Ściągnij apkę, ratuj życie! Chory z przepracowania

red
fot. 123rf
Wiele godzin spędzonych w pracy za biurkiem albo za kierownicą to męka dla naszego kręgosłupa.

Bóle pleców
Badania dowodzą, że pozycja siedząca jest najbardziej szkodliwa dla kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego. Dlatego tak ważna jest odpowiednia organizacja miejsca pracy.

Krzesło i biurko
Powinno mieć taką wysokość, by podczas siedzenia nasze stopy swobodnie opierały się o podłoże, zaś kąt pomiędzy udami a podudziami nie był mniejszy niż 90 stopni.

Oparcie powinno sięgać do wysokości łopatek i dawać podparcie dla pleców na całej ich długości.

Siedzisko powinno być wygodne, ale niezbyt miękkie, by siedzący nie zapadał się w nie.

Ostatnio coraz większą popularność zdobywają krzesła typu "klęcznik". Pochylone do przodu siedzisko i oparcie znacznej części ciężaru ciała na kolanach pozwala podczas siedzenia utrzymać fizjologiczne wygięcie kręgosłupa lędźwiowego ku przodowi (tzw. lordoza) - jest to najkorzystniejsze ustawienie kręgosłupa, zapobiegające jego przeciążeniom.

Wysokość biurka powinna być tak dobrana, by pracująca przy nim osoba nie musiała się pochylać.

Fotel samochodowy powinien być dopasowany do fizjologicznych krzywizn kręgosłupa - możliwość regulacji w odcinku lędźwiowym. Zagłówek powinien być tak umiejscowiony, aby głowa stanowiła naturalne przedłużenie kręgosłupa.

Pożądana przerwa
Nawet przy optymalnie dobranych parametrach stanowiska pracy długotrwałe siedzenie bez ruchu w wymuszonej pozycji powoduje wzmożenie napięcia mięśni przykręgosłupowych i może prowadzić do bólów pleców. Wskazane jest więc co godzinę przerwanie pracy na kilka minut, odprężenie się, wzięcie kilku głębokich oddechów, zmiana pozycji ciała i wykonanie kilku ćwiczeń zwiększających ruchomość kręgosłupa. Taka przerwa pozwoli nam też zredukować stres, który również prowadzi do dolegliwości kręgosłupa.

Sport to zdrowie?
Jednym z najważniejszych czynników chroniących nas przed bólami jest aktywność ruchowa. Jednak nie każdy rodzaj sportu korzystnie wpływa na nasz kręgosłup.

Na siłowni unikajmy ćwiczeń prowadzących do pionowego obciążania kręgosłupa. Równie niekorzystnym ćwiczeniem, zwłaszcza dla osób nie wytrenowanych, jest tzw. martwy ciąg, który niesie ze sobą duże ryzyko wystąpienia dyskopatii w odcinku lędźwiowym.
Sporty, gdzie dochodzi do niekorzystnych pionowych obciążeń kręgosłupa to koszykówka, siatkówka i jazda konna. Uprawianie tych dyscyplin należy zawsze poprzedzić treningiem wzmacniającym mięśnie grzbietu i brzucha.

Jazda na rowerze może również prowadzić do przeciążeń kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Możemy ograniczyć ich ryzyko, ustawiając kierownicę na tyle wysoko, by nie trzeba było odchylać głowy nadmiernie do tyłu.

Najbardziej wskazaną dyscypliną sportu jest pływanie. Woda zmniejsza bowiem do minimum szkodliwe obciążenia. Podczas pływania równomiernie pracują mięśnie poprawiające stabilizację kręgosłupa, a ruch w wodzie zwiększa ruchomość połączeń międzykręgowych. Kto dotąd nie uskarżał się na bóle kręgosłupa, może pływać wszystkimi stylami. Dla osób z zespołem bólowym kręgosłupa szyjnego pływanie "żabką" raczej nie jest wskazane ze względu na konieczność wysokiego unoszenia głowy nad wodą.

Źródło LUX MED, opracowanie PPG

ZDANIEM EKSPERTA
Jaka terapia?

W leczeniu bólów grzbietu zastosowanie znajdują ćwiczenia, środki farmakologiczne, zabiegi fizykalne,czy zabiegi terapii manualnej. Decyzję co do zastosowania odpowiedniej metody lub ich kombinacji pozostawmy naszemu lekarzowi. Zastosowanie masaży oraz terapii manualnej może przynieść bardzo dobre efekty. Należy jednak pamiętać, że wykonywane przez osobę bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia oraz zastosowane w przypadkach, kiedy te formy leczenia są przeciwwskazane, mogą prowadzić do poważnych powikłań z trwałym kalectwem lub śmiercią pacjenta włącznie. Dlatego upewnijmy się, że osoba, której powierzamy swoje zdrowie, posiada odpowiednie certyfikaty.
lek. Mariusz Pacałowski, Dyrektor Merytoryczny Akademii Ratownictwa Grupy LUX MED

ŚCIĄGNIJ APKĘ już teraz!

Aplikacja "Pierwsza pomoc" powstała przy współpracy ORANGE i LUX MED
Ściągnij aplikację na iOS
Ściągnij aplikacje na Android
Ściągnij aplikację na Windows Phone

Przejrzysty podział na kategorie urazów pozwala szybko dotrzeć do działań, które należy wykonać udzielając pomocy w określonej sytuacji. W aplikacji znajdziesz też dodatkowe materiały i wskazówki, dzięki którym poznasz dokładniej zasady udzielania pierwszej pomocy, a także uzyskasz dostęp do informacji, które pomogą Ci zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich bliskich.

Wśród nich znajdują się adresy punktów medycznych , porady dotyczące szczepień oraz wskazówki na temat tego, co powinno znajdować się w podręcznej apteczce.

Aplikację Pierwsza Pomoc można pobrać bezpłatnie ze sklepów z aplikacjami oraz wysyłając bezpłatny sms o treści POMOC na numer 80888.

Partnerzy akcji:
PartnerzyAkcji

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie