W konkursie polską drużyną reprezentowali: Weronika Łukaszczyk, Tomasz Ślusarczyk, Emma Mażul-Kulesza, Aleksandra Drozd, Patryk Pyrek oraz Gabriela Kucko.
Wszyscy uczniowie pochodzą z Małopolski i uczęszczają do renomowanych małopolskich liceów z wysokim i cenionym w środowisku poziomem nauczania chemii:
- II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie
- V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie
- VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Krakowie
- I Liceum Ogólnokształcące im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu
Gratulacje należą się też nauczycielom i opiekunom, którzy włożyli wiele pracy i wysiłku w sukces uczniów: mgr Gabriela Głodziak, mgr Iwona Król, mgr Mateusz Jabłoński, dr Karol Dudek-Różycki, dr Michał Płotek, mgr Agata Zegar.
Wyjazd został wsparty przez: Instytut Fotonowy, „Będzie Lepiej” Fundację ks. Mieczysława Malińskiego oraz Powiat Nowotarski.
Turniej Chemiczny (International Chemistry Tournament)
Turniej Chemiczny (International Chemistry Tournament) to drużynowe zawody o charakterze debaty naukowej. Poza obszerną wiedzą liczyły się zatem również umiejętności oratorskie, współpraca oraz planowanie. W odróżnieniu od Olimpiady Chemicznej, problemy znane są z odpowiednim wyprzedzeniem. Związane jest to z ich otwartym charakterem, ponieważ nie posiadają one jednego właściwego rozwiązania.
Zadaniem każdej z drużyn jest zaprezentowanie rozwiązania możliwego z naukowego punktu widzenia a następnie jego obrona przed innymi drużynami oraz naukowym jury, składającym się z pracowników naukowych uczelni wyższych. Zestaw problemów wymagał szerokiej wiedzy z zakresu chemii i innych nauk matematyczno-przyrodniczych.
Część z nich silnie nawiązywała tematycznie do popkultury. Do każdego problemu należało przygotować 8 minutową prezentację oraz z góry przewidzieć, jak obronić rozwiązanie przed różnymi możliwymi zarzutami przeciwników. W każdej rundzie turnieju uczestniczyły bowiem na raz trzy drużyny o trzech odmiennych rolach: referent – drużyna prezentująca rozwiązanie, opozycja – drużyna wybierająca problem dla referenta i starająca się znaleźć wady rozwiązania, oraz sprawozdawca – drużyna składająca krótkie sprawozdanie z przebiegu debaty. Każda z ról była oceniana przez jury a następnie zmieniana w kolejnych rundach.
Uczniowie z Małopolski rozpoczęli przygotowania do konkursu wraz z końcem roku szkolnego, poświęcając na to dużą część swoich wakacji. Uczestnictwo w turnieju było dla nich wymagającym i emocjonującym przedsięwzięciem, gdyż na przełomie 4 dni musieli codziennie wcielać się w różne role, prezentować inne problemy oraz, wieczorami, wprowadzać poprawki i planować strategię na kolejne dni w oparciu o sporządzone notatki.
Aktualny ranking aktualizowany był na koniec każdego dnia, co dodatkowo podsycało emocje. Ostatecznie przygotowane rozwiązania i dyskusja pozwoliły naszym uczniom wrócić do kraju z satysfakcją oraz doświadczeniem, które normalnie zdobywa się najwcześniej na etapie studiów. Polskim uczniom należą się gratulację, bo choć zajęli miejsce tuż za podium to naprawdę niewiele brakło by sięgnąć po laury.
- Ohydztwa, które kazali nam jeść w dzieciństwie. Pamiętacie?
- Trwa budowa prywatnego akademika, zajrzeliśmy do środka
- Szkieletor zmieni się nie do poznania [ZDJĘCIA]
- Imponująca budowa zakopianki, wkrótce nią pojedziemy!
- W te miejsca polecisz z Krakowa za mniej niż 100 zł
- Kolejki do lekarzy. Tyle poczekasz na wizytę, badanie i operacje w Małopolsce
