https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Łagiewnicka tańsza o 0,5 mld zł. Urzędnicy analizują oferty

Piotr Ogórek
W piątek urzędnicy otwarli oferty na budowę Trasy Łagiewnickiej. Najtańsza opiewa na kwotę w wysokości 802 mln złotych.

Przetarg na Trasę Łagiewnicką ogłoszono w sierpniu. Czas na składanie ofert był do 4 października, ale wydłużono go do połowy listopada. Najważniejszym kryterium była cena (można było za nią uzyskać maksymalnie 60 proc. wszystkich punktów konkursowych). Kolejnym kryterium był wydłużony okres gwarancji (30 proc. punktów) oraz termin złożenia wniosków o wydanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych (10 proc. punktów).

Według tych wymagań najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A. - cenę 802 mln zł i gwarancję wydłużoną o 48 miesięcy.

Przypomnijmy, że koszty budowy Trasy Łagiewnickiej były szacowane na ok. 1,3 mld zł. Urzędnicy mają teraz trzy miesiące na ocenę ofert i podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu.

22
Tyle lat mamy spłacać Trasę Łagiewnicką
Począwszy od 2020 r. rocznie miasto będzie płacić ok. 61 mln zł

- Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej - informuje Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnicka. Ten element będzie współfinansowany ze środków unijnych. Zgodnie z planem, wniosek o dotację będzie złożony do końca tego roku. Trasa Łagiewnicka wraz z linią tramwajową ma powstać do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju. Z tym ostatnim zawarto porozumienie już pod koniec marca.

Trasa ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od ulicy Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.

Trasa Łagiewnicka - wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakowianka jedna
no pięknie ,będziemy mieć drugą obwodnicę prawie w centrum miasta !!! Brawo jeszcze więcej spalin bliżej centrum to jest to ,co miastu potrzebne jest najbardziej, udusimy się w tym naszym pięknym Krakowie.....
A
Aaa
A może to był jakiś "lewy" lobbing przeciwko tej trasie, która skądinąd jest potrzebna i powinna była już powstać dawno. Byli też tacy , którzy chcieli zacząć budowę od części Zwierzynieckiej i może to oni rozsiewali taki ferment.

Choc z drugiej strony zastanawiam się, ile trzeba będzie dodać na obsługę kosztu kredytu? Mimo to nie sądzę żeby koszty kredytu wynosiły aż 500 baniek:-)
K
KRK
To może te 0,5 mld oszczędności od razu przekazać na budowę Trasy Zwierzynieckiej. Tylko wtedy, to wszystko ma jakiś sens.
R
Rafal
NA informacji z otwarcia ofert (strona Zamawijácego) kwota przeznaczona na zamówienie to 810 mln. Zmiescil sié tylko jeden wykonawca. Skád informacja o 1,3 mld ?
n
n
więc to trasa nie tylko dla kierowców.
R
Rozsadny
Sensowność tej inwestycji to główny problem jaki jest. W tym formacie trasa finansowo blokuje kolejne etapy III obwodnicy, a zwłaszcza cześć Zwierzyniecka mogłaby pomóc. Od Zakopianki do Grota nikt nie pojedzie, bo nie ma sensu, można tylko utknąć w korkach, które już tam są a po skierowaniu trasy będą jeszcze większe. Trzeba zbudować cześć trasy do Zakopianki i przerzucić resztę na cześć Zwierzyniecką.
K
Krakus80
Nareszcie jakaś sensowna inwestycja dla kierowców. Miasto to nie tylko komunikacja miejska , rowerzyści i piesi!!! Tak naprawdę przez cały Kraków powinna przebiegać taka trasa, do każdej z dzielnic bezkolizyjne zjazdy , brak świateł i przejść dla pieszych.
w
www
otworzyli się pisze, a nie otwarli! otwarli to można napisać oborę lub stodołę na wsi! tzn u ciebie na podwórku możesz otworzyć
a
aaaa
Dziennikarzyna, która pisała ten artykuł, powinna dostać złotą malinę w kategorii odmiany przez osoby czasowników... otworzyła zamiast otwarła !! Ja p[...], co za niekompetencja!! To bynajmniej nie jest tu jedyny błąd, ale na resztę opuszczę zasłonę milczenia... ŻENADA!)
a
ats
Ładnie brzmi tańsza: 800 mln za 3,7 km, czyli 216 mln za km. To już są rekordy.... absurdu. No to jesteśmy załatwieni na kilkanaście następnych lat.... inwestycji nie będzie bo będziemy spłacać długi za TŁ my mieszkańcy z naszych kieszeni. I niby władze walczą ze smogiem a wpychają ruch do miasta budując podczas gdy na linie tramwajowe / przystanki SKA trzeba czekać dziesiątkami lat bo nie ma na nie pieniędzy. Ale nas drenuje obecny władca udzielny JM... nie tylko nas ale nasze dzieci. Ciekawe kiedy się wyzwolimy.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska