Przejęcie połączeń z Wieliczki od Przewozów Regionalnych przez Koleje Małopolskie, spółkę powołaną przez zarząd województwa, oznacza, że podróżnych jadących np. z Wieliczki do Bussines Parku w Zabierzowie czeka przesiadka w Krakowie. Pocieszeniem jest tylko większa liczba kursów.
Pasażerowie są zdziweni. Myśleli, że uruchomienie SKA poprawi komfort podróży.
- Wszystkie pociągi kursujące dotychczas na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia-Oświęcim kursować będą w skróconej relacji Kraków Główny-Oświęcim. W Krakowie możliwa będzie dogodna przesiadka - mówi Sylwia Spychała, rzecznik Przewozów Regionalnych. Dodaje, że liczba pociągów z Krakowa do Oświęcimia i Katowic pozostanie na zbliżonym poziomie do rozkładu jazdy z lat 2013/2014.
"Jestem rozczarowana. Z nadzieją czekałam na uruchomienie pierwszej linii SKA. Codziennie dojeżdżam do pracy w Zabierzowie" - pisze do nas pani Paulina. - "Nie wzrośnie liczba kursów do Zabierzowa, zniknie połączenie bezpośrednie z Wieliczki, ludzie będą spóźniać się do pracy".
Urzędnicy mają gotową odpowiedź: "Zdajemy sobie sprawę z tego, że konieczność codziennej przesiadki będzie dla pasażerów pewną niedogodnością. Warto jednak podkreślić, że Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne dołożyły wszelkich starań, aby odjazdy pociągów Wieliczka-Kraków Główny i Kraków Gł-Zabierzów, szczególnie w godzinach szczytu, były ze sobą odpowiednio skorelowane - a pasażerowie nie musieli długo czekać" - informuje urząd marszałkowski.
Tymczasem już w 2011 r. pracownicy Kraków Business Parku (jest ich ok. 8 tys.) napisali petycję do kolejarzy i urzędników, by zwiększyli liczbę połączeń. Pociągi wtedy jeździły co pół godziny. Dziś jest podobnie.
Kursów będzie za to więcej na trasie Wieliczka-Kraków. Ich liczba ma wzrosnąć z 34 do 71 dziennie. W dzień powszedni pociągi będą jeździć w godzinach 5.10 - 21.10 co 30 minut, zaś w godzinach 21.10-23.10 co godzinę. Na razie kursują co ok. 40 minut, a nawet co dwie godziny.

Biznes
Władze województwa zakupiły do obsługi połączeń SKA 16 elektrycznych pociągów za ponad 200 mln zł. Na uruchamianą linię wyjedzie osiem z nich.
Koleje Małopolskie wprowadzają kilka biletów: 2-godzinny za 3 zł, 6-godzinny za 5,60 oraz miesięczny za 65. Do dyspozycji podróżnych będzie też bilet 70-minutowy za 5 zł 40 gr, ważny zarówno na pociąg, jak i komunikację miejską w Krakowie - autobusy i tramwaje. Cena biletu miesięcznego ważnego na kolej i komunikację to 107 zł. Bilety mają być też honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych.
Szybka Kolej Aglomeracyjna ma szansę odkorkować Kraków, tylko jeśli zacznie działać w pełni, a nie na pół gwizdka.
- To są początki. Docelowo ta linia z Wieliczki ma kursować do Balic. Będą też kolejne - uspokaja Roman Ciepiela, były wicemarszałek województwa, który zajmował się pracami nad SKA, dziś prezydent Tarnowa. - Co do przesiadania się pasażerów, to jest trochę tak jak z metrem, nie zawsze dojedziemy wszędzie jedną linią. Kraków będzie ważnym punktem przesiadkowym.
Na Dworcu Głównym mają łączyć się wszystkie trzy trasy SKA. Pytanie tylko, kiedy powstaną, bo ich budowa się wlecze.
W 2011 roku zapowiadano, że SKA na linii Wieliczka-Balice zostanie uruchomiona przed Euro 2012. Pozostałe linie: Trzebinia-Tarnów i Skawina-Sędziszów miały być gotowe w grudniu 2014. Nic z tego nie wyszło.
- W kierunku Tarnowa - nadal trwa modernizacja torów i trakcji linii Kraków Główny-Rzeszów. Pociągi jeżdżą, ale z powodu prac bardzo wolno. Inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2015 r.
- W kierunku Trzebini - inwestycja została zahamowana przez bankructwa wykonawców. W kwietniu br. ogłoszono nowy przetarg na modernizację odcinka Krzeszowice-Kraków-Mydlniki. Planuje się ogłosić przetarg na odcinek Mydlniki-Kraków Główny Towarowy. Kolejarze nie podają, kiedy zakończą roboty.
- W kierunku Sędziszowa - na odcinku Kozłów-Kraków Główny trwa modernizacja torów i trakcji. Kolejarze zapowiadają, że inwestycja zakończy się w tym roku.
- W kierunku Skawiny - tory są już wyremontowane, ale teraz PKP szykuje się do budowy łącznicy Zabłocie-Krzemionki, aby pociągi nie musiały nadkładać drogi jadąc przez stację w Płaszowie. Prace mają rozpocząć się w I półroczu 2015 i potrwać dwa lata.
- W kierunku Balic - trwa budowa drugiego toru, przystanków, wydłużanie linii do terminalu lotniska, gdzie powstaje nowa stacja. Prace mają się zakończyć w czwartym kwartale 2015 r.
Źródło: Gazeta Krakowska