„Kolejowa” trasa rowerowa? Kraków ma wątpliwości
O możliwość budowy ścieżki rowerowej pomiędzy stacjami kolejowymi „Wieliczka-Rynek-Kopalnia” i „Kraków Bieżanów”, Zbigniew Kożuch zapytał władze Krakowa.
- Proponowana trasa rowerowa przebiegałaby w większości przez tereny będące własnością prywatną lub w zarządzie Polskich Kolei Państwowych, a także posiadające nieustalonych właścicieli. Stąd na chwilę obecną nie ma możliwości realizacji drogi dla rowerów wzdłuż przebiegu trasy kolejowej od Kraków Bieżanów do Wieliczka Rynek – twierdzi wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, w odpowiedzi na zapytanie radnego.
Kracik dodaje, że możliwość powstania infrastruktury rowerowej określają zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Krakowa, a także „możliwością zapewnienia odpowiednich parametrów przebiegu trasy rowerowej, zgodnie z obowiązującym przepisami prawa oraz z uwzględnieniem wytycznych transportu dotyczących infrastruktury rowerowej (WR-D)”.
- Dlatego, dla realizacji połączenia rowerowego Krakowa z Wieliczką wskazana jest analiza innych alternatywnych przebiegów trasy – informuje wiceprezydent.
Rowerem z Krakowa do Wieliczki – wzdłuż DK 94
Choć potrzeba „rowerowego” połączenia Krakowa i Wieliczki jest oczywistością, a apele o taką powtarzają się od dawna, pierwsza taka ścieżka powstała dopiero w latach 2023-2024. Wybudowała ją Wieliczka, z pomocą dotacji unijnej.
Najszybsze i najprostsze połączenie rowerowe Wieliczki i Krakowa powstało po południowej stronie drogi krajowej (po stronie Pól Półchłopka, w sąsiedztwie terenu gdzie znajduje się m.in. market Leroy Merlin). Ścieżkę wykonano w całości po jednej stronie, bez „przejść” przez drogę szybkiego ruchu.
Trasa o długości ponad 1,8 km poprowadzi od rejonu ronda na zbiegu ulic Krakowskiej i Kościuszki w Wieliczce do granicy z Krakowem: do kładki pieszo-rowerowej nad autostradą A4 na Węźle Wielickim.
