Spis treści
Renault Clio E-Tech. Stylistyka i wnętrze
Odświeżone Renault Clio powstało na bazie platformy CMF-B (podobnie jak m.in. równie świetnie sprzedający się Captur) i jest produkowane w tureckim mieście Bursa oraz Novo Mesto na Słowenii. W teście Euro NCAP zdobyło pięć gwiazdek. A jak się zmieniło po kilku latach od rynkowego debiutu?
Pierwsze, co rzuca się w oczy to przede wszystkim niemal zupełnie nowe światła przednie z charakterystycznym wzorem w dolnej części, który schodzi nisko na zderzak. Wcześniej charakterystycznym elementem LED był „kij hokejowy”, który podkreślał główne lampy, ale po debiucie m.in. Megane E-Tech oraz takich nowościach, jak Austral czy Rafale, sygnatura świetlna Renault uległa znacznej zmianie. Trzeba także pamiętać, że Clio jest jednym z najchętniej wybieranych aut z segmentu B (czwarte miejsce z 6,6% udziału w rynku), więc producent, trochę na wzór Volkswagena, nie chciał wprowadzać rewolucji, gdyż nie ma sensu eksperymentować. To w sumie dobre posunięcie, bowiem zaczerpnięto wszystko, co najlepsze z dotychczas oferowanej generacji, dodając wiele ciekawych i nowoczesnych smaczków. Tylne światła są typowe dla Clio i nie uległy drastycznej zmianie, ale wydają się nieco bardziej dynamicznego stylu. Klamka tylnych drzwi jest oczywiście schowana w słupku C. Podobny zabieg znajdziemy również we wspomnianym Megane E-Tech.

We wnętrzu raczej bez rewolucji, choć prawdę mówiąc, trudno było oczekiwać diametralnych zmian. Clio to dobrze zaprojektowane auto, ergonomiczne i funkcjonalne. Jakość materiałów jest jak najbardziej poprawna, charakterystyczny układ ekranu i wysunięta wyspa z lewarkiem skrzyni biegów prezentują się bardzo dobrze. Pewną zmianą może być nowa wersja wyposażenia o nazwie Esprit Alpine, która przynosi między innymi fantastyczne, niemal kubełkowe i świetnie trzymające w zakrętach fotele. Nowe są również materiały, znajdziemy kilka wstawek z charakterystyczną literą „A”, oraz akcenty w kolorach francuskiej flagi. Rozczarowanie? Miałem niewielką nadzieję, że producent pokusi się o zastosowanie nowego systemu znanego z Megane czy Australa tj. Google Automotive, ale niestety, z dotychczasowym musimy wytrzymać jeszcze kilka lat.
Renault Clio E-Tech. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy
Do napędu Clio w odmianie E-Tech Full Hybrid służy układ o mocy systemowej 145 KM. Zważywszy na fakt, że mamy do czynienia z samochodem segmentu B i napędem częściowo elektrycznym, dostajemy do dyspozycji zaskakująco dynamiczny i sprawny samochód, którego żywiołem jest miasto. Podstawą jest tutaj wolnossący silnik czterocylindrowy 1.6 o mocy 94 KM z momentem obrotowym 148 Nm. Już sam silnik spalinowy jest wystarczający do tego typu auta, a tutaj wspierają go dwa silniki elektryczne: jeden o mocy 49 KM z momentem obrotowym 205 Nm oraz drugi, generujący dodatkowe 20 KM oraz 50 Nm. Za magazyn energii odpowiada pakiet akumulatorów o pojemności 1,2 kWh. Nie jest to wiele, ale w hybrydzie równoległej jest to dość standardowa pojemność, która wystarczy na pokonanie niewielkiego odcinka bezemisyjnie. Najważniejsze jest jednak, aby auto sprawnie ruszało spod świateł, było w stanie bez udziału napędu spalinowego poruszać się w korkach czy w innych sytuacjach przy niewielkiej prędkości. Jak to się spisuje w praktyce?

