Jest decyzja środowiskowa dla "sądeczanki"
Prace nad przygotowaniem przebiegu nowej drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza rozpoczęły się w 2016 roku. Przeanalizowane zostało 26 różnych tras i ostatecznie wybrano trzy, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła we wniosku o decyzję środowiskową.
Wariant "C" ma 47 km i biegnie od kończącej się właśnie budowy łącznika brzeskiego do Nowego Sącza. Podzielony został na trzy odcinki to: 3,6 km od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, 8,6 km od Iwkowej do Łososiny Dolnej oraz 9 km od Tęgoborza do Nowego Sącza.
- Mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A. Właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej sądeczanki) chcemy zrealizować w pierwszej kolejności. Planujemy ogłoszenie przetargu na przygotowanie koncepcji programowej przyszłej drogi i przeprowadzenie badań geologicznych na terenie inwestycji - informuje Kacper Michna, z GDDKiA.
Dokumentacja ma w szczegółowy sposób przedstawić, jakiego rodzaju obiekty (m.in. mosty, wiadukty, estakady) powstaną na określonym decyzją środowiskową przebiegu trasy. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków inwestor planuje ogłosić w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później.
Dwa do dalszych prac projektowych
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami GDDKiA planuje dalsze prace nad przebiegiem sądeczanki na dwóch odcinkach. Mowa o 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz 9,2 km w gminie Łososina Dolna. Te dwie trasy spotkały się z z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu.
- Po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowaliśmy się na przygotowanie nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach. Planujemy ogłosić przetarg na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji programowej. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. W każdym wniosku o wydanie decyzji środowiskowej muszą znaleźć się trzy warianty przebiegu – dwa (wariant A i C) już mamy, pozostaje nam przygotowanie kolejnego, trzeciego rozwiązania.
Przetarg na projekt i budowę tych dwóch odcinków planujemy ogłosić w 2030 roku, a budowa rozpoczęłaby się w 2033 roku.
26461381
Chcą poprawić bezpieczeństwo, bo w wypadach giną ludzie
Budowa nowoczesnej i komfortowej trasy ma poprawić sytuację mieszkańców żyjących wzdłuż dzisiejszej DK75, która dzięki nowej szosie stanie się drogą lokalną. Zdecydowanie polepszy warunki ruchu tranzytowego, który dziś trasę z Brzeska do Nowego Sącza pokonuje w czasie od jednej do nawet półtorej godziny. Nowa droga skróci ten czas do ok. pół godziny. Odciąży też drogi powiatowe na odcinku z Tymowej do Łososiny Dolnej i drogę wojewódzką nr 975.
Budowa nowej drogi to szansa na poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Na niektórych odcinkach ciężarówki stanowią 22 proc. wszystkich przejeżdżających samochodów. Dochodzi na niej do wielu wypadków. W latach 2017-2023 na 47 km drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem było ich 260. Zginęło w nich 26 osób, 385 osób zostało rannych, z czego 110 ciężko. 1/4 wszystkich ofiar śmiertelnych to piesi. Rocznie na tej drodze giną średnio 4 osoby.
