FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

Trasa Wolbromska - zachodnia obwodnica Zielonek ma być dwujezdniową arterią dochodząca do północnej obwodnicy Krakowa. Wylotówka na północ to wspólny projekt Krakowa i województwa małopolskiego. Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich, a zadanie ma zrealizować firma Strabag za 111,5 mln zł. Koszt krakowskiej części to 72 mln zł.
Aktualnie przygotowywany jest projekt budowlany, który musi zostać uzgodniony i zaopiniowany przez szereg instytucji. Projekt jest niezbędny do wniosku o wydanie decyzji budowlanej (tzw. ZRID). Ta ma być gotowa za kilkanaście miesięcy. Prace budowlane powinny się rozpocząć w II połowie 2021 roku i zakończyć w 2023 roku.
Trasa Wolbromska – zachodnia obwodnica Zielonek ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi dojazdowe do Krakowa z Zielonek. Nowa droga będzie się łączyć z północną obwodnicą Krakowa. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ulicy Jasnogórskiej, Łokietka i 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej.
Kraków. Kładka na Kamieńskiego prawie gotowa. Robi wrażenie [ZDJĘCIA]
W ramach krakowskiego przebiegu trasy Wolbromskiej ma powstać kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G od ul. Pachońskiego do granicy Krakowa, mającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikiem i ścieżkami rowerowymi. Ponadto wybudowany zostanie łącznik pomiędzy nową trasą a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Rozbudowana na około 200 metrach będzie również ul. Glogera. W ramach zadania powstanie również wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Powyższy przebieg budzi jednak sporo wątpliwości. Trasa przetnie bowiem na "pół" kilka ulic - m.in. Rybałtowską, Zimorowicza, Piaszczystą czy Jasną, które staną się ślepe. Na nowych zakończeniach pojawią się place do nawracania. Do tego wyburzyć będzie trzeba 11 domów.
Problem w tym, że o planach związanych z przebiegiem trasy praktycznie nikt nie poinformował mieszkańców północy Krakowa. Za inwestycję odpowiada Urząd Marszałkowski i Zarząd Dróg Wojewódzkich. W listopadzie 2018 roku można było składać wnioski i uwagi dla decyzji środowiskowej dla trasy. W Krakowie nikt o tym nie wiedział. Urząd miasta co prawda dostał stosowne informacje, ale ograniczył się tylko do zawieszenia ogłoszenia w swojej siedzibie oraz na stronie BIP. Miasto mogło zorganizować konsultacje, ale tego nie uczyniło. Na taki krok zdecydowały się natomiast władze Zielonek. ZDW kwituje, że zrobił to, czego wymagają od nich przepisy. Te konsultacji nie zakładają.
Przeciwko przebiegowi krakowskiego odcinka trasy Wolbromskiej mocno protestowali mieszkańcy północy Krakowa, o czym informowaliśmy w lutym zeszłego roku. Mieszkańcy zaskarżyli decyzję środowiskową, ale ostatecznie sprawę przegrali. Inwestycja ma ważną decyzję środowiskową, więc szanse na zmianę przebiegu są minimalne. Być może w ramach projektu będą możliwe drobne korekty, ale przy większej zmianie potrzebna byłaby po prostu nowa decyzja środowiskowa, co wydłużyłoby całą inwestycję.
- Sama droga jest potrzebna, ale niekoniecznie w takim wariancie - mówi Jakub Kosek, radny miejski z Prądnika Białego. - Do rady dzielnicy informacje ws. trasy nie spływały, bo nie jesteśmy stroną. Miasto jest, ale nie jest inwestorem (tym jest ZDW - red.)
- kwituje radny.
- Najmodniejsze fryzury damskie w 2023 r. Prawdziwe hity!
- Tak wyglądał Kraków zaledwie 12 lat temu. Takie życie już nie wróci... [ZDJĘCIA]
- Co wkurza kierowców?
- Tłumy w Energylandii. Zabawa w nowej rzeczywistości! [FOTO]
- Tak karmią w krakowskich szpitalach [ZDJĘCIA OD PACJENTÓW]
- Ile zarabiają pracownicy służby zdrowia? LISTA PŁAC