https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj linii nr 16 nie jeździ już od kilku miesięcy. Mieszkańcy Krakowa apelują o jego przywrócenie. Urzędnicy nie mają dobrych wiadomości

Aleksandra Łabędź
Wojciech Matusik/Szymon Korta
Linia tramwajowa nr 16 została zwieszona we wrześniu 2024 r. ze względu na prowadzoną budowę linii tramwajowej KST, etap IV (ul. Meissnera-Mistrzejowice). Mijają kolejne miesiące, a perspektywy na jej przywrócenie nadal nie ma. Krakowska radna miejska apeluje do prezydenta o jej pilne przywrócenie. - Zawieszenie linii 16, bez zapewnienia adekwatnej komunikacji zastępczej, znacząco utrudniło codzienne funkcjonowanie wielu mieszkańców - wyjaśnia. Mieszkańcy przygotowali też specjalną petycję. Co na to urzędnicy?

Radna miejska Magdalena Mazurkiewicz (klub radnych Koalicja Obywatelska) apeluje do prezydenta Krakowa o przywrócenie kursowania linii tramwajowej numer 16, która jest zawieszona do 2 września 2024 roku.

- Linia ta stanowiła kluczowe połączenie pomiędzy Mistrzejowicami a Hutą im. Sendzimira, obsługując wyłącznie teren Nowej Huty i zapewniając mieszkańcom szybki i bezpośredni dostęp do wielu istotnych punktów dzielnicy. Zawieszenie linii 16, bez zapewnienia adekwatnej komunikacji zastępczej, znacząco utrudniło codzienne funkcjonowanie wielu mieszkańców. Szczególnie dotknięte są rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi, które regularnie korzystały z tego połączenia, aby dotrzeć na warsztaty terapeutyczne i zajęcia edukacyjne. Brak odpowiedniego transportu publicznego w tej relacji ogranicza ich dostęp do niezbędnych usług, co jest nie do zaakceptowania w nowoczesnym mieście - wyjaśnia Mazurkiewicz.

Dalej przypomina też: - Z informacji przekazanych przez Zarząd Transportu Publicznego wynika, że zawieszenie linii 16 było spowodowane koniecznością wzmocnienia innych linii tramwajowych oraz brakiem możliwości uruchomienia dodatkowych połączeń z powodu ograniczeń kadrowych.

- Jednakże, jak podkreślają mieszkańcy oraz przedstawiciele Rady Dzielnicy Nowa Huta, linia 16 była niezastąpionym środkiem transportu w tej części miasta - podkreśla radna.

"Linia nr 16 musi pilnie powrócić"

Radna Mazurkiewicz apeluje o pilne przeanalizowanie możliwości przywrócenia kursowania linii tramwajowej nr 16 na jej dotychczasowej trasie.

- W przypadku braku takiej możliwości, wprowadzenie tymczasowej komunikacji zastępczej, która zapewni mieszkańcom Mistrzejowic i Huty im. Sendzimira dostęp do kluczowych punktów dzielnicy - wylicza.

Dalej Mazurkiewicz apeluje też o: - Uwzględnienie potrzeb osób z niepełnosprawnościami przy planowaniu i realizacji zmian w komunikacji miejskiej, aby zapewnić im równy dostęp do usług publicznych.

- Podkreślam, że sprawna i dostępna komunikacja publiczna jest fundamentem funkcjonowania miasta i jego mieszkańców - podsumowuje radna.

Mieszkańcy przygotowali petycję

Mieszkańcy Krakowa nie pozostali bierni w tej sprawie i przygotowali petycję, w której domagają się bezzwłocznego przywrócenia linii nr 16.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

- My, mieszkańcy Nowej Huty i Krakowa, domagamy się bezzwłocznego przywrócenia kursowania linii nr 16! Kursowanie linii numer 16 zostało zawieszone pod pretekstem przebudowy pętli Mistrzejowice. Jednak stan infrastruktury komunikacyjnej pozwala na przywrócenie kursowania 16-tki. Jest to możliwe chociażby na trasie tymczasowej, z wykorzystaniem pętli tramwajowej Os. Piastów, która pokazała w historii swojego funkcjonowania, że jest w stanie obsłużyć tę dodatkową linię - czytamy w petycji.

Dalej autorzy dokumentu zaznaczają też, że: - Linia numer 16 stanowi strategiczne połączenie podtrzymując komunikacyjną integralność Nowej Huty na linii Mistrzejowice - Kombinat. Zapewnia najszybszą komunikację publiczną na swojej trasie, obsługując osiedla zamieszkałe przez starzejącą się populację, dla której transport publiczny często jest jedynym rozwiązaniem.

- Nie widząc żadnej realnej przyczyny przemawiającej za całkowitym zawieszeniem funkcjonowania linii, sprzeciwiamy się powstałemu w ten sposób komunikacyjnemu wykluczeniu oraz źle pojętym oszczędnościom podejmowanym kosztem mieszkańców Nowej Huty. Ufamy, że Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, często wbrew woli mieszkańców forsujący rozwiązania przedstawiane jako ekologiczne, zaprzestanie dalszego utrudniania mieszkańcom dostępu do transportu publicznego - podsumowują mieszkańcy.

Pod petycja podpisało się już niemal 500 osób.

Czy linia tramwajowa numer 16 wróci?

- Linia tramwajowa nr 16 pozostaje zawieszona ze względu na prowadzoną budowę linii tramwajowej KST, etap IV (ul. Meissnera-Mistrzejowice) i związaną z tym przebudowę pętli „Mistrzejowice”, która w dalszym ciągu jest placem budowy. Dla zawracających tramwajów udostępniony pozostaje tylko jeden tor, co utrudnia opracowanie rozkładów jazdy w przypadku skierowania w to miejsce więcej niż jednej linii - tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.

Dalej wyjaśnia też: - Prowadzący tramwaje mają obecnie do dyspozycji wyłącznie punkt socjalny na pętli autobusowej zlokalizowanej po przeciwnej stronie ul. ks. Jancarza, przez co muszą opuszczać pojazdy na dłuższy czas. Utrudnia to dużą rotację tramwajów na pętli, która wymuszałaby częstsze podjeżdżanie wagonem po odjeździe poprzedniego pojazdu.

Kracik wyjaśnia, że biorąc pod uwagę wcześniej wspomniane aspekty - aktualnie nie jest możliwe skierowanie do pętli „Mistrzejowice” kolejnej linii tramwajowej, jednak pasażerowie linii nr 16 mogą korzystać z linii nr 21 kursującej taką samą trasą na odcinku Dunikowskiego – Plac Centralny im. R. Reagana oraz z linii autobusowych nr 123, 163 i 193.

Kiedy wróci linia tramwajowa nr 16?

- Aktualnie nie jest znany dokładny termin wznowienia funkcjonowania linii nr 16. Będzie on w znacznym stopniu uzależniony od dalszego postępu prac przy przebudowie pętli „Mistrzejowice”. Ponadto po zakończeniu tej inwestycji konieczna będzie większa korekta w układzie tras linii tramwajowych i autobusowych. Obecnie nie jest jeszcze wiadomo, czy i jaka linia będzie zapewniać połączenie realizowane dotychczas linią nr 16 - mówi Kracik.

Co z osobami z niepełnosprawnościami?

- Odnosząc się do kwestii uwzględnienia potrzeb osób z niepełnosprawnościami informuję, że dzięki sukcesywnej wymianie taboru Komunikacji Miejskiej w Krakowie w ostatnich latach, obecnie 100% autobusów i około 90% pociągów tramwajowych dostosowanych jest do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. W najbliższych latach planowane jest wycofanie z liniowej eksploatacji ostatnich wysokopodłogowych tramwajów, dzięki czemu cały tabor będzie dostosowany do korzystających z niego osób z niepełnosprawnościami - podsumowuje wiceprezydent Krakowa.

Wybrane dla Ciebie

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Próbował zamordować swoją partnerkę w pensjonacie w Zakopanem. Grozi mu dożywocie

Próbował zamordować swoją partnerkę w pensjonacie w Zakopanem. Grozi mu dożywocie

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska