W Kościele rozpoczął się adwent. Dla katolików to czas rekolekcji, duchowych ćwiczeń, poprzedzający święta Bożego Narodzenia. Jeszcze 20 lat temu wielu Polaków szło z tej okazji przed pracą na roraty. Dzisiaj coraz więcej katolików odbywa duchowe ćwiczenia, słuchając i oglądając księży w… internecie. Ci zaś są coraz bardziej pomysłowi. Swoje nauki prowadzą w nietypowej scenerii, np. w góralskiej bacówce czy pływając łódką po jeziorze. Zachęcają nawet samym tytułem, np: „Abraham parsknął śmiechem”, „Jestem owcą” lub „Dialogi dla zniechęconych Kościołem”.
Hitem tegorocznego adwentu będą zapewne nauki przygotowane przez portal profeto.pl. Rekolekcje „Kościół jest dobry, czyli nic, co Boskie nie jest im obce” prowadzą cenieni duchowni - o. Michał Legan, paulin, oraz ks. Michał Olszewski, sercanin. Pierwszy odcinek był emitowany w sieci 3 grudnia i miał olbrzymią „widownię”.
Ten - jak się mówi - zgrany duet rekolekcjonistów w ub. roku prowadził pierwsze międzynarodowe rekolekcje adwentowe. I to pod patronatem Papieskiej Rady do spraw Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Już sam temat „Miłosierdzie i nieszczęśliwa” - wzięty z listu apostolskiego papieża Franciszka, wzbudził zainteresowanie katolików w wielu krajach. A ponieważ te nietypowe rekolekcje były emitowane w czterech językach (polskim, angielskim, włoskim i rosyjskim), odzew okazał się ogromny. Na całym świecie.
Jednym z najczęściej słuchanych i oglądanych na YouTube rekolekcjonistów jest ojciec Adam Szustak, dominikanin, były duszpasterz krakowskiej „Beczki”. Autor m.in. takich, adwentowych rozważań, jak: „Langusta na palmie” czy „Wilki dwa”. Te ostatnie krakowski duchowny prowadził wspólnie z Robertem „Litzą” Friedrichem - gitarzystą, liderem zespołu Luxtorpeda, członkiem jednej z katolickich wspólnot. W tym roku rekolekcje ojca Szustaka noszą tytuł „Nocny złodziej”.
Ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, twierdzi, że Kościół już dawno dostrzegł potencjał, który dają social media i zachęca do używania ich w ewangelizacji oraz promocji wartości chrześcijańskich. - Polski Kościół jest otwarty na nowe inicjatywy adwentowe czy bożonarodzeniowe w mediach społecznościowych. Przykładem mogą być nowe akcje, np. #Roraty, #Wigilia i #Pasterka. Trzeba być z Dobrą Nowiną tam, gdzie są obecnie ludzie, szczególnie młodzi - podkreśla ks. Paweł Rytel-Andrianik.
Rzecznik Episkopatu dodaje, że użytkownicy social mediów publikują w tym czasie specjalnie przygotowane grafiki związane z adwentem, zdjęcia i cytaty z Pisma Świętego lub powiedzenia świętych. Podkreśla też, że internetowe rekolekcje nie odciągają wiernych od pójścia do kościoła.
- Przeciwnie. Np. akcja #Roraty jest zachętą to uczestnictwa w adwentowych mszach świętych. Zamieszczając na Twitterze i Facebooku wpisy i zdjęcia z rorat, wykonane na przykład smartfonem, promujemy tę formę praktyk adwentowych, tworzymy pewien rodzaj wspólnoty modlitewnej w internecie. Stwarzamy też szansę dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą brać udziału w roratach, by mogły duchowo łączyć się z ich uczestnikami - dowodzi ks. Paweł i dodaje, że w czasie świąt Bożego Narodzenia na Twitterze i Facebooku mają być prowadzone akcje #Wigilia, #Pasterka oraz #PolskieStajenki. Także w tym przypadku internauci będą proszeni o publikowanie zdjęć z wieczerzy wigilijnych, pasterek, odprawianych najczęściej o północy oraz tradycyjnych polskich szopek, które możemy oglądać w kościołach w okresie Bożego Narodzenia.
- Chodzi nam o to, by promować chrześcijański model przeżywania tych świąt, związany z polską tożsamością i tradycją. Możemy dzielić się z innymi tym, co najpiękniejsze w naszej wierze i kulturze. To duża wartość i trzeba ją prezentować również w mediach społecznościowych - podkreśla ks. Rytel-Andrianik.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Nowe prawa na porodówkach. Mamy mogą być zaskoczone