Tramwaje pojadą na Azory i Górkę Narodową. A co z Mistrzejowicami?

Piotr TymczakZaktualizowano 
Miasto przygotowuje się do budowy dwóch linii na północy Krakowa. Wciąż nie ma rozstrzygnięć co do trzeciego połączenia.

Zarząd Inwestycji Miejskich (ZIM) ogłosił właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczącej budowy linii tramwajowej na odcinku Krowodrza Górka - Azory. Nową trasą tramwaje mogłyby pojechać za trzy lata. Rok wcześniej ma być gotowe połączenie Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Wciąż nie ma natomiast decyzji co do budowy trzeciej bardzo ważnej linii dla północy Krakowa między ul. Meissnera a Mistrzejowicami.

- Tramwaj na Prądnik Czerwony, a więc linia Meissnera - Mistrzejowice już powinna funkcjonować. Jest o wiele pilniejszą inwestycją niż budowa odnogi na Azory - komentuje Dominik Jaśkowiec, radny miejski PO, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa. - Nie ma co przekonywać, wystarczy popatrzeć na analizy, że liczba osób jeżdżących na trasie przez Prądnik Czerwony jest nawet większa od tego, ilu mieszkańców podróżuje do Górki Narodowej. Przecież przy rondzie Polsadu mamy wielkie centrum biurowe i usług. Tylko linia tramwajowa może zaspokoić potrzeby komunikacyjne w tym rejonie - dodaje.

Na Azory, a później do galerii

W przypadku linii na Azory ZIM ogłosił na razie przetarg na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Zgodnie z planem ma on być gotowy na wiosnę tego roku. Zaraz potem ZIM zamierza przeprowadzić przetarg na zaprojektowanie i realizację inwestycji, szacowanej na ok. 100 mln zł. Prace powinny się rozpocząć w 2019 roku. - Zakładam, że z nowej linii tramwajowej mieszkańcy będą mogli zacząć korzystać już za około trzy lata - zapowiada Janina Pokrywa, dyrektorka ZIM.

Zadanie ma polegać na budowie linii tramwajowej o długości ok. 2,5 km, podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory (w rejonie węzła przy ul. Weissa). W ramach przedsięwzięcia powstaną cztery przystanki tramwajowe, towarzysząca infrastruktura techniczna, urządzenia do sterowania ruchem i informacji pasażerskiej.

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

Na końcu tego odcinka trasy, w rejonie ul. Weissa, zaplanowano parking park&ride na ok. 200 samochodów. Przewiduje się także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Zmodernizowany będzie także układ drogowy powiązany z nową linią tramwajową. Opracowanie ma też uwzględniać kontynuację w kolejnych latach budowy trasy tramwajowej z Azorów do Bronowic, do pętli w rejonie ul. Chełmońskiego i Galerii Bronowice.

Do Górki Narodowej w 2020 roku

W tym roku ma się natomiast rozpocząć inna wyczekiwana od lat inwestycja - budowa linii tramwajowej z pętli w Krowodrzy Górce do Górki Narodowej. W jej ramach powstanie torowisko o długości ok. 5,5 km oraz ok. 5 km jezdni, a także dwupoziomowe skrzyżowanie w ciągu ul. Opolskiej. W maju ubiegłego go roku rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę przedsięwzięcia, za które miasto zapłaci przeszło 326 mln zł.

Trasa nowej linii przebiegnie przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej. Prace obejmą również przebudowę pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowę pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa z budynkiem dworcowym, a także trzech parkingów park&ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa. W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice: Pachońskiego, Siewna, Bociana, powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Planowany termin rozpoczęcia robót wyznaczono na 22 września tego roku, a zakończenie na 22 listopada 2020 r. Uszczegółowiony harmonogram kolejności realizacji poszczególnych etapów powinien być znany we wrześniu po uzyskaniu pozwoleń budowlanych.

Za budowę tramwaju do Górki Narodowej odpowiada Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Co prawda od września ubiegłego roku funkcjonuje ZIM, który miał zwolnić ZIKiT od dużych zadań, ale tej jednostce pozostawiono to przedsięwzięcie, bowiem prowadziła je od początku.

Prywatna linia do Mistrzejowic?

ZIKiT zajmuje się też przygotowaniem budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. W tym przypadku miasto szuka jednak zewnętrznych pieniędzy na realizację zadania za ponad 400 mln zł.

- Jak się buduje inne rzeczy, to później nie ma na to, co jest najważniejsze - komentuje radny Jaśkowiec.

ZIKiT prowadzi obecnie analizy dotyczące możliwości realizacji zadania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Polegałoby to na tym, że firma, która wybuduje linię, będzie później odzyskiwać nakłady poprzez pobieranie opłat za utrzymanie linii (pod uwagę bierze się rozszerzenie zakresu utrzymania na całą sieć tramwajową). Decyzje powinny zapaść na przełomie tego i przyszłego miesiąca. „Założenie jest takie, że w 36 miesięcy od podpisania umowy z partnerem prywatnym linia zostanie oddana do użytkowania, według planu to końcówka 2021 roku” - informują w ZIKiT.

Linia do Mistrzejowic ma mieć ok. 4,5 km długości i zostać poprowadzona od skrzyżowania ul. Jana Pawła II, z ul. Lema i Meissnera aż do Mistrzejowic.

- Czekam na finał ZIKiT-owskiego tańca wokół partnerstwa publiczno-prywatnego, czy coś z tego wyniknie. Liczę na to, że zostanie ogłoszony przetarg na inwestycję - mówi radny Jaśkowiec.

ZIM ma natomiast w dalszych planach budowę linii tramwajowej w ul. Nowohuckiej, Stella-Sawickiego i Wiślickiej, ale dopiero po 2022 r.

KONIECZNIE ZOBACZCIE:

Google Street View. Najśmieszniejsze, najbardziej absurdalne zdjęcia!

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Ministerstwa! LISTY GOŃCZE

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Nie znasz tych ulic w Krakowie? Jesteś słoikiem! [FOTO-QUIZ]

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Mówimy po krakosku 2 - odc. 2

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwaje pojadą na Azory i Górkę Narodową. A co z Mistrzejowicami? - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
H
Hutnik

Przez 4 kadencje nic nowego nie przybyło w Nowej Hucie . Ostatnie inwestycje to szpital i NCK - lata 80te. O drodze na Kocmyrzów to już szkoda pisać. Po Machlojku tylko smog zostanie, pomimo że Kombinat praktycznie nie pracuje,

zgłoś
H
Henio

Wiemy jak skończyły się prywatne autostrady. Są najdroższe w Polsce. Kraków nie wyciąga z tego wniosków.

zgłoś
H
Hela

Obudźże się Krakowie! Po co ładować kolejną linię przez zapchane Rondo Mogilskie? Nowy tramwaj na Mistrzejowice powinien jechać od Cmentarza Rakowickiego przez Olszę II, a nie znowu na około przez Meissnera!

zgłoś
O
Obserwator

Mamy już prywatną autostradę wybudowaną na nasze pieniądze. Szukamy następnego ujścia tym razem miejskich pieniędzy do prywatnych kieszeni ? Może bilety specjalne sprzedawać będzie konduktor, aby nie zbłądziły do kasy MPK ? Cena to oczywiście wolny rynek ...

zgłoś
L
Lodziara

Jestem za....tytułem. Może torowiska byłyby lepsze? Takie jak w innych miastach. Obecnie mamy chyba najgorsze w całej Europie, włączając Ukrainę.

zgłoś
P
Prądnik

Według ZIKITU tramwaj z Os Oświecenia ma jechać na dworzec 30 min - czyli dłużej niż obecnie autobus !!!!!!!!

Co za idiota planuje linie tramwajową między blokami gdzie prędkość przelotowa będzie 5 kmh ??!!!!

zgłoś
c
człek

Cały czas nie za bardzo widzę sens linii przez Meissnera. Linia ze śródmieścia do Mistrzejowic jest niezbędna, lecz dlaczego przez Wieczystą? O wiele bardziej racjonalny jest przebieg przez Rakowicką lub przez Osiedle Oficerskie. Szlak przez Wieczystą i Meissnera powoduje niepotrzebne wydłużenie trasy przez Mogilską, która i tak jest obsługiwana przez inne linie. Pewnie taki wariant jest łatwiejszy do realizacji, ale wątpię czy naprawdę, nie można wybrać wersji lepszej.

zgłoś
R
Rudy z Budy

Koncesje na prywatna linie dostanie jakis koles prezydentego a sam Machlojski zostanie motorniczym.

zgłoś
z
zenek

Z Mistrzejowic i Prądnika linia tramwajowa do centrum powinna już być wybudowana od kilkudziesięciu lat, wstyd włodarze Krakowa, bo teraz jedzie się na około do centrum godzinę, a można dojechać w 10 minut !!!

zgłoś
k
krakus

To za nią można było wybudować tramwaj i na Mistrzejowice i dalej Nowohucką i wiele innych połączeń

zgłoś
G
Gość

Nie budować tej linii, gdyż wtedy komunikacja autobusowa byłaby tam zagrożona (wtajemniczeni mówią, że ten tramwaj powstałby kosztem autobusów). Przestać rozbudowywać centrum biurowe (z pracy biurowej nie ma dochodu narodowego ani pożytku), natomiast można rozważyć przedłużenie linii z Rakowickiej przez Olszę II i wiaduktem nad Lublańską na Prądnik Czerwony. Nie budować tramwaju na Meissnera i Młyńskiej!!! natomiast trzeba bezwzględnie wprowadzić (i to pilnie) priorytet na sygnalizacjach dla autobusów na ciągu Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska. Autobusy powinny się zatrzymywać wyłącznie na przystankach a nie na sygnalizacji (autobus powinien mieć zawsze zielone kosztem przechodzenia przez jezdnię, rowerów, samochodów prywatnych a nawet tramwaju - ten ostatni hamując oszczędza energię). Byłbym szczęśliwy, gdybym dożył dnia, kiedy w Krakowie będzie się likwidować część linii tramwajowych i wzmocni komunikację autobusową a ludność napływowa opuści miasto. Niech zniknie trochę biurowców.

zgłoś
h
henrk

Na Azory przydałaby sie linia tramwajowa ale z Cichego Kącika przez Piastowską, Głowackiego i tunelem albo wiaduktem w rejon ul. Chełmońskiego i pętlą przy CH Bronowice.

zgłoś
g
gurthang

Kiedy linia do Przegorzał, PR przy KS Józefa, Trasa Zwierzyniecka, Pychowicka ?

Chyba najbardziej zaniedbana pod względem komunikacji zbiorowej część Krakowa i jak wynika z ostatnich badań - najwiecej pojazdów wjeżdża do miasta od zachodu.

zgłoś
D
Dan

Niech się GB postara i zainwestuje w linię tramwajową, należy dbać o klientów.
Mistrzejowicka trasa powinna być przedłużona do Al.Pokoju!!! Gdy budowano ul. Lema już wtedy powinny ruszyć prace i wybudować rozjazdy. Była by to jakaś alternatywa na dojazd do Huty i odwrotnie w razie awaria, czy wypadku tramwaju na jednej z aleji Jana Pawła II / Pokoju.

zgłoś
D
Dan

Niech się GB postara i zainwestuje w linię tramwajową, należy dbać o klientów.
Mistrzejowicka trasa powinna być przedłużona do Al.Pokoju!!! Gdy budowano ul. Lema już wtedy powinny ruszyć prace i wybudować rozjazdy. Była by to jakaś alternatywa na dojazd do Huty i odwrotnie w razie awaria, czy wypadku tramwaju na jednej z aleji Jana Pawła II / Pokoju.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3