Ostatnia warstwa asfaltu na nowo wybudowanej drodze została już położona, obecnie trwa malowanie oznakowania poziomego. - Jest ono już w zdecydowanej większości gotowe - mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcom pozostało jeszcze dokończenie wykonania skarp, m.in. nawiezienie warstwy żyznej ziemi. Wiosną planowane są nasadzenia. - Po zakończeniu tych prac wykonawca złoży wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi - zapowiada Michna.
- W styczniu 2025 roku chcemy udostępnić go kierowcom - dodaje urzędnik.
Pierwsze trzy kilometry sądeczanki na ukończeniu
Łącznik brzeski o długości blisko 3 kilometrów powstaje między rondem w Jasieniu na skrzyżowaniu DK94 i DK75 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu. Obwodnica będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi, będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Pozwoli kierowcom, jadących od strony autostrady A4, szybciej niż kiedykolwiek ominąć Brzesko. Z pewnością zmniejszy się ruch na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza, którymi obecnie przejeżdża codziennie nawet 23 tysiące pojazdów.
– Obwodnica spowoduje odciążenie miasta i usprawni ruch tranzytowy. Samochody ciężarowe oraz cały strumień pojazdów od autostrady w kierunku Nowego Sącza nie będzie już odbywał się przez centrum miasta – nie kryje radości Tomasz Latocha, burmistrz Brzeska.
Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku została poprowadzona 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. Przewidziano również specjalny zjazd z łącznika do Szpitala Powiatowego w Brzesku, z którego będą mogły korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna.
Oprócz wiaduktu w ramach obwodnicy wybudowano dwa mosty nad Uszwicą. - Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na sądeczankę - wyjaśnia Kacper Michna.
Na początku i na końcu nowej drogi zostawiono rezerwę na estakady. - Są one planowane do budowy wraz z dalszą częścią sądeczanki.
Pod obwodnicą wybudowano też sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Do każdego z przejść prowadzą specjalnie usytuowane płotki i ogrodzenia.
I etap sądeczanki powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość prac to ok. 100 mln zł.
Termin zakończenia prac zapisany w umowie to 25 lipca, jednak wykonawca wystąpił z roszczeniami do GDDKiA. - Dotyczą one złych warunków pogodowych (ubiegłoroczne deszcze) i trudniejszych niż przewidywano warunków gruntowych. Roszczenie jest w trakcie rozpatrywania, nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje - wyjaśnia rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
