https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

S1 w Małopolsce szybko nie powstanie? Mieszkańcy czują się oszukani

Bogusław Kwiecień
Drogi ekspresowej S1 z obwodnicą Oświęcimia nie ma na liście głównych inwestycji ogłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023.

Mieszkańcy miasta i okolic czują się oszukani. Dotąd słyszeli, że główną przeszkodą w rozpoczęciu budowy jest brak takiego wariantu przebiegu trasy, który nie będzie budził protestów. A taki udało się uzgodnić jesienią ub. roku.

Mieszkańcy Babic narzekają, że ich wieś codziennie rozjeżdżają tysiące tirów. – Ulicą Śląską codziennie przejeżdża ponad 18 tysięcy pojazdów – mówi Anna Zimnal, była sołtys Babic. – Przy tej drodze nie da się normalnie żyć.

Nie wyobraża sobie, że rozpoczęcie budowy ekspresówki może znów przesunąć się w czasie.

Gdy jesienią ub. roku przyjęty został tzw. hybrydowy wariant brakującego 40-kilometrowego odcinka S1 od Kosztów do Bielska-Białej , wydawało się, że nic już nie stoi na przeszkodzie w rozpoczęciu inwestycji. Ówczesna wicepremier Elżbieta Bieńkowska zapewniała, że podpisanie umowy na budowę drogi jest możliwe pod koniec 2016 lub na początku 2017 r.

Zapisy o budowie ekspresówki znalazły się w kontraktach z rządem dla Małopolski i Śląska, co miało stanowić gwarancję, że znajdą się pieniądze. Szacowano, że powstanie projektowanego odcinka między Kosztowami a Bielskiem wraz z obwodnicą będzie kosztowała 3,8 mld zł.

– Po co w takim razie było to całe zamieszanie? Chcieli nam nawet kopalnię zamykać, bo trzeba budować S1 – dziwi się Łukasz Krajewski, mieszkaniec Brzeszcz.

Przebieg trasy przez tę gminę był jednym z głównych punktów zapalnych związanych z S1. Pod protestem w obronie kopalni podpisało się ponad cztery tysiące mieszkańców. – Teraz, gdy udało się ustalić, że droga będzie omijała złoża węglowe i ludzie nie protestują, to okazuje się, że jej nie będzie – mówi zdumiony mieszkaniec Brzeszcz.

Pierwsza na rezerwie

Droga S1 z ponaddziewięciokilometrową obwodnicą Oświęcimia jest na pierwszym miejscu, ale listy rezerwowej wspomnianego ministerialnego programu budowy dróg. Oznacza to, że inwestycja będzie mogła się rozpocząć, jeśli któraś z innych 54 podstawowych wypadnie z listy.

Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest odpowiedzialna za S1, zwraca uwagę, że ogłoszony przez ministerstwo dokument to na razie projekt.
– Cały czas pracujemy nad dokumentacją dla drogi S1 – zapewnia Prusak, dodając, że może coś się zmieni, jeśli będzie gotowa. – Brakujący odcinek S1 z obwodnicami Oświęcimia i Bierunia jest ważną inwestycją i ta dotychczas wykonana robota nie zostanie zmarnowana – przekonuje rzecznik śląskiej GDDKiA. Wczoraj nie potrafił nawet szacunkowo podać, ile dotąd kosztowało przygotowanie inwestycji.

Znów wyjdą na ulice?

W ubiegłych latach odbyło się kilka dużych protestów mieszkańców Oświęcimia, Babic, Brzezinki. Anna Zimnal z Babic przypomina, że były one organizowane wspólnie z mieszkańcami Bierunia.

W czerwcu 2013 r. na moście na Wiśle, na granicy województw, spotkało się ponad trzy tysiące osób blokując drogę.

– Jeśli te informacje potwierdzą się, mieszkańcy powinni znów wyjść na ulice. Pokazać determinację, jak bardzo zależy im na powstaniu tej drogi z obwodnicą miasta – zauważa Henryk Grzybek, mieszkaniec Oświęcimia, były radny, który był jednym z organizatorów protestu w 2013 r.

O budowie brakującego odcinka S1 mówi się od 2008 r. Cała droga mierzy 130 km i zgodnie z planami ma łączyć Pyrzowice z granicą z Czechami w Cieszynie-Boguszowicach i czeską drogą ekspresową R48. Oprócz odcinka Kosztowy – Bielsko-Biała reszta jest gotowa.

Z inwestycji naszego regionu w ministerialnym programie jest tylko obwodnica Zatora łączącą drogi nr 28 i 44. Nie ma ani słowa (nawet na liście rezerwowej) o Beskidzkiej Drodze Integracyjnej czy drodze z Olkusza do Krakowa, która miała być alternatywą dla "94”

Źródło: Gazeta Krakowska

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bzdur
Beskidzka Droga Integracyjna to nie z Olkusza do Krakowa !!!
d
dominobb
"Droga S1 z ponaddziewięciokilometrową obwodnicą Oświęcimia jest na pierwszym miejscu, ale listy rezerwowej wspomnianego ministerialnego programu budowy dróg. Oznacza to, że inwestycja będzie mogła się rozpocząć, jeśli któraś z innych 54 podstawowych wypadnie z listy." - jak będą oszczędności, a nie jak wypadnie z listy - polecam przeczytać dokładnie nowy PBDK. "Oprócz odcinka Kosztowy – Bielsko-Biała reszta jest gotowa." - nieprawda, niegotowy jest odcinek od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej i druga jezdnia od Podwarpia do Pyrzowic.
J
JMK
A trzeba było głosowac na PełO a nie Pis ? Teraz kara podobnie jak dla krakusów z S7 i płn obwodnicą Krakowa! 
U mnie w Gdańsku lemingi głosuja regularnie na PełO to i obwodnicę starej obwodnicy Trójmiasta będą budowali, i muzeum Solidarnosci mam w którym dzieciom z podstawówek opowiadają głupoty o occie na półkach sklepowych, i teatr szekspirowski na ukończeniu, itd., itd !
Z
ZIOM Z BRZESZCZ
Witam. Za taką sytuację ws Drogi S1 winne są ZZ kop BRZESZCZE i rada miasta.Przecież drogowcy nie będą budować fuszerki (wariant czerwony).POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ

Wybrane dla Ciebie

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska