https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trwa pierwszy etap budowy nowej wystawy w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Będzie można tu zobaczyć prawdziwe perły przestworzy

Aleksandra Łabędź
Powoli Hangar nr 5 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, który został oddany do użytku w październiku 2024 roku, zapełnia się lotniczymi eksponatami. Już pod koniec wakacji muzeum planuje otworzyć w nim nową wystawę stałą „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”.

- Nowa wystawa będzie opowiadać o historii polskiego lotnictwa od legendarnych pionierów naszej awiacji do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sportów lotniczych, lotnictwa komunikacyjnego, sanitarnego oraz agrolotnictwa. Chcemy położyć nacisk na przedstawienie sukcesów polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata budowali prestiż polskich skrzydeł. Wystawa oprócz funkcji edukacyjnych ma również do spełnienia istotną misję, przypominania o osobach, które mogą być przykładem do naśladowania zwłaszcza dla młodzieży – mówi Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Pierwsze prace już trwają

Jak informuje muzeum, ruszyły już pierwsze prace związane z budową ekspozycji, a do znajdującego się na terenie historycznego lotniska Rakowicze-Czyżyny Hangaru nr 5, który będzie domem nowej wystawy, zwożone są odrestaurowane szybowce i samoloty.

Pierwsze działania podjęto już 3 lata temu

- Już w 2022 r. z myślą o nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo Cywilne” rozpoczęliśmy proces renowacji wyjątkowych polskich szybowców będących odzwierciedleniem historii rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego – tłumaczy Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów.

Mowa między innymi o szybowcach WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp i SZD-10 bis Czapla, SZD-9 Bocian.

Nie zabraknie także reliktów z samych początków rozwoju lotnictwa na terenie naszego kraju – na wystawie wyeksponowana zostanie zrekonstruowana przez Muzeum lotnia Czesława Tańskiego z 1895 r. oraz wykonana przez Politechnikę Warszawską replika szybowca SL-1 Akar, na którym Tadeusz Karpiński w 1923 r. wygrał pierwsze zawody szybowcowe w Polsce.

Poza szybowcami na ekspozycji zwiedzający będą mogli podziwiać także wyjątkowe samoloty sportowe i cywilne – w tym m.in. : PZL-106 Kruk, CSS S-13 i Albatrosa B.II z 1919 r.

Nie tylko statki powietrzne

W skład ekspozycji wejdą nie tylko statki powietrze, ale również wiele eksponatów małoskalowych takich jak dokumenty, zdjęcia, mundury, puchary, odznaczenia etc.

Układ wystawy został zaprojektowany jako 7 wzajemnie uzupełniających się obszarów tematycznych:

  1. Początki lotnictwa w Polsce,

  2. Szybownictwo i lotnictwo sportowe,

  3. Kobiety w lotnictwie polskim,

  4. Lotnictwo amatorskie,

  5. Lotnictwo usługowe – pocztowe, sanitarne, agrolotnictwo,

  6. Polskie linie lotnicze LOT,

  7. Spadochroniarstwo i lotniarstwo,

  8. Modelarstwo lotnicze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska