https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec ze starymi samochodami w miastach. Strefy Czystego Transportu zalewają Europę

Bartosz Dybała
Do 2025 r. w Europie będzie najprawdopodobniej funkcjonować już 507 Stref Czystego Transportu. W lipcu przyszłego roku swoją ma mieć Kraków. Nie wjadą tam najstarsze auta, emitujące najwięcej zanieczyszczeń.

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło Strefę Czystego Transportu. To obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody, emitujące najwięcej zanieczyszczeń.

Chodzi o stare pojazdy, mające nawet ponad 30 lat. Stanowią co prawda tylko 2 proc. samochodów, jeżdżących po Krakowie, ale mimo to wpływ takich aut na zanieczyszczenie powietrza jest duży. Dopuszczalna wartość emisji węglowodorów oraz tlenków azotu jest w ich przypadku 16 razy większa niż w pojazdach, które będą mogły wjechać do Strefy Czystego Transportu (SCT obejmie cały Kraków).

Badania przeprowadzone w 2014 roku przez zespół naukowców pod kierownictwem prof. Ewy Czarnobilskiej z Collegium Medicum UJ pokazały, że w przypadku tlenków azotu (pochodzących w Krakowie w 75 proc. z transportu kołowego) duże znaczenie ma odległość od źródeł zanieczyszczeń. Okazało się, że im bliżej dziecko mieszka ulicy, tym częściej występują u niego astma i alergie skórne.

Przykłady miast ze Strefami Czystego Transportu:

Antwerpia

W Antwerpii pierwsze ograniczenia emisyjności aut wprowadzono w 2017 roku. Obecnie do tamtejszej strefy mogą wjeżdżać samochody z silnikiem benzynowym, które spełniają wymagania Euro 2 (wyprodukowane w 1997 r. i później). Natomiast diesle muszą spełniać standardy minimum Euro 5 (wyprodukowane w 2011 r. i później). Władze Antwerpii podają, że wdrożenie lage-emissiezone pozwoliło na zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) o 32 proc., a sadzy o 55 proc.

Londyn

W Londynie obowiązują dwa rodzaje stref - Low Emission Zone i Ultra Low Emission Zone. Pierwsza obejmuje większość zurbanizowanych części Londynu, ale jej wymogi dotyczą głównie ciężkich pojazdów z silnikami Diesla. Vany i minibusy muszą spełniać normę minimum Euro 3 (wyprodukowane w 2001 r. lub później), a autobusy i pojazdy specjalistyczne Euro 6 (wyprodukowane w 2014 r. lub później).

Strefa ultraniskiej emisji obejmuje obszar między północną i południową obwodnicą. Restrykcje obowiązują wszystkie rodzaje pojazdów. Muszą one spełniać normy przynajmniej Euro 4 dla benzyny (rok produkcji 2006 lub później) i Euro 6 dla diesla. Taki sam zakres wymagań proponuje wprowadzić u siebie Warszawa, ale dopiero od 2028 r. Jak podają władze Londynu, kilka lat po utworzeniu strefy niskiej emisji, spadek stężenia pyłów PM2,5 w niektórych punktach pomiarowych sięgnął 26 procent.

Berlin

Do Umweltzone w Berlinie, która istnieje już od 2008 r., mogą wjechać wyłącznie samochody, które spełniają normę minimum Euro 1 dla benzyny (rok produkcji 1993 i później) oraz Euro 4 dla diesla (rok produkcji 2006 i później). Według szacunków władz miasta, od 2010 roku emisja szkodliwych dla ludzi cząstek stałych z pojazdów spadła aż o 50 proc., a tlenków azotu - o 20 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

🤣
25 września, 13:01, Większej różnicy nie widzę:

Wszystko to jest „sponsorowane” przez kogoś, komu na tym zależy — i wdrażane na miejscu przez tych, którym zależy na dorwaniu się do „funduszy” i „grantów” wszelakich, bo tak się to dzisiaj robi.

Nie, nie daje się „kopert” ani „walizek” — oferuje się „dostęp do funduszy”. Pod warunkiem, że „miasto wdroży strefę czystego transportu”.

25 września, 14:22, krakus:

uposledzony jestes? te stare auta kopca i truja ludzi. kto tobie płaci za te wpisy? lobby starych gratów? a może mieszkasz na wsi ? wiec już tu nie wjedziesz

25 września, 14:33, 🤣:

Głupi jesteś jak but — te „stare” auta (ponad 20-letnie) spełniają dość surowe normy, przechodzą badania techniczne, mają katalizatory — ale tobie zdaje się, że to są same „Syrenki”.

25 września, 15:21, AutoSerwisGrat:

Najpierw kup sobie swój pierwszy własny samochód, a później zabieraj głos w tematach o których nie masz teraz zielonego pojęcia.

A jakie właściwie pojęcie możesz mieć ty o moim stanie posiadania — bucu głupi — co też ja mam, a czego nie mam?

A
AutoSerwisGrat
25 września, 13:01, Większej różnicy nie widzę:

Wszystko to jest „sponsorowane” przez kogoś, komu na tym zależy — i wdrażane na miejscu przez tych, którym zależy na dorwaniu się do „funduszy” i „grantów” wszelakich, bo tak się to dzisiaj robi.

Nie, nie daje się „kopert” ani „walizek” — oferuje się „dostęp do funduszy”. Pod warunkiem, że „miasto wdroży strefę czystego transportu”.

25 września, 14:22, krakus:

uposledzony jestes? te stare auta kopca i truja ludzi. kto tobie płaci za te wpisy? lobby starych gratów? a może mieszkasz na wsi ? wiec już tu nie wjedziesz

25 września, 14:33, 🤣:

Głupi jesteś jak but — te „stare” auta (ponad 20-letnie) spełniają dość surowe normy, przechodzą badania techniczne, mają katalizatory — ale tobie zdaje się, że to są same „Syrenki”.

Najpierw kup sobie swój pierwszy własny samochód, a później zabieraj głos w tematach o których nie masz teraz zielonego pojęcia.

X
X
25 września, 11:48, Zbigniew Rusek:

W Krakwoie plagą są korki uliczne, a ich przyczyną jest nadmierna ilość indywidualnych aut fatalny układ drogowy. Mniej aut, to mniej korków.

25 września, 14:23, krakus:

popatrz na blachy tych aut. połowa jest spoza krakowa. wystarczy zrobić płatny wjazd. i sie skończy

25 września, 14:37, Apeluję o logikę:

Zdecydujcie się w tym UMK i w radzie miasta, czy popieracie swoich sponsorów z deweloperki i korporacji, czy jednak nie.

Bo jeśli tak, to kto ma zamieszkać w tych wszystkich nowych blokach — i kto ma pracować w tych wszystkich „biuroffcach” — jeśli nie przyjezdni?

No to albo „nie lubisz przyjezdnych” i nie ma sensu to wytrwałe betonowanie miasta, skoro ich tu „nie chcemy” — albo zamknij gębę.

Gibon, kopisto, wyluzuj 😂😂😂

A
Apeluję o logikę
25 września, 11:48, Zbigniew Rusek:

W Krakwoie plagą są korki uliczne, a ich przyczyną jest nadmierna ilość indywidualnych aut fatalny układ drogowy. Mniej aut, to mniej korków.

25 września, 14:23, krakus:

popatrz na blachy tych aut. połowa jest spoza krakowa. wystarczy zrobić płatny wjazd. i sie skończy

Zdecydujcie się w tym UMK i w radzie miasta, czy popieracie swoich sponsorów z deweloperki i korporacji, czy jednak nie.

Bo jeśli tak, to kto ma zamieszkać w tych wszystkich nowych blokach — i kto ma pracować w tych wszystkich „biuroffcach” — jeśli nie przyjezdni?

No to albo „nie lubisz przyjezdnych” i nie ma sensu to wytrwałe betonowanie miasta, skoro ich tu „nie chcemy” — albo zamknij gębę.

🤣
25 września, 13:01, Większej różnicy nie widzę:

Wszystko to jest „sponsorowane” przez kogoś, komu na tym zależy — i wdrażane na miejscu przez tych, którym zależy na dorwaniu się do „funduszy” i „grantów” wszelakich, bo tak się to dzisiaj robi.

Nie, nie daje się „kopert” ani „walizek” — oferuje się „dostęp do funduszy”. Pod warunkiem, że „miasto wdroży strefę czystego transportu”.

25 września, 14:22, krakus:

uposledzony jestes? te stare auta kopca i truja ludzi. kto tobie płaci za te wpisy? lobby starych gratów? a może mieszkasz na wsi ? wiec już tu nie wjedziesz

Głupi jesteś jak but — te „stare” auta (ponad 20-letnie) spełniają dość surowe normy, przechodzą badania techniczne, mają katalizatory — ale tobie zdaje się, że to są same „Syrenki”.

d
duktator
25 września, 11:48, Zbigniew Rusek:

W Krakwoie plagą są korki uliczne, a ich przyczyną jest nadmierna ilość indywidualnych aut fatalny układ drogowy. Mniej aut, to mniej korków.

nakazuję odbieranie samochodów tym, którzy nie są funkcjonariuszami partyjnymi tak aby poprawić komfort życia wybranym elytom.

k
krakus
25 września, 11:48, Zbigniew Rusek:

W Krakwoie plagą są korki uliczne, a ich przyczyną jest nadmierna ilość indywidualnych aut fatalny układ drogowy. Mniej aut, to mniej korków.

popatrz na blachy tych aut. połowa jest spoza krakowa. wystarczy zrobić płatny wjazd. i sie skończy

k
krakus
25 września, 13:01, Większej różnicy nie widzę:

Wszystko to jest „sponsorowane” przez kogoś, komu na tym zależy — i wdrażane na miejscu przez tych, którym zależy na dorwaniu się do „funduszy” i „grantów” wszelakich, bo tak się to dzisiaj robi.

Nie, nie daje się „kopert” ani „walizek” — oferuje się „dostęp do funduszy”. Pod warunkiem, że „miasto wdroży strefę czystego transportu”.

uposledzony jestes? te stare auta kopca i truja ludzi. kto tobie płaci za te wpisy? lobby starych gratów? a może mieszkasz na wsi ? wiec już tu nie wjedziesz

k
krakus
25 września, 13:14, Mm:

Po centrum Berlina jeździ policja 25 letnimi vanami jak to się ma do ekologii?

pojedz do berlina i sie zapytaj. tu jest polksa i kraków. i nie beddziesz już ty wjezdzał swoim gratem.

f
fvfnnn
ludzie z wiosek przyjezdzają takimi starymi autami do kraka. wreszcie bedzie spokój. mam zamiar robic zdjecia i donoscic na policje.
p
prezydęt
25 września, 12:04, mirek:

ps. mam kilka klasycznych aut. Ale nie na żółtych tablicach bo nie muszę albo nie są aż tak klasyczne. Co mam zrobić żeby pojechać na zlot, skoro mieszkam w krakowie.... albo na rajd offroadowy? Kupić lawetę? Czy Kupić garaż na obrzeżach Krakowa, czy może wyprowadzić się z miasta?

wyprowadź się z miasta i nie chwal się tymi szczerupami.

M
Mm
Po centrum Berlina jeździ policja 25 letnimi vanami jak to się ma do ekologii?
T
Taxi
Fetor jest wyczuwalny na poziomie frontowego parkingu M1 szczegolnie w godzinach 2-5 rano. Czasem robie tam przerwe.
W
Większej różnicy nie widzę
Wszystko to jest „sponsorowane” przez kogoś, komu na tym zależy — i wdrażane na miejscu przez tych, którym zależy na dorwaniu się do „funduszy” i „grantów” wszelakich, bo tak się to dzisiaj robi.

Nie, nie daje się „kopert” ani „walizek” — oferuje się „dostęp do funduszy”. Pod warunkiem, że „miasto wdroży strefę czystego transportu”.
m
mirek
ps. mam kilka klasycznych aut. Ale nie na żółtych tablicach bo nie muszę albo nie są aż tak klasyczne. Co mam zrobić żeby pojechać na zlot, skoro mieszkam w krakowie.... albo na rajd offroadowy? Kupić lawetę? Czy Kupić garaż na obrzeżach Krakowa, czy może wyprowadzić się z miasta?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska