Przykład błędnego planowania remontu
Najlepszym przykładem błędnego planowania przedsięwzięć, zdaniem Krzysztofa Kwarciaka, szefa Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków! jest konieczność dwukrotnego zamykania w krótkim czasie jednej z jezdni al. Krasińskiego, która teraz jest wyłączona przez remont Mostu Dębnickiego, a na wiosnę będzie nieczynna w związku z pracami na ul. Kościuszki.
- Jakby nie można było połączyć tych robót, żeby uniknąć paraliżu kluczowej dla miasta arterii. Chaos panujący na placu budowy i niedotrzymywanie kolejnych terminów stały się już swoistą krakowską tradycją. Dlatego uważamy, że potrzebne są głębokie zmiany. Pewnie przedstawiciele władz miasta będą zdziwieni czego my oczekujemy. Rolą społeczników jest jednak motywowanie urzędników do lepszej pracy. Mamy już dość ,,bylejakizmu", który jest charakterystyczny dla wielu obszarów działania krakowskiego samorządu - mówi Kwarciak.
Dziesiątki tysięcy godzin zmarnowanych dziennie
Realizowane ze ślimaczym tempem inwestycje są dużym problemem. Jakby przemnożyć liczbę mieszkańców i czas, który każdy traci to w przypadku wielu inwestycji możemy mówić o dziesiątkach tysiącach godzin zmarnowanych dziennie.
Gdy zapytałem się wczoraj urzędników czemu na zamkniętej ulicy Kościuszki niewiele się dzieje to usłyszałem, żeby się tym nie przejmować, bo przecież wykonawca ma bardzo dużo czasu. I takie podejście jest właśnie istotą problemu - dodaje Kwarciak.
Oto szczegółowy opis propozycje zawartych w petycji :
Remonty Kluczowych Ulic I Torowisk W Systemie Dwuzmianowym, Aby Przyspieszyć Prowadzenie Prac
Remonty najważniejszych krakowskich ulic i torowisk tramwajowych powinny być standardowo prowadzone w systemie dwuzmianowym, co znacząco przyspieszyłoby tempo realizacji kluczowych miejskich inwestycji . Zmiana wiązałoby się z koniecznością zaangażowania większej liczby pracowników, którzy wykonywaliby jednak swoje czynności przez krótszy okres czasu, więc łączna liczba przepracowanych godzin byłaby zazwyczaj notowana na podobnym poziomie jak obecnie.
Tworzenie precyzyjnych harmonogramów robót, które będą motywować wykonawców do szybszej pracy
Można odnieść wrażenie, że harmonogramy miejskich inwestycji przewidują coraz dłuższe terminy realizacji inwestycji, a przy planowaniu przedsięwzięć uwzględnia się sporą rezerwę, która ma zabezpieczać przed opóźnieniami. Zabieg sprawa, że miejscy urzędnicy nie muszą się tłumaczyć z niedotrzymania terminów, ale za to duża ilość czasu na wykonanie zadania skutkuje mniejszą motywacją wykonawców do szybkiej pracy. Problem można rozwiązać po przez tworzenie harmonogramów, przypominających swoisty algorytm.
Zamykanie ulic etapami
Gdy startują prace często jest zamykany na wyrost cały obszar inwestycji, mimo, że roboty początkowo są prowadzone na niewielkim obszarze. W efekcie nieraz po wygrodzonym terenie hula wiatr, a w tym czasie mieszkańcy tracą czas na objazdy. Można odnieść wrażenie, że sytuacja jest efektem pewnie swoistego oportunizmu. Miastu jest prościej przekazać cały plac budowy i stworzyć jedną organizację ruchu. Gdyby zamykanie zostało podzielne na etapy to pewnie urzędnicy mieliby więcej pracy, ale za to mieszkańcy mogliby oszczędzić dużo czasu.
Ogólnomiejki plan remontów, czyli usprawnienie obiegu informacji
Twierdzenie, że Kraków ma problem z planowaniem inwestycji jest truizmem. Miejskie jednostki często nie wiedzą wzajemnie o swoich planach, a podejmujący decyzje nie zawsze mają pełną świadomość sytuacji. W efekcie nieraz zdarza się, że rozkopywane są objazdy remontowanych dróg czy dochodzi do innych kolizji. Problem potęguję to, ze wiele inwestycji jest dopychanych kolanem ostatnich chwili, a miasto często ma olbrzymie trudności, żeby wystartować z pracami. Dlatego proponujemy , żeby zacząć tworzyć ogólnomiejkim plan remontów, który uwzględniałby zadania wszystkich jednostek.
Lepsza współpraca z projektantami i archeologami, aby ograniczyć puste przebiegi
Często podczas inwestycji okazuje, się, że w terenie sytuacja inaczej wygląda niż jest to zapisane w projekcie. Dlatego rutynowo dokonuje się zmian w dokumentacji . Nie zawsze współpraca z projektantem przebiega płynnie, a czasem przedłużające się oczekiwanie na dokonanie korekt zatrzymuje cały plac budowy. Umowy z projektami powinni kłaść większy nacisk na terminy, a w pewnych sytuacja może lepie były gdyby miejskie biura projektowe zawiadywały dostosowaniem projektów dokumentacji. Podobnie problematyczna jest czasem współpraca z archeologami.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów
Dlaczego komary są pożyteczne?
