Mieszkańcy: hałas z Mały Płaszów P+R obniża komfort życia
Rafał Zawiślak wylicza także działania, które zdaniem mieszkańców powinny być podjęte, by ograniczyć uciążliwości związane z hałasem generowanym przez tramwaje wjeżdżające oraz wyjeżdżające z pętli Mały Płaszów P+R. Chodzi o wykonanie
przeglądu technicznego torowiska i infrastruktury na pętli (ze szczególnym uwzględnieniem źródeł powstawania nadmiernego hałasu)
usunięcie nierówności i falistości szyn, powodujących obecnie dodatkowe wibracje i hałas
wymianę zużytych elementów torowiska (szyn, zwrotnic, podkładów) na nowe, o podwyższonych parametrach akustycznych
zastosowanie smarownic torowych w rejonie łuków i rozjazdów (co powinno ograniczyć tarcie metalu o metal)
ocenę możliwości montażu ekranów akustycznych w newralgicznych miejscach, w szczególności od strony zabudowy mieszkaniowej
- Działania te są niezbędne nie tylko dla poprawy jakości życia mieszkańców, ale również dla ograniczenia negatywnego wpływu hałasu na zdrowie, co powinno być jednym z priorytetów polityki miejskiej. Proszę o potraktowanie sprawy jako pilnej oraz o wskazanie, w jakim terminie mogą zostać podjęte pierwsze działania, a także czy przewiduje się uwzględnienie niezbędnych inwestycji w planie budżetowym Krakowa na rok 2025 – pyta radny, który prosi również o wprowadzenie przez miasto regularnego monitoringu poziomu hałasu w rejonie pętli tramwajowej na Małym Płaszowie.
Kraków: torowisko na pętli wymaga tylko miejscowego szlifowania
W opinii miasta, infrastruktura torowa na pętli tramwajowej Mały Płaszów jest w dobrym stanie. Ponadto urzędnicy przekonują, że na tym węźle komunikacyjnym zastosowano konstrukcje oraz technologie zapewniające tłumienie drgań oraz hałasu, a tym samym – nie ma potrzeby ich wymiany.
- Biorąc pod uwagę ich dobry stan techniczny, nie ma potrzeby ich wymiany na inne. Natomiast pewne elementy torowiska – mające jednak znikomy wpływ na generowanie hałasu - wymagają miejscowych prac naprawczych. W obrębie pętli stwierdzono miejscowe ogniska występowania zużycia falistego szyn, które zostały uwzględnione w najbliższych planach dotyczących szlifowania, co powinno nastąpić w drugim kwartale tego roku – stwierdza wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, w odpowiedzi na interpelację.

Gajewska o poparciu wyborców dla Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze
Przypomina on także, że na terenie tego węzła komunikacyjnego obowiązuje ograniczenie prędkości dla tramwajów do 10 km/h i „w przypadku jego przestrzegania przez motorniczych MPK dokuczliwość związana z pojawieniem się chwilowego hałasu jest znacząco ograniczona”. Dodaje, że na pętli od wielu lat są zabudowane smarownice torowe, które „skutecznie niwelują zjawisko tarcia obręczy tramwajowych o szyny”.
Dodatkowe ekrany? Konieczna analiza akustyczna w rejonie ul. Lipskiej
Krakowscy urzędnicy zaznaczają, że ekrany akustyczne są zamontowane na dużym obszarze pętli tramwajowej P&R Mały Płaszów, a ewentualna budowa dodatkowych tego typu zabezpieczeń „powinna zostać poprzedzona szczegółową analizą akustyczną, w tym pomiarami hałasu w terenie”.
- Mając świadomość konieczności poprawy stanu klimatu akustycznego w rejonie ulicy Lipskiej podjęto działania, które poskutkowały wprowadzeniem do programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego - przyjętego uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 1 lipca 2024 roku - działania polegającego na wykonaniu analizy akustycznej obejmującej ul. Lipską, wraz z koncepcją rozwiązania w zakresie ochrony akustycznej, szczególnie od północnej strony ul. Lipskiej, na odcinku od ul. Rzebika do pętli tramwajowej Mały Płaszów, a także na przedłużeniu ul. Lipskiej w kierunku zachodnim (ul. Kuklińskiego) oraz wschodnim (ul. Surzyckiego). Natomiast na dziś, w aktualnym budżecie Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej, środki na realizacje tego planu nie zostały przewidziane. – informuje wiceprezydent Stanisław Kracik.
Przywołuje on również dane ze Strategicznej Mapy Hałasu Krakowa z 2022 roku – dokument taki jest sporządzany raz na pięć lat, na podstawie badań stanu środowiska, w tym na podstawie pomiarów akustycznych – według których „pętla tramwajowa Mały Płaszów nie jest źródłem ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska”. Zaznacza jednak przy tym, że opracowanie to wykonano w oparciu o dane z roku 2021, stąd prezentowane w nim informacje nie uwzględniają emisji powodowanej zużyciem infrastruktury torowiska w późniejszym czasie.