https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Komitet "Kraków dla kierowców" zabiega o unieważnienie strefy czystego transportu w Krakowie

Piotr Tymczak
Krakowska Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody emitujące najwięcej zanieczyszczeń.
Krakowska Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody emitujące najwięcej zanieczyszczeń. Anna Kaczmarz
Komitet Społeczny “Kraków dla kierowców” przygotował inicjatywę, której efektem ma być uchylenie na terenie Krakowa tzw. strefy czystego transportu, która ma zacząć obowiązywać od połowy przyszłego roku. Zdaniem urzędników ograniczenie wjazdu do miasta dla aut, które produkują najwięcej spalin jest niezbędne ze względu na ochronę powietrza.

- Uchwała dotycząca strefy czystego transportu nie bierze pod uwagę prawa własności, skoro uniemożliwia korzystania z samochodów uprzednio dopuszczonych do ruchu. To uderzy głównie w mieszkańców mniej zamożnych, których nie będzie stać na wymianę aut na nowsze modele. Ponadto uchwała uderza w osoby mieszkające na obrzeżach Krakowa i mające utrudniony dostęp do komunikacji miejskiej. Naszym zdaniem zasadnym jest więc uchylenie uchwały o SCT w całości - mówi Wojciech Jaskółka, pełnomocnik komitetu “Kraków dla kierowców”.

Jego przedstawiciele przygotowali obywatelski projekt uchwały ws. unieważnienia SCT i zabiegają, by go wprowadzić pod obrady Rady Miasta Krakowa. - Do tego trzeba zebrać 300 podpisów. My mamy już ok. 4200 podpisów elektronicznych i zbieramy też podpisy na papierze. Po ich zweryfikowaniu nasz projekt uchwały powinien trafić pod obrady Rady Miasta. Mamy nadzieję, że dojdzie do tego do początku przyszłego roku - dodaje Wojciech Jaskółka.

Plan strefy czystego transportu ma być gotowy pod koniec roku

Zdaniem Komitetu "Kraków dla kierowców" propozycja SCT na terenie całego Krakowa "nie jest powszechnie akceptowana", zwracają też uwagę, że "w uchwale najpierw wskazuje się, że granicą strefy są granice administracyjne miasta Krakowa, a następnie jest mowa o innym obszarze, który nie jest jasno określony".

- Nie bierzemy pod uwagę wycofania się z wprowadzonych przepisów w sprawie strefy. Argumentacja, że taka zmiana jest powszechnie nieakceptowana nie jest przekonująca, bowiem naszym zdaniem jest wręcz przeciwnie. Ponad 75 procent krakowian jest za poprawą jakości powietrza, a strefa czystego transportu jest jednym z elementów, które mogą to spowodować – komentuje Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Przyznaje, że strefą zostanie objęte całe miasto, ale w miarę możliwości. - Chodzi o to, by nie było sytuacji, w których ktoś z zewnątrz dojedzie do miasta, zobaczy informacje o strefie i nie będzie mógł się wycofać, jeżeli jego pojazd nie spełnia wymagań. Strefa zostanie wyznaczona więc tak, by kierowcy, których auta nie spełniają norm mogli nawrócić – wyjaśnia Maciej Piotrkowski. - Dokładny przebieg granic krakowskiej strefy nie mógł być podany od razu w uchwale, ponieważ m.in. na północy miasta trwały już potężne inwestycje drogowe, np. budowa Trasy Wolbromskiej, zresztą wciąż jeszcze one trwają. Dopiero przy ich dużym zaawansowaniu można było rozpocząć przygotowania tak istotnego projektu. Stąd plan organizacji ruchu, określający już bardzo precyzyjnie gdzie staną znaki informujące o wjeździe i opuszczaniu SCT, będzie gotowy pod koniec tego roku - dodaje.

Potrzebna będzie specjalna nalepka zezwalająca na wjazd

Uprawnienia do wjazdu do SCT będą weryfikowane na podstawie danych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i potwierdzane wydaniem nalepki.

- Trwają prace nad różnymi modelami dystrybucji tych oznakowań. Wybrany zostanie najlepszy, który będzie umożliwiał najłatwiejsze i najbardziej bezproblemowe uzyskanie naklejki. Mogą być też wdrożone różne formy kolportażu jednocześnie - wyjaśnia Maciej Piotrkowski. - Uchwała o SCT wprowadzana jest przy jednoczesnym znacznym rozwoju sieci komunikacyjnej Krakowa – zwłaszcza na obrzeżach miasta. Przykładem jest tu otwarta niedawno trasa tramwajowa na Górkę Narodową. Trwają prace nad kolejnym dużym i ważnym połączeniem, na Mistrzejowice. Wprowadzony niedawno bilet metropolitalny wprowadził z kolei znakomitą alternatywę sprawnego i niedrogiego docierania do stolicy Małopolski z aglomeracji różnymi łączonymi środkami transportu zbiorowego - dodaje.

Przy Krakowskim Centrum Muzyki powstał parking na 195 miejsc.

Kraków. Przy Błoniach powstał nowy parking. Będzie można na ...

Zakaz wjazdu dla najstarszych samochodów

Krakowska Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody emitujące najwięcej zanieczyszczeń. Są to stare pojazdy, mające nawet ponad 30 lat. Mowa więc o samochodach osobowych wyprodukowanych do 1992 roku w przypadku aut z silnikami benzynowymi oraz roku 1996 w przypadku osobówek z silnikiem diesla. Stanowią one 2 proc. całego ruchu w mieście. W urzędzie przekonują jednak, że ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny (dopuszczalna wartość deklarowanej emisji węglowodorów i tlenków azotu jest w ich przypadku nawet 16 razy większa niż w samochodach, których ograniczenie nie obejmie).

Obszar SCT ma się mniej więcej pokrywać z granicami Krakowa. Nie obejmie jednak autostrad i dróg ekspresowych biegnących przez miasto (A4, S7, S52). Planowane jest też wyznaczenie ulic dojazdowych do tych tras od gmin okalających.

W magistracie podkreślają: - SCT, jak pokazują doświadczenia innych europejskich miast, jest skutecznym narzędziem w walce o lepszą jakość powietrza. Wszędzie tam, gdzie strefy wprowadzono zaobserwowano wyraźną poprawę jakości powietrza. Poziom pyłów w miastach Europy, gdzie działają strefy (Bruksela, Antwerpia, Rotterdam, Londyn) obniżał się po ich wprowadzeniu aż o kilkadziesiąt procent. W Krakowie po wprowadzeniu SCT ma być to około 80 proc. w 2026 roku, w porównaniu z rokiem 2019. Z kolei spadek średniego stężenia tlenków azotu ma wynieść około 50 proc.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
smród OUT
...a gdzie można podpisać poparcie dla strefy?
M
Marcin
Brawo. Popieram ten komitet. Mają rację. Zbyt ekspansywna uchwała. Zbyt duże restrykcje. SCT jeśli w ogóle to wewnątrz II obwodnicy i limit za 4 lata minimum EURO4 ewentualnie.

Do tego na granicy SCT parkingi tak aby można było pojazdy zostawić i dalej komzbiorem.

SCT powoduje że auta stracą znacznie na wartości. Nie będzie się ich dało sprzedać bo nikt nie kupi nie w pełni funkcjonalnego pojazdu w Polsce.

Do tego są możliwości i są auta które można podnieść do Euro5 i takie usługi powinny być uwzględniane i respektowane.
W
Witold
Ten Komitet to najwyraźniej akcja inicjowana przez Niemców. To przecież od nich pochodzi 99% dwudziestoletnich wraków poruszających się po polskich drogach skutecznie trując Polaków.
g
grzeg
"- Uchwała dotycząca strefy czystego transportu nie bierze pod uwagę prawa własności, skoro uniemożliwia korzystania z samochodów uprzednio dopuszczonych do ruchu"

To w moim przekonaniu bardzo trafny argument, choć tylko jeden z wielu, jakie można - i należy - wytoczyć. Nieustanne krok po kroku represjonowanie ludzi prowadzących swoje życie z wykorzystaniem samochodów to chyba jakaś perwersyjna rozrywka rządzących Krakowem. Oczywiście ich samych te mniej lub bardziej odczuwalne represje mają nie dotyczyć.
g
grzeg
23 września, 18:32, Mieszkaniec:

Kraków dla kierowców ?

Won z miasta durnie !!!

Przykre chamstwo. Ale takie czasy.

N
Niuchacz.
Jaka strefa czystego transportu jak ludzie chodzą po Rynku i pierdzą bo żreją kebaby i chleją wódę.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska