Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu: Jest gotowy pakiet zmian dotyczących ograniczonego wjazdu do Krakowa

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od połowy 2024 roku w Krakowie ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta samochodów emitujących najwięcej spalin.
Od połowy 2024 roku w Krakowie ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta samochodów emitujących najwięcej spalin. Andrzej Banaś
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig ustalił z dyrekcją Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie listę zmian dotyczących Strefy Czystego Transportu, która ma ograniczyć wjazd do miasta samochodów z silnikami emitującymi najwięcej spalin. Obostrzenia planowane od 2024 roku zostały nieco złagodzone.

- Propozycja zmian obejmuje likwidację zapisu mówiącego o tym, że samochody z silnikiem diesla, spełniające normę Euro 4, zarejestrowane po 1 marca 2023 roku nie będą mogły wjeżdżać do Krakowa od 1 lipca 2024 roku. Uznaliśmy, że duża liczba przewoźników z Krakowa i spoza miasta, przede wszystkim dowożących towar, musiałaby w szybkim czasie wymienić pojazdy, co mogłoby się skończyć przerzuceniem kosztów zakupu nowych aut na odbiorców towarów, czyli na mieszkańców - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Kolejne proponowane zmiany to:

  • likwidacja naklejek informujących o normie emisji spalin dotyczących danego pojazdu, pozostanie jedynie rejestracja elektroniczna;
  • utrzymany termin 1 lipca 2024 roku dla pojazdów, które nie spełniają norm emisji Euro 1 dla samochodów benzynowych i do euro 2 w przypadku diesli;
  • od 1 lipca 2026 roku do Krakowa nie będą mogły wjeżdżać pojazdy do Euro 2 w przypadku aut na benzynę i Euro 4 w zakresie dieslów, nie będzie to dotyczyło mieszkańców Krakowa;
  • 1 stycznia 2028 roku nie mogłyby wjeżdżać do Krakowa pojazdy nie spełniające norm: do Euro 3 w przypadku silników benzynowych i Euro 5 jeżeli chodzi o diesle.

Dotychczasowa uchwała w sprawie SCT przewiduje, że od 1 lipca 2024 roku w Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i do Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazdy musiały spełniać nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla.

O złagodzeniu przepisów ostatecznie będą musieli zadecydować radni miejscy.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic. W grudniu ruszą ważne prace z związane z drążeniem tunelu.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca podsumow...

Z propozycjami zmian wystąpili radni z klubu "Kraków dla Mieszkańców". Ich zdaniem z ograniczeń związanych z SCT powinni zostać wyłączeni mieszkańcy Krakowa, którzy zarejestrowali swoje samochody w mieście przed 1 marca 2023 r. - Stare i trujące samochody powinny być wypchane z miasta w imię zdrowia krakowian, ale powinien to być przejrzysty oraz nie budzący strachu i niepokoju proces - przekonuje Łukasz Maślona z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.

Według założeń radnych z tego klubu: „Chociaż mieszkańcy Krakowa posiadający samochody niespełniające wymogów będą mogli nimi jeździć na terenie miasta, to jednak w sytuacji, kiedy zdecydują się na wymianę pojazdu na nowy, będzie on już musiał spełniać wymogi SCT”.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

rs

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska