https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rowerem wzdłuż linii kolejowej Kraków – Wieliczka? Mieszkańcy apelują o budowę ścieżki. „Byłaby także atrakcją turystyczną”

Jolanta Białek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Joanna Urbaniec
Chodzi o połączenie trasą rowerową centrum Wieliczki z krakowskim Bieżanowem. Społeczny pomysł zakłada, że ścieżka dla jednośladów prowadziłaby wzdłuż linii kolejowej. - W opinii wielu mieszkańców taka ścieżka nie tylko byłaby atrakcją turystyczną łączącą Kraków z Wieliczką, ale ułatwiła by też mieszkańcom podróż w obrębie tych miast – zaznacza krakowski radny miejski Zbigniew Kożuch, który proponuje by taką inwestycję wykonały wspólnie Kraków i Wieliczka.

„Kolejowa” trasa rowerowa? Kraków ma wątpliwości

O możliwość budowy ścieżki rowerowej pomiędzy stacjami kolejowymi „Wieliczka-Rynek-Kopalnia” i „Kraków Bieżanów”, Zbigniew Kożuch zapytał władze Krakowa.

- Proponowana trasa rowerowa przebiegałaby w większości przez tereny będące własnością prywatną lub w zarządzie Polskich Kolei Państwowych, a także posiadające nieustalonych właścicieli. Stąd na chwilę obecną nie ma możliwości realizacji drogi dla rowerów wzdłuż przebiegu trasy kolejowej od Kraków Bieżanów do Wieliczka Rynek – twierdzi wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, w odpowiedzi na zapytanie radnego.

Kracik dodaje, że możliwość powstania infrastruktury rowerowej określają zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Krakowa, a także „możliwością zapewnienia odpowiednich parametrów przebiegu trasy rowerowej, zgodnie z obowiązującym przepisami prawa oraz z uwzględnieniem wytycznych transportu dotyczących infrastruktury rowerowej (WR-D)”.

- Dlatego, dla realizacji połączenia rowerowego Krakowa z Wieliczką wskazana jest analiza innych alternatywnych przebiegów trasy – informuje wiceprezydent.

Rowerem z Krakowa do Wieliczki – wzdłuż DK 94

Choć potrzeba „rowerowego” połączenia Krakowa i Wieliczki jest oczywistością, a apele o taką powtarzają się od dawna, pierwsza taka ścieżka powstała dopiero w latach 2023-2024. Wybudowała ją Wieliczka, z pomocą dotacji unijnej.

Najszybsze i najprostsze połączenie rowerowe Wieliczki i Krakowa powstało po południowej stronie drogi krajowej (po stronie Pól Półchłopka, w sąsiedztwie terenu gdzie znajduje się m.in. market Leroy Merlin). Ścieżkę wykonano w całości po jednej stronie, bez „przejść” przez drogę szybkiego ruchu.

Trasa o długości ponad 1,8 km poprowadzi od rejonu ronda na zbiegu ulic Krakowskiej i Kościuszki w Wieliczce do granicy z Krakowem: do kładki pieszo-rowerowej nad autostradą A4 na Węźle Wielickim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Próbował zamordować swoją partnerkę w pensjonacie w Zakopanem. Grozi mu dożywocie

Próbował zamordować swoją partnerkę w pensjonacie w Zakopanem. Grozi mu dożywocie

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska