https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hałas z pętli tramwajowej. Mieszkańcy Małego Płaszowa mają dość uciążliwości. Kraków: sytuacja w normie

Jolanta Białek
Mieszkańcy Małego Płaszowa narzekają na hałas z pętli tramwajowej. Krakowscy urzędnicy przekonują, że sytuacja akustyczna w tym rejonie nie jest zła
Mieszkańcy Małego Płaszowa narzekają na hałas z pętli tramwajowej. Krakowscy urzędnicy przekonują, że sytuacja akustyczna w tym rejonie nie jest zła Jolanta Białek
Nadmierny hałas z pętli tramwajowej Mały Płaszów coraz mocniej uprzykrza życie mieszkańcom tego rejonu Krakowa. Jak alarmują ludzie, sytuacja akustyczna na Małym Płaszowie pogorszyła się znacząco w ostatnich kilku miesiącach. - Szczególnie dokuczliwe są odgłosy hamowania, rozruchu oraz przejazdu po torowisku, co staje się poważnym obciążeniem dla komfortu życia w tej okolicy – alarmuje w interpelacji – w imieniu mieszkańców – krakowski radny miejski Rafał Zawiślak.

Mieszkańcy: hałas z Mały Płaszów P+R obniża komfort życia

Rafał Zawiślak wylicza także działania, które zdaniem mieszkańców powinny być podjęte, by ograniczyć uciążliwości związane z hałasem generowanym przez tramwaje wjeżdżające oraz wyjeżdżające z pętli Mały Płaszów P+R. Chodzi o wykonanie

  • przeglądu technicznego torowiska i infrastruktury na pętli (ze szczególnym uwzględnieniem źródeł powstawania nadmiernego hałasu)

  • usunięcie nierówności i falistości szyn, powodujących obecnie dodatkowe wibracje i hałas

  • wymianę zużytych elementów torowiska (szyn, zwrotnic, podkładów) na nowe, o podwyższonych parametrach akustycznych

  • zastosowanie smarownic torowych w rejonie łuków i rozjazdów (co powinno ograniczyć tarcie metalu o metal)

  • ocenę możliwości montażu ekranów akustycznych w newralgicznych miejscach, w szczególności od strony zabudowy mieszkaniowej

- Działania te są niezbędne nie tylko dla poprawy jakości życia mieszkańców, ale również dla ograniczenia negatywnego wpływu hałasu na zdrowie, co powinno być jednym z priorytetów polityki miejskiej. Proszę o potraktowanie sprawy jako pilnej oraz o wskazanie, w jakim terminie mogą zostać podjęte pierwsze działania, a także czy przewiduje się uwzględnienie niezbędnych inwestycji w planie budżetowym Krakowa na rok 2025 – pyta radny, który prosi również o wprowadzenie przez miasto regularnego monitoringu poziomu hałasu w rejonie pętli tramwajowej na Małym Płaszowie.

Kraków: torowisko na pętli wymaga tylko miejscowego szlifowania

W opinii miasta, infrastruktura torowa na pętli tramwajowej Mały Płaszów jest w dobrym stanie. Ponadto urzędnicy przekonują, że na tym węźle komunikacyjnym zastosowano konstrukcje oraz technologie zapewniające tłumienie drgań oraz hałasu, a tym samym – nie ma potrzeby ich wymiany.

- Biorąc pod uwagę ich dobry stan techniczny, nie ma potrzeby ich wymiany na inne. Natomiast pewne elementy torowiska – mające jednak znikomy wpływ na generowanie hałasu - wymagają miejscowych prac naprawczych. W obrębie pętli stwierdzono miejscowe ogniska występowania zużycia falistego szyn, które zostały uwzględnione w najbliższych planach dotyczących szlifowania, co powinno nastąpić w drugim kwartale tego roku – stwierdza wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, w odpowiedzi na interpelację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gajewska o poparciu wyborców dla Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Przypomina on także, że na terenie tego węzła komunikacyjnego obowiązuje ograniczenie prędkości dla tramwajów do 10 km/h i „w przypadku jego przestrzegania przez motorniczych MPK dokuczliwość związana z pojawieniem się chwilowego hałasu jest znacząco ograniczona”. Dodaje, że na pętli od wielu lat są zabudowane smarownice torowe, które „skutecznie niwelują zjawisko tarcia obręczy tramwajowych o szyny”.

Dodatkowe ekrany? Konieczna analiza akustyczna w rejonie ul. Lipskiej

Krakowscy urzędnicy zaznaczają, że ekrany akustyczne są zamontowane na dużym obszarze pętli tramwajowej P&R Mały Płaszów, a ewentualna budowa dodatkowych tego typu zabezpieczeń „powinna zostać poprzedzona szczegółową analizą akustyczną, w tym pomiarami hałasu w terenie”.

- Mając świadomość konieczności poprawy stanu klimatu akustycznego w rejonie ulicy Lipskiej podjęto działania, które poskutkowały wprowadzeniem do programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego - przyjętego uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 1 lipca 2024 roku - działania polegającego na wykonaniu analizy akustycznej obejmującej ul. Lipską, wraz z koncepcją rozwiązania w zakresie ochrony akustycznej, szczególnie od północnej strony ul. Lipskiej, na odcinku od ul. Rzebika do pętli tramwajowej Mały Płaszów, a także na przedłużeniu ul. Lipskiej w kierunku zachodnim (ul. Kuklińskiego) oraz wschodnim (ul. Surzyckiego). Natomiast na dziś, w aktualnym budżecie Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej, środki na realizacje tego planu nie zostały przewidziane. – informuje wiceprezydent Stanisław Kracik.

Przywołuje on również dane ze Strategicznej Mapy Hałasu Krakowa z 2022 roku – dokument taki jest sporządzany raz na pięć lat, na podstawie badań stanu środowiska, w tym na podstawie pomiarów akustycznych – według których „pętla tramwajowa Mały Płaszów nie jest źródłem ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska”. Zaznacza jednak przy tym, że opracowanie to wykonano w oparciu o dane z roku 2021, stąd prezentowane w nim informacje nie uwzględniają emisji powodowanej zużyciem infrastruktury torowiska w późniejszym czasie.

Wybrane dla Ciebie

Wisła walczy o dobre miejsce przed barażami. Bruk-Bet Termalica już świętuje, ale…

Wisła walczy o dobre miejsce przed barażami. Bruk-Bet Termalica już świętuje, ale…

Będą kolejne zmiany na drodze do Morskiego Oka. Czy zwiększą bezpieczeństwo turystów?

Będą kolejne zmiany na drodze do Morskiego Oka. Czy zwiększą bezpieczeństwo turystów?

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska