- Droga z Muszyny przez Leluchów do słowackiej miejscowości Czircz może być wykorzystywana co najwyżej przez samochody, które wraz z ładunkiem ważą siedem i pół tony - mówi burmistrz Muszyny Jan Golba.
- Kto zna ten szlak, nie odważyłby się wjechać tam ciężkim autem. Oznakowanie szosy zabrania przejazdu ciężarówek oraz ciągników siodłowych z naczepami. Jednak coraz częściej widać tu ciężkie auta. Kierowcy widać chcą skrócić sobie drogę.
Andrzej Czerwiński (nie chodzi jednak o nowosądeckiego posła, a doświadczonego strażaka z miejscowej jednostki), patrzy z przerażeniem za każdym razem, gdy widzi kierowcę - szaleńca wjeżdżającego ciężkim autem na osuwisko. Jak mówi - na kilku odcinkach droga jest przyklejona do górskiego zbocza wysoko nad Popradem niemalże "na słowo honoru".
Między szosą, a rzeką jest urwisko. Z góry spadają na jezdnię kamienie odrywające się od górnej części stoku. Ziemia odrywa się też od zbocza poniżej drogi. O wywołanie lawiny w takich warunkach nie jest trudno. A jeśli lawina ruszy - z ziemią i skałami do rzeki runie cała szosa wraz z autami, które nią jadą.
- Na uratowanie kierowców i pasażerów w przypadku nieszczęścia nie byłoby wówczas najmniejszych szans - prorokuje Czerwiński. - Bliskość ochotniczej straży z Folwarku nie ma tutaj znaczenia. Ci, którzy ryzykują przejazdy zachowują się jak samobójcy.
Dlaczego? Jeden z kierowców kusi się o szukanie innej przyczyny prócz pokusy drogowego skrótu.
- Kierowców zwodzą dwa potężne mosty na granicy w Leluchowie - mówi Jan Wojtas. - Wyglądają jakby prowadziły na autostradę, tymczasem dalej jest skromny dukt uszkodzony na dodatek przez osuwiska.
Niektórzy łamiący zakaz powołują się na zezwolenia. Tyle tylko, że nikt nie miał prawa takich zezwoleń wydać.
- Problem w tym, że najbliższe transgraniczne drogi dla ciężarówek są bardzo daleko - mówi dyrektor sądeckiego Powiatowego Zarządu Dróg Adam Czerwiński. - Pobliskie przejścia Muszynka i Mniszek też nie dla nich. Zostają Chyżne na zachodzie i Barwinek na wschodzie. To dodatkowe trzysta kilometrów i niemałe koszty.