https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rosną szanse na budowę Drogi Współpracy Regionalnej do autostrady A4. Będzie wsparcie z programu rządowego

Bogusław Kwiecień
Droga Współpracy Regionalnej będzie kontynuacją północnej obwodnicy Oświęcimia
Droga Współpracy Regionalnej będzie kontynuacją północnej obwodnicy Oświęcimia ZDW w Krakowie
Rosną szanse budowy Drogi Współpracy Regionalnej, która połączy Oświęcim, Chełmek i Libiąż z autostradą A4. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ma szansę otrzymać wsparcie finansowe na przygotowanie inwestycji z programu rządowego.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Wsparcie z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego

Na liście inwestycji do siódmego etapu Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego na lata 2026 - 2030 jest m.in. przygotowanie dokumentacji technicznej Drogi Współpracy Regionalnej zgłoszone przez Województwo Małopolskie.

Drugi etap Drogi Współpracy Regionalnej ma rozpocząć się od ronda w Bobrku i prowadzić do węzła Jeleń na A4
Drugi etap Drogi Współpracy Regionalnej ma rozpocząć się od ronda w Bobrku i prowadzić do węzła Jeleń na A4 ZDW w Krakowie

O budowie połączenia Drogi Wojewódzkiej 933 z autostradą A4 mówi się od kilkunastu lat. Na taką drogę czekają m.in. kierowcy z powiatów oświęcimskiego i chrzanowskiego. Dotąd brakowało konkretów. W ostatnich miesiącach sytuacja zaczęła się zmieniać.

Sześć zainteresowanych powstaniem DWR samorządów: Powiat Oświęcimski, miasto Oświęcim, gminy Chełmek, Libiąż i Oświęcim oraz ze śląskiej strony Jaworzno podjęły rozmowy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Padły także konkretne deklaracje z ich strony dotyczące udziału w finansowaniu przygotowaniu projektu. Wcześniej taką gotowość zgłosił samorząd Województwa Małopolskiego.

Cały odcinek II etapu DWR ma liczyć ok. 9,5 km
Cały odcinek II etapu DWR ma liczyć ok. 9,5 km Archiwum Starostwa Powiatowego w Oświęcimiu / Rafał Lorek

- Powstanie tej drogi jest bardzo ważne nie tylko z punktu widzenia poprawy komunikacji w naszych gminach i regionie, ale także dla ich rozwoju - zaznacza Jacek Latko, burmistrz Libiąża.

Północna obwodnica Oświęcimia oddana została na wiosnę 2018 roku
Północna obwodnica Oświęcimia oddana została na wiosnę 2018 roku ZDW w Krakowie

Stąd - jak dodaje - decyzja o powołaniu w ub. roku koalicji wspomnianych samorządów na rzecz powstania Drogi Współpracy Regionalnej i dofinansowaniu przygotowania dokumentacji. Sprawa finansowania całej inwestycji jest już po stronie województwa. Zdaniem samorządowców, jest szansa zdobycia pieniędzy na ten cel z funduszy unijnych.

Droga Współpracy Regionalnej poprawi komunikację w powiatach oświęcimskim i chrzanowskim
Droga Współpracy Regionalnej poprawi komunikację w powiatach oświęcimskim i chrzanowskim ZDW w Krakowie

Droga Współpracy Regionalnej otworzy dostęp do A4 dla Oświęcimia i sąsiednich małopolskich gmin

Szacunkowe koszty opracowania dokumentacji sięgają 2 mln zł, z czego Zarząd Województwa Małopolskiego zabezpieczył 1 mln zł. Pozostałe samorządy zaproponowały wsparcie po ok. 170 tys. złotych.

Pierwszym etapem Drogi Współpracy Regionalnej była północna obwodnica Oświęcimia, która otwarta została w 2018 roku. Obecnie chodzi o rozpoczęcie realizacji II etapu, dzięki któremu Oświęcim i sąsiednie małopolskie gminy uzyskają bezpośrednie połączenie z autostradą A4 poprzez węzeł Jeleń i Jaworznem.

- Taka droga całkowicie zmieni możliwości podróżowania z Oświęcimia, ale i dużej części powiatu oświęcimskiego do Krakowa - zauważa Marek Kasperczyk, kierowca z Oświęcimia.

Droga Współpracy Regionalnej będzie kontynuacją północnej obwodnicy Oświęcimia
Droga Współpracy Regionalnej będzie kontynuacją północnej obwodnicy Oświęcimia ZDW w Krakowie

Planowana inwestycja ma ogromnie znaczenie dla gminy Chełmek. W tej chwili przez centrum Chełmka drogą wojewódzką 780, przebiega wielki ruch tranzytowy z Krakowa w stronę Śląska. W podobnej sytuacji jest gmina Libiąż leżąca na styku dwóch tras przelotowych 780 i 933. Dla obu Droga Współpracy Regionalnej pełniłaby rolę obwodnicy.

- Dla naszej gminy powstanie DWR ma także znaczenie gospodarcze. Chodzi o zagospodarowanie terenów pogórniczych. Dlatego cieszy fakt, że Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzyma jeszcze wspomniane wsparcie z programu rządowego na przygotowanie dokumentacji. Oby te prace mogły rozpocząć się możliwie jak najszybciej, bo jej posiadanie jest warunkiem ubiegania się o pieniądze już na realizację samej inwestycji - podkreśla burmistrz Libiąża Jacek Latko.

Podobne argumenty za DWR padają w Chełmku, gdzie także mają nadzieję na rozwój przy nowej trasie na granicy z Libiążem terenów inwestycyjnych oraz stref aktywności gospodarczej. Do tego należy dodać nową strefę gospodarczą na terenie Jaworzna, która może być miejscem pracy także dla mieszkańców tej części Małopolski zachodniej.

DWR od Bobrku do Jelenia

Obecnie DWR kończy się na rondzie w Bobrku. Koalicyjna "szóstka" wraz z ZDW uzgodniła już wariant dalszego przebiegu trasy. Prowadzi od ronda w Bobrku (gmina Chełmek) do węzła na A4 w Jeleniu w Jaworznie. Jest to kluczowy odcinek o długości ok. 9,5 km.

Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad dekadę temu. Kolejnym jej fragmentem stała się północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku na wiosnę 2018 roku.

Przedstawiciele gmin dodają ponadto znaczenie gospodarcze DWR.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska