"Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km" - argumentuje krakowskie MPK.
Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).
Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata. Otwarcie ofert zaplanowano na 26 lutego.
MPK oświadcza po fali komentarzy:
"Odnosząc się do komentarzy i pytań dotyczących kosztów poprawy parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach z 2017 roku, które ma w swojej flocie MPK SA w Krakowie, warto porównać koszty eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną i spalinową.
Przy złożeniu średniego rocznego przebiegu autobusu na poziomie 60 tys. km, okresu eksploatacji wynoszącym 10 lat, uwzględniając dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych w wysokości niemal 83 proc. i zakładając wymianę baterii między 7 a 10 rokiem użytkowania autobusów koszt przejechania 1 km autobusem elektrycznym w stosunku do autobusu spalinowego jest niższy o 1,28 zł (dane z 2023 roku w zakresie cen energii i oleju napędowego oraz struktury autobusów standardowych i przegubowych).
Warto też wiedzieć, że autobusy elektryczne zakupione w 2023 roku mają 10-letni okres gwarancji na baterię.
Pojawiły się również komentarze, że wymiana baterii w siedmioletnich autobusach elektrycznych będzie kosztować tyle co zakup nowych pojazdów. Dementujemy te informacje – oczekujemy, że koszt wymiany baterii wyniesie od 400 tys. do 600 tys. zł, w zależności od konfiguracji i typu pojazdu. Ponadto wymiana baterii umożliwi dalszą, wieloletnią eksploatację pojazdów elektrycznych"
Polacy chcą handlu w niedziele

- Gdzie są najdroższe, a gdzie najtańsze mieszkania w Krakowie? Ranking dzielnic 2024
- Najpiękniejsze pary z krakowskich studniówek! To one przyciągały wzrok
- Pistacjowe croissanty robią furorę w internecie! Gdzie można je zjeść w Krakowie?
- Zimowe wycieczki w Tatry z dziećmi. Zobaczcie łatwe i przyjemne szlaki w górach