- Propozycja zmian obejmuje likwidację zapisu mówiącego o tym, że samochody z silnikiem diesla, spełniające normę Euro 4, zarejestrowane po 1 marca 2023 roku nie będą mogły wjeżdżać do Krakowa od 1 lipca 2024 roku. Uznaliśmy, że duża liczba przewoźników z Krakowa i spoza miasta, przede wszystkim dowożących towar, musiałaby w szybkim czasie wymienić pojazdy, co mogłoby się skończyć przerzuceniem kosztów zakupu nowych aut na odbiorców towarów, czyli na mieszkańców - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Kolejne proponowane zmiany to:
- likwidacja naklejek informujących o normie emisji spalin dotyczących danego pojazdu, pozostanie jedynie rejestracja elektroniczna;
- utrzymany termin 1 lipca 2024 roku dla pojazdów, które nie spełniają norm emisji Euro 1 dla samochodów benzynowych i do euro 2 w przypadku diesli;
- od 1 lipca 2026 roku do Krakowa nie będą mogły wjeżdżać pojazdy do Euro 2 w przypadku aut na benzynę i Euro 4 w zakresie dieslów, nie będzie to dotyczyło mieszkańców Krakowa;
- 1 stycznia 2028 roku nie mogłyby wjeżdżać do Krakowa pojazdy nie spełniające norm: do Euro 3 w przypadku silników benzynowych i Euro 5 jeżeli chodzi o diesle.
Dotychczasowa uchwała w sprawie SCT przewiduje, że od 1 lipca 2024 roku w Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i do Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazdy musiały spełniać nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla.
O złagodzeniu przepisów ostatecznie będą musieli zadecydować radni miejscy.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca podsumow...
Z propozycjami zmian wystąpili radni z klubu "Kraków dla Mieszkańców". Ich zdaniem z ograniczeń związanych z SCT powinni zostać wyłączeni mieszkańcy Krakowa, którzy zarejestrowali swoje samochody w mieście przed 1 marca 2023 r. - Stare i trujące samochody powinny być wypchane z miasta w imię zdrowia krakowian, ale powinien to być przejrzysty oraz nie budzący strachu i niepokoju proces - przekonuje Łukasz Maślona z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.
Według założeń radnych z tego klubu: „Chociaż mieszkańcy Krakowa posiadający samochody niespełniające wymogów będą mogli nimi jeździć na terenie miasta, to jednak w sytuacji, kiedy zdecydują się na wymianę pojazdu na nowy, będzie on już musiał spełniać wymogi SCT”.
FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Gdzie na sanki w Krakowie? Lista najlepszych górek do zjeżdżania na sankach MAPA
- Tak wyglądają wnętrza legendarnego hotelu Cracovia. Niebawem powstanie tu nowe muzeum
- Horoskop miłosny na grudzień 2023. Zobacz, co cię czeka w nadchodzących tygodniach!
rs