Już dotychczasowy napęd serwowany w Clio był bardzo zadowalający, a tutaj producentowi udało się doszlifować sprawdzoną już koncepcję. Według danych producenta hybrydowe Clio jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie 9,3 sekundy, co jest wynikiem przyzwoitym. Subiektywne odczucie jest jednak o wiele lepsze, bowiem auto przy prędkościach miejskich tj. do 50-60 km/h jest zaskakująco żwawe i zwinne. Niemal każde ruszanie spod świateł, przy zbyt mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, kończyło się minimalną utratą przyczepności, ale gdy tylko trakcja na to pozwalała, rozpędzanie się do przepisowych, miejskich prędkości było bardzo sprawne i dawało sporo frajdy. Przy wyższych prędkościach również jest bardzo pozytywnie, bowiem osiągnięcie 120-140 km/h nie sprawia francuskiemu przedstawicielowi segmentu B żadnych trudności. Wyprzedzanie jest sprawne i bezproblemowe. Co ciekawe, przy tych prędkościach poziom hałasu wewnątrz jest na bardzo akceptowalnym poziomie. Kolejny plus na konto Clio. A jak ze spalaniem?
Również bardzo przyzwoite, choć około 100-kilometrowa trasa testowa nie pozwoliła w pełni sprawdzić średniego spalania w różnych warunkach. Po pokonaniu trasy testowej (różne warunki, od miast, przez trasy podmiejskie, po autostrady) średnie spalanie wyniosło około 4,7 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy miejskiej, w większości przypadków udało się podróżować bezemisyjnie. Silnik spalinowy od czasu do czasu doładowywał baterię, a następnie wyłączał się i wracał do pracy dopiero wtedy, gdy prawą stopą zachęciłem napęd do cięższej pracy. Trzeba również wspomnieć, że zastosowana przekładnia wielotrybowa E-Tech jest bardzo nietypowa. Z jednej strony przypomina nieco bezstopniowe CVT, ale nią nie jest bowiem posiada aż… 14 różnych kombinacji. Każde ruszanie z miejsca odbywa się z pomocą silnika elektrycznego, co np. w korku działa świetnie i pozwala oszczędzać paliwo. Minus? Czasami podczas spokojnej, równomiernej jazdy silnik spalinowy wkręca się na obroty, by potem na chwilę się uciszyć lub całkowicie wyłączyć. Kierowca nie zawsze ma pełną kontrolę nad pracą układu hybrydowego, ale cóż, skoro to wszystko działa, jest oszczędne i sprawne, trudno mieć większe obiekcje. Trzeba się do tego po prostu przyzwyczaić.

Renault Clio E-Tech. Wyposażenie i ceny
Hybrydowe Renault Clio przed liftingiem kosztowało (i nadal jest dostępne w konfiguracji) 103 900 złotych w odmianie wyposażenia Techno. Jaki będzie cennik po liftingu? Tego dowiemy się już niedługo, bowiem oficjalny cennik wersji po zmianach nie został jeszcze opublikowany, ale Renault chwali się, że jest jednym z nielicznych producentów, którzy w 2023 roku nie podnieśli cen (względem 2022). Czy tak będzie z nową odmianą? Trudno powiedzieć, bo mamy przecież do czynienia również z zupełnie nowym wariantem wyposażenia Esprit Alpine, który być może zastąpi dotychczasową odmianę R.S. Line. Gdy tylko nowy cennik ujrzy światło dzienne, od razu się nim z Wami podzielimy.
Renault Clio E-Tech. Podsumowanie
Hybrydowe Renault Clio E-TECH to świetne auto, o jeszcze przyjemniejszej stylistyce, bardzo komfortowym wnętrzu, które wykonano ze świetnych materiałów i oferujące bardzo dobrą dynamikę. Trochę szkoda, że do kompletu zalet nie dołączył odświeżony system info-medialny, ale jeśli ktoś korzysta z Android Auto lub Apple CarPlay, może całkowicie pominąć tą kwestię.
Renault Clio. Wady i zalety
ZALETY:
- świetna dynamika i zwinność w mieście;
- przy odpowiednim traktowaniu, spalanie może być bardzo niskie;
- bardzo dobrze wykonane wnętrze;
- dobre materiały i spasowanie;
- niezłe wyciszenie;
- wersja Esprit Alpine prezentuje się bardzo dobrze.
WADY:
- napędu trzeba się nauczyć, aby był naprawdę oszczędny;
- szkoda, że zostawiono stary system info-medialny.
Porównanie Renault Clio 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 KM (Multi-mode) do wybranych konkurentów:
| Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 KM (Multi-mode) | Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 KM (e-CVT) | Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid 109 KM (e-CVT) |
Cena (zł, brutto) | b.d. | od 96 000 | od 100 800 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback /5 | hatchback /5 |
Długość/szerokość (mm) | 4053/1798 | 3940/1745 | 4044/1814 |
Rozstaw osi (mm) | 2583 | 2560 | 2517 |
Pojemność bagażnika (l) | 299/1069 | 286/768 | 304/1205 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1253 | 1080 | 1228 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 39 | 36 | 40 |
Układ napędowy | hybrydowy | hybrydowy | hybrydowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1496 | 1498 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, Multi-mode | automatyczna, e-CVT | automatyczna, e-CVT |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 144 | 116 | 109 |
Moment obrotowy (Nm) | 205 | 141 | 253 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 9,7 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 174 | 175 | 175 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 4,2 (wg. WLTP) | 3,8 (wg. WLTP) | 4,5 (wg. WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 95 | 87 | 102 |
