https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To już 10 lat z autobusami elektrycznymi w Krakowie

Piotr Rąpalski
Rok 2014
Rok 2014 Anna Kaczmarz / Polskapresse / Dziennik Polski
Dokładnie 10 lat temu, 29 kwietnia 2014 roku, w Krakowie została uruchomiona pierwsza regularna linia obsługiwana przez autobusy zasilane energią elektryczną. Takie pojazdy pojawiły się na linii nr 154, która łączyła Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Była to pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Do jej obsługi skierowano autobusy elektryczne pochodzące od różnych producentów.

Od tego czasu w krakowskiej komunikacji sporo się zmieniło. MPK SA w Krakowie posiada obecnie już 121 autobusów elektrycznych, które były kupowane w latach 2016-2023. Są to pojazdy dwóch producentów: Solarisa (117 autobusów) oraz Irizara (4 autobusy).

Wyróżniają się m.in. długością, wśród nich są autobusy małe o długości ok. 9 metrów, standardowe – 12-metrowe oraz przegubowe o długości 18 metrów. Wszystkie łączy to, że są zeroemisyjne. Kursują na 16 krakowskich liniach: 107, 124, 144, 155, 164, 169, 173, 174, 179, 194, 304, 424, 434, 494, 475, 503.

Pisaliśmy w 2014 roku:

"Kraków już od kilku lat planował wprowadzenie autobusów elektrycznych do komunikacji miejskiej. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, które były prowadzone przez MPK SA na początku ubiegłego roku. Z kolei już w 2012 roku krakowski przewoźnik przygotował i złożył projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach programu unijnego.

– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze – mówił prezydent Jacek Majchrowski w trakcie prezentacji nowych pojazdów.

Wielka akcja Lasów Państwowych : #sadzimMY

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska