Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna

Piotr Rąpalski
Przez opóźnienia w modernizacji torów pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będzie otwarta tylko między Wieliczką a Krakowem. By dotrzeć do Zabierzowa i Oświęcimia, trzeba będzie się przesiąść.
Przez opóźnienia w modernizacji torów pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będzie otwarta tylko między Wieliczką a Krakowem. By dotrzeć do Zabierzowa i Oświęcimia, trzeba będzie się przesiąść. rys. E. Rzyczniak
W niedzielę 14 grudnia ruszą pierwsze pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na linii Wieliczka-Kraków Główny. Trasę pokonają w 23 minuty, ale trudno mówić o sukcesie, bo miały zacząć jeździć już w 2012 r. i to nie tylko do Krakowa, ale aż do Balic. Na pozostałych odcinkach: Skawina-Sędziszów i Trzebinia-Tarnów modernizacja torów ciągle trwa, choć SKA miała na nie wyjechać w tym roku.

Przejęcie połączeń z Wieliczki od Przewozów Regionalnych przez Koleje Małopolskie, spółkę powołaną przez zarząd województwa, oznacza, że podróżnych jadących np. z Wieliczki do Bussines Parku w  Zabierzowie czeka przesiadka w Krakowie. Pocieszeniem jest tylko większa liczba kursów. 

Pasażerowie są zdziweni. Myśleli, że uruchomienie SKA poprawi komfort podróży.

- Wszystkie pociągi kursujące dotychczas na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia-Oświęcim kursować będą w skróconej relacji Kraków Główny-Oświęcim. W Krakowie możliwa będzie dogodna przesiadka - mówi Sylwia Spychała, rzecznik Przewozów Regionalnych. Dodaje, że liczba pociągów z Krakowa do Oświęcimia i Katowic pozostanie na zbliżonym poziomie do rozkładu jazdy z lat 2013/2014.
"Jestem rozczarowana. Z  nadzieją czekałam na uruchomienie pierwszej linii SKA. Codziennie dojeżdżam do pracy w Zabierzowie" - pisze do nas pani Paulina. - "Nie wzrośnie liczba kursów do Zabierzowa, zniknie połączenie bezpośrednie z Wieliczki, ludzie będą spóźniać się do pracy".

Urzędnicy mają gotową odpowiedź: "Zdajemy sobie sprawę z tego, że konieczność codziennej przesiadki będzie dla pasażerów pewną niedogodnością. Warto jednak podkreślić, że Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne dołożyły wszelkich starań, aby odjazdy pociągów Wieliczka-Kraków Główny i Kraków Gł-Zabierzów, szczególnie w godzinach szczytu, były ze sobą odpowiednio skorelowane - a pasażerowie nie musieli długo czekać" - informuje urząd marszałkowski.

Tymczasem już w 2011 r. pracownicy Kraków Business Parku (jest ich ok. 8 tys.) napisali petycję do kolejarzy i urzędników, by zwiększyli liczbę połączeń. Pociągi wtedy jeździły co pół godziny. Dziś jest podobnie.

Kursów będzie za to więcej na trasie Wieliczka-Kraków. Ich liczba ma wzrosnąć z 34 do 71 dziennie. W dzień powszedni pociągi będą jeździć w godzinach 5.10 - 21.10 co 30 minut, zaś w godzinach 21.10-23.10 co godzinę. Na razie kursują co ok. 40 minut, a nawet co dwie godziny.

Władze województwa zakupiły do obsługi połączeń SKA 16 elektrycznych pociągów za ponad 200 mln zł. Na uruchamianą linię wyjedzie osiem z nich.

Koleje Małopolskie wprowadzają kilka biletów: 2-godzinny za 3 zł, 6-godzinny za 5,60 oraz miesięczny za 65. Do dyspozycji podróżnych będzie też bilet 70-minutowy za 5 zł 40 gr, ważny zarówno na pociąg, jak i komunikację miejską w Krakowie - autobusy i tramwaje. Cena biletu miesięcznego ważnego na kolej i komunikację to 107 zł. Bilety mają być też honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych.
Szybka Kolej Aglomeracyjna ma szansę odkorkować Kraków, tylko jeśli zacznie działać w pełni, a nie na pół gwizdka.

- To są początki. Docelowo ta linia z Wieliczki ma kursować do Balic. Będą też kolejne - uspokaja Roman Ciepiela, były wicemarszałek województwa, który zajmował się pracami nad SKA, dziś prezydent Tarnowa. - Co do przesiadania się pasażerów, to jest trochę tak jak z metrem, nie zawsze dojedziemy wszędzie jedną linią. Kraków będzie ważnym punktem przesiadkowym.
Na Dworcu Głównym mają łączyć się wszystkie trzy trasy SKA. Pytanie tylko, kiedy powstaną, bo ich budowa się wlecze.

W 2011  roku zapowiadano, że SKA na linii Wieliczka-Balice zostanie  uruchomiona przed Euro 2012. Pozostałe linie: Trzebinia-Tarnów i Skawina-Sędziszów miały być gotowe w grudniu 2014. Nic z tego nie wyszło.

  • W kierunku Tarnowa - nadal trwa modernizacja torów i trakcji linii Kraków Główny-Rzeszów. Pociągi jeżdżą, ale z powodu prac bardzo wolno. Inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2015 r.
  • W kierunku Trzebini - inwestycja została zahamowana przez bankructwa wykonawców. W kwietniu br. ogłoszono nowy przetarg na modernizację odcinka Krzeszowice-Kraków-Mydlniki. Planuje się ogłosić przetarg na odcinek Mydlniki-Kraków Główny Towarowy. Kolejarze nie podają, kiedy zakończą roboty.
  • W kierunku Sędziszowa - na odcinku Kozłów-Kraków Główny trwa modernizacja torów i trakcji. Kolejarze zapowiadają, że inwestycja zakończy się w tym roku.
  • W kierunku Skawiny - tory są już wyremontowane, ale teraz PKP szykuje się do budowy łącznicy Zabłocie-Krzemionki, aby pociągi nie musiały nadkładać drogi jadąc przez stację w Płaszowie. Prace mają rozpocząć się w I półroczu 2015 i potrwać dwa lata.
  • W kierunku Balic - trwa budowa drugiego toru, przystanków, wydłużanie linii do terminalu lotniska, gdzie powstaje nowa stacja. Prace mają się zakończyć w czwartym kwartale 2015 r.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska