https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stacja PKP w Olkuszu to obraz nędzy i rozpaczy. Pilnie potrzebny remont. Prace wycenione są na około 130 milionów złotych. Zobacz zdjęcia

Paweł Mocny
Wideo
od 16 lat
Zniszczone perony kolejowe w Olkuszu przejdą remont. Prace o wartości około 130 milionów złotych obejmą budowę pięciu torów stacyjnych oraz dwóch peronów, na których powstaną wiaty sektorowe. Inwestycja jest na etapie przygotowywania dokumentacji. Szacuje się, że zostanie ona zrealizowana do 2025 roku. Czy tym razem obietnica będzie miała pokrycie?

Stacja kolejowa w Olkuszu przejdzie remont

Perony kolejowe w Olkuszu to obraz nędzy i rozpaczy. Od lat nieremontowane i zniszczone wiaty, ławki a nawet nawierzchnia straszą pasażerów. Ani trochę lepiej nie prezentują się słupy trakcyjne, które są całe pordzewiałe.

Jedyne co „trzyma się tam kupy” to kosze na śmieci oraz tablice z rozkładem jazdy. Te niedawno temu jako jedyne elementy wyposażenia zostały wymienione na nowe.

Perony kolejowe w Olkuszu
Perony kolejowe w Olkuszu Paweł Mocny

Podczas konferencji prasowej, która została zorganizowana z okazji ogłoszenia przetargu na remont olkuskiego odcinka DK 94 Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że remont zniszczonych peronów jest na etapie przygotowywania dokumentacji.

- Czekamy na pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że to pozwolenie zostanie wydane w sierpniu a to pozwoli ogłosić przetarg na budowę nowoczesnej stacji kolejowej. Koszt tej przebudowy to około 130 milionów złotych - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Perony kolejowe w Olkuszu
Perony kolejowe w Olkuszu Paweł Mocny

Inwestycja ma objąć pięć torów stacyjnych. Każdy o długości 750 metrów. Dodatkowo wybudowane zostaną dwa perony o długości 400 i 500 metrów z wiatami sektorowymi. Ponadto znajdująca się w fatalnym stanie kładka dla pieszych zostanie zastąpiona przejściem podziemnym.

Co z remontem dworca PKP w Olkuszu?

W znacznie gorszym stanie niż perony kolejowe jest olkuski dworzec PKP. Odpadające tynk i farba, powybijane szyby i pordzewiałe elementy metalowe od lat są niechlubną wizytówką Srebrnego Miasta. Warto także dodać, że obecnie budynek nie służy podróżującym. Ci, którzy chcieliby skorzystać z kas biletowych czy poczekalni zastaną jedynie zastawione kratą drzwi.

Budynek przeszedł remont w 2018 roku. Przeprowadzone wówczas pracę objęły jednak sam dach budynku.

Dworzec PKP w Olkuszu
Dworzec PKP w Olkuszu Paweł Mocny

- Spółka Polskie Koleje Państwowe w czerwcu bieżącego roku ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Obecnie analizowane są złożone oferty. Zawarcie umowy z wyłonioną w tym przetargu firmą projektową planowane jest na wrzesień bieżącego roku Wykonawca będzie miał 60 tygodni na przygotowanie dokumentacji. Rozpoczęcie robot budowlanych nastąpi na przełomie 2024 i 2025 roku Wyremontowany dworzec zostanie udostępniony pasażerom w pierwszym kwartale 2026 roku. Szacowany budżet inwestycji wynosi 10 milionów złotych – można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

O planach na remont dworca Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował także na konferencji przy olkuskim odcinku drogi krajowej numer 94. W remont olkuskiego „domu strachów” nie wierzy jednak znaczna część mieszkańców Olkusza. Ten sam remont był bowiem zapowiadany przed wyborami w 2019 roku oraz przed wczeniejszymi. Wówczas minister Adamczyk oraz prezes Polskich Kolei Państwowych informowali o zakwalifikowaniu dworca w Olkuszu do rządowego Programu Inwestycji Lokalnych. Nowe oblicze budynek miał otrzymać do… 2023 roku.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol
Jeszcze pod koniec XX wieku dworzec kolejowy stanowił jeden z ważniejszych obiektów w życiu miasta. Tam mieściła się administracja, dyżurny ruchu, kasa biletowa, poczekalnia, toalety, bufet, a często również świetlice dla młodzieży dojeżdżającej dla szkół. Na peronach nie zobaczymy już pana w czerwonej czapce z lizakiem, bufety pozamykane, kasy zastąpiły automaty, czytelne rozkłady jazdy wiszące w każdym holu dworca polikwidowane bo tak sobie wymyślił jakiś oszołom z Warsiawy, bo każdy mam mieć smartfona z dostępem do internetu, albo bryle ze szkłem powiększającym aby szukać połączeń na papierowych , rozkładach jazdy, administracja siedzi w dużych miastach. Dworce przestały spełniać swoje funkcje więc od lat stoją opuszczone i zdewastowane.Remonty tych obiektów to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zamiast remontami mało funkcjonalnych budynków które nie urzekają już nikogo swoją architekturą najpierw trzeba zająć się peronami, wiatami ibudową podziemnych tuneli umożliwiających bezpieczne do nich dojście. Budynki dworcowe powinny być przekazne lokalnym władzom albo odsprzedane, bo ich remonty i eksploatacja regeneruje tylko koszty, a po odbudowie stają się siedliskiem bezdomnych i całej rzeszy patologi społecznej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska