FLESZ - Miliony za bezpieczeństwo w sieci. Powstaje cyberwojsko.
Do 32. skrzyżowań w różnych częściach Tarnowa doprowadzana jest w tej chwili sieć światłowodowa, która połączy sygnalizatory i zamontowane na nich kamery monitoringu z Centrum Sterowania Ruchem powstającym przy ul. Nadbrzeżnej. Pracujący tam będą mieli podgląd na ruch na najważniejszych ulicach w mieście.
- Operatorzy będą mieli możliwość na bieżąco dokonywania zmian ustawień sygnalizatorów w taki sposób, aby zmniejszać natężenie ruchu w wybranych obszarach miasta, a także planować zmiany organizacji ruchu – tłumaczył podczas konferencji w magistracie Waldemar Matukiewicz z firmy Sprint S.A., która wygrała przetarg na wprowadzenie w Tarnowie Inteligentnego Transportu Samochodowego.
Na drogach wlotowych do Tarnowa pojawiły się już maszty, na których zamontowane zostaną elektroniczne tablice, proponujące najkrótsze trasy przejazdu przez miasto oraz informujące o zmianach w ruchu bądź o groźnych zdarzeniach. Z kolei kierowcy, za pomocą specjalnej aplikacji, na smartfony będą mogli dowiedzieć się, na jakich ulicach w centrum w danej chwili są dostępne wolne miejsca parkingowe i skorzystać z funkcji „naprowadzania” do nich.
Budowa S7 pod Krakowem. Robotnicy pracują pełną parą [ZDJĘCI...
Na najważniejszych arteriach w mieście, m.in. na ulicach Krakowskiej, Lwowskiej, Mościckiego, Nowodąbrowskiej i Jana Pawła prowadzone będą ciągłe pomiary ruchu. Dodatkowo w wielu częściach Tarnowa pojawią się stacje pogodowe, których głównym zadaniem będzie rejestrowanie parametrów mających wpływ na warunki jazdy, jak np. oblodzenie jezdni, zamglenie czy silne podmuchy wiatru. Stacje monitorować mają także jakość powietrza i natężenie hałasu. Wszystkie dane trafiać mają do Centrum Sterowania Ruchem, gdzie będą przetwarzane tak, by proponować kierowcom takie trasy dojazdu, które nie będą generować dodatkowych korków.
Na wdrożeniu ITS w Tarnowie skorzystać mają nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie komunikacji miejskiej. Po uruchomieniu systemu priorytet przejazdu przez skrzyżowania będą miały autobusy MPK. Kierowca spóźnionego kursu, będzie mógł wydłużyć czas trwania zielonego światła i dojechać szybciej na przystanek, zamiast czekać na kolejną zmianę świateł.
- Aby system mógł w pełni działać musimy poprowadzić w mieście ponad 20 kilometrów nowej sieci światłowodowej, poza tą, która już jest ułożona. Zapewni ona wysoką przepustowość, a w przyszłości umożliwi dalszy rozwój całego systemu – tłumaczy Artur Michałek, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie.
Prace na razie prowadzone są w taki sposób, aby utrudnienia dla kierowców były jak najmniejsze. Najczęściej w godzinach wieczornych i nocnych, kiedy ruch jest minimalny.
- Najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane prace dopiero przed nami, choćby związane z nacinaniem jezdni i montażem w nich detektorów ruchu czy wymianą sterowników i przeprogramowaniem sygnalizacji świetlnej. A ponieważ wykonywane będą one w sąsiedztwie skrzyżowań, utrudnienia w ruchu będą nieuniknione – przyznaje jednak dyr. Michałek.
Prace związane z wprowadzeniem Inteligentnego Systemu Transportowego w Tarnowie zakończyć się mają do połowy roku.
Przetarg na projekt nowego mostu na Dunajcu w Ostrowie rozstrzygnięty
