Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stacja PKP w Olkuszu to obraz nędzy i rozpaczy. Pilnie potrzebny remont. Prace wycenione są na około 130 milionów złotych. Zobacz zdjęcia

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Wideo
od 16 lat
Zniszczone perony kolejowe w Olkuszu przejdą remont. Prace o wartości około 130 milionów złotych obejmą budowę pięciu torów stacyjnych oraz dwóch peronów, na których powstaną wiaty sektorowe. Inwestycja jest na etapie przygotowywania dokumentacji. Szacuje się, że zostanie ona zrealizowana do 2025 roku. Czy tym razem obietnica będzie miała pokrycie?

Stacja kolejowa w Olkuszu przejdzie remont

Perony kolejowe w Olkuszu to obraz nędzy i rozpaczy. Od lat nieremontowane i zniszczone wiaty, ławki a nawet nawierzchnia straszą pasażerów. Ani trochę lepiej nie prezentują się słupy trakcyjne, które są całe pordzewiałe.

Jedyne co „trzyma się tam kupy” to kosze na śmieci oraz tablice z rozkładem jazdy. Te niedawno temu jako jedyne elementy wyposażenia zostały wymienione na nowe.

Perony kolejowe w Olkuszu
Perony kolejowe w Olkuszu Paweł Mocny

Podczas konferencji prasowej, która została zorganizowana z okazji ogłoszenia przetargu na remont olkuskiego odcinka DK 94 Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że remont zniszczonych peronów jest na etapie przygotowywania dokumentacji.

- Czekamy na pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że to pozwolenie zostanie wydane w sierpniu a to pozwoli ogłosić przetarg na budowę nowoczesnej stacji kolejowej. Koszt tej przebudowy to około 130 milionów złotych - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Perony kolejowe w Olkuszu
Perony kolejowe w Olkuszu Paweł Mocny

Inwestycja ma objąć pięć torów stacyjnych. Każdy o długości 750 metrów. Dodatkowo wybudowane zostaną dwa perony o długości 400 i 500 metrów z wiatami sektorowymi. Ponadto znajdująca się w fatalnym stanie kładka dla pieszych zostanie zastąpiona przejściem podziemnym.

Co z remontem dworca PKP w Olkuszu?

W znacznie gorszym stanie niż perony kolejowe jest olkuski dworzec PKP. Odpadające tynk i farba, powybijane szyby i pordzewiałe elementy metalowe od lat są niechlubną wizytówką Srebrnego Miasta. Warto także dodać, że obecnie budynek nie służy podróżującym. Ci, którzy chcieliby skorzystać z kas biletowych czy poczekalni zastaną jedynie zastawione kratą drzwi.

Budynek przeszedł remont w 2018 roku. Przeprowadzone wówczas pracę objęły jednak sam dach budynku.

Dworzec PKP w Olkuszu
Dworzec PKP w Olkuszu Paweł Mocny

- Spółka Polskie Koleje Państwowe w czerwcu bieżącego roku ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Obecnie analizowane są złożone oferty. Zawarcie umowy z wyłonioną w tym przetargu firmą projektową planowane jest na wrzesień bieżącego roku Wykonawca będzie miał 60 tygodni na przygotowanie dokumentacji. Rozpoczęcie robot budowlanych nastąpi na przełomie 2024 i 2025 roku Wyremontowany dworzec zostanie udostępniony pasażerom w pierwszym kwartale 2026 roku. Szacowany budżet inwestycji wynosi 10 milionów złotych – można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

O planach na remont dworca Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował także na konferencji przy olkuskim odcinku drogi krajowej numer 94. W remont olkuskiego „domu strachów” nie wierzy jednak znaczna część mieszkańców Olkusza. Ten sam remont był bowiem zapowiadany przed wyborami w 2019 roku oraz przed wczeniejszymi. Wówczas minister Adamczyk oraz prezes Polskich Kolei Państwowych informowali o zakwalifikowaniu dworca w Olkuszu do rządowego Programu Inwestycji Lokalnych. Nowe oblicze budynek miał otrzymać do… 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska