Ważne informacje o samochodzie są teraz na wyciągnięcie ręki
- Pod koniec września zakończyła się migracja danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów do komórkowej aplikacji mObywatel oraz na stronę historiapojazdu.gov.pl. Dzięki temu w obu tych miejscach możemy już łatwo sprawdzić, ile zanieczyszczeń może produkować nasz pojazd. Mówi o tym norma spalania Euro, która właśnie została dołożona do wcześniejszych wpisów - informuje krakowski magistrat.
Informacja ta ma istotne znaczenie dla osób, które będą chciały poruszać się swoimi pojazdami po Krakowie po 1 lipca 2024 roku. Wtedy, zgodnie z uchwałą Rady Miasta, wejdzie w życie Strefa Czystego Transportu.
Strefa Czystego Transportu
Przypominamy, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło Strefę Czystego Transportu. Z kolei w Europie jest już ponad 300 takich miejsc, a kolejnych 200 ma powstać w najbliższych dwóch, trzech latach. Trend wprowadzania takich rozwiązań w ostatnim okresie znacznie wzrósł, zresztą nie tylko na Starym Kontynencie, ale i na całym świecie.
- Zaproponowane rozwiązanie dla Krakowa będzie miało dwa etapy. Pierwszy, bardzo łagodny, ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Te wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 - przypomina ZTP.
Ograniczenia z pierwszego etapu SCT obejmą wg szacunków około 2 proc. aut z codziennego ruchu na ulicach Krakowa.
Od tych reguł przewidziano też ważne wyjątki i chodzi tu przede wszystkim o osoby z niepełnosprawnościami, których w ogóle nie będzie dotyczyła SCT – o ile będą poruszać się samochodem z odpowiednim identyfikatorem. Podobnie z nowych zasad wyłączony będzie cały transport medyczny i sanitarny. Także seniorzy, którzy urodzili się w roku 1952 i wcześniej, o ile będą sami prowadzić własny samochód, nie będą objęci wprowadzanymi przepisami.
Zwolnienia dotyczyć będą też tak zwanych pojazdów specjalnych (maszyny rolnicze, food trucki, karawany itp. – z odpowiednim wpisem w dowodzie rejestracyjnym) oraz motocykli czy pojazdów historycznych (w tym zabytkowych).
- Klimat jak w Dolomitach lub Alpach tuż przy granicy z Małopolską! Zachwyca jesienią
- 10 najpiękniejszych tatrzańskich szlaków jesienią. Tutaj warto iść na wycieczkę
- Tak mieszkają Sławomir i Kajra. To ich urocze gniazdko w Małopolsce
- Wzory i pomysły na jesienne paznokcie. Zobacz inspiracje!
- Jesień w Chorwacji poza sezonem. Dlaczego warto się tam wybrać? TOP 5 powodów!
- Zamek w Muszynie jeszcze zamknięty, a już kusi turystów. Tak wygląda w środku
Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?
