ludzie opamiętajcie się, populiści i krętacze zaczynają co raz głośniej szczekać !!!!

5 lipca, 14:42, klon:

Gdyby nie Kraków dla Mieszkańców to byłaby kompletna samowolka władz. Chociaż i tak nie mamy powodów do zadowolenia. Inwestycje są często prowadzone wbrew mieszkańcom dla dobra zarabiających firm. Nikt nie patrzy na budżet...czy chce pozostawić spustoszenie dla następcy?! Poza tym czy ktoś przeprowadził kiedykolwiek kontrolę jak przebiegają konsultacje społeczne w Krakowie? myślę, że sprawozdania dot. konsultacji mogą być lśniące jak złoto. Powinno zostać zmienione prawo samorządowe aby o inwestycjach decydowali wspólnie wszyscy w samorządzie a nie tylko Prezydent mógł wnioskować.To jest jak jednowładza, bez jaj...

5 lipca, 16:03, mieszkaniec:

To nie jest kraków dla mieszkańców tylko ptaszków, dzików, motylków i uj wie czego ale na pewno nie mieszkańców!!!

To jest Kraków dla gibały i jego napływowych dzieci śmieci, które liczą na obfite posad w po wygranych wyborach w krakowskich spółkach i magistracie. Jak już swoimi obsadzi, to zniszczy Kraków na tyle ile mu wystarczy rodzinnych pieniędzy:

https://gazetakrakowska.pl/deweloperskie-plany-ojca-kandydata-na-prezydenta-krakowa-i-protest-mieszkancow-ulicy-juliusza-lea-co-na-to-lukasz-gibala/ar/c3-17586147

m
mieszkaniec
5 lipca, 12:59, Marta:

Gdzie był Pan Maślona i teraz schowany ja jego plecami nie jaki Pan Gbiała jak wycinali tysiące drzew pod trasę S7 w Krakowie i okolicach ???????

Teraz zbijają kapitał polityczny na kluczowej inwestycji, kilku pajaców przeciwko setkom tysięcy mieszkańców !!!!

Bali się bo to była i jest inwestycja Państwowa, tam by wyżej wała nie podskoczyli, chłopcy w krótkich spodenkach !!!

Ten cały Kraków dla Mieszkańców to dno i 7 metrów albo i więcej mułu,

Z czego jest to coś jak KdM jest finansowany ?? z handlu wódką ? z rozpijania mieszkańców Krakowa ??

z brudnych interesów ?? zakończonych prawomocnymi wyrokami, w ślad za którymi najważniejszy poszedł za kraty.

Ludzie opamiętajcie się, populiści i krętacze zaczynają co raz głośniej szczekać !!!!

5 lipca, 14:42, klon:

Gdyby nie Kraków dla Mieszkańców to byłaby kompletna samowolka władz. Chociaż i tak nie mamy powodów do zadowolenia. Inwestycje są często prowadzone wbrew mieszkańcom dla dobra zarabiających firm. Nikt nie patrzy na budżet...czy chce pozostawić spustoszenie dla następcy?! Poza tym czy ktoś przeprowadził kiedykolwiek kontrolę jak przebiegają konsultacje społeczne w Krakowie? myślę, że sprawozdania dot. konsultacji mogą być lśniące jak złoto. Powinno zostać zmienione prawo samorządowe aby o inwestycjach decydowali wspólnie wszyscy w samorządzie a nie tylko Prezydent mógł wnioskować.To jest jak jednowładza, bez jaj...

To nie jest kraków dla mieszkańców tylko ptaszków, dzików, motylków i uj wie czego ale na pewno nie mieszkańców!!!

e
ekozjep
5 lipca, 15:27, Babcia Malina:

Każda, dosłownie każda inwestycja miejska jest oprotestowywana przez KdM wg identycznego schematu. Mityczni, protestujący mieszkańcy, radny Maślona, wysyp artykułów w GK/DP. A nad wszystkim czuwa główny ekolog wawelski p. Gibała. Wstyd dla Krakowa, że takie intelektualne badziewa wypowiadają się co dla Krakowa jest najlepsze. Oj boli was prezydent Majchrowski. Na sztandarach ekologia, a w głowach tylko skok na miejską kasę. Władze miasta powinny być nieustępliwe co do trasy na Mistrzejowice i postąpić tak jak MON z MI i MSWiA w definitywnym zamknięciu dalszych prób blokad rozwoju lotniska Balice.

Tych Panów powinno się wywieśc taczkami daleko w wieś - najlepiej do obornika.

e
ekozjep
5 lipca, 15:32, Krzysztof Polak:

Brawo 19 Radnych Miasta Krakowa. Stop dla oszołomów i ekoterrorystów. Dość ckliwych artykułów o biednych drzewkach. Milcząca większość czeka na ten tramwaj od 30 lat. Inwestor niech buduje zgodnie z planem.

A mnie przeraża tych 5 co głosowali za wstrzymaniem inwestycji- przeciez to mega szkodniki dla miasta i jego rozwoju. Pomylili funkcje z ekooszołomami!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